جزایر پرنس استانبول کجاست؟

جستجو در مجله گردشگری

گردشگری 01 اردیبهشت ، 1403 5 دقیقه

اغلب گردشگران، استانبول را با بناهای تاریخی و سواحل زیبا می‌شناسند؛ اما از جزایر آن بی‌خبر هستند. در این مقاله قصد داریم به معرفی جزایر پرنس استانبول، واقع در دریای اژه بپردازیم. این مجموعه جزایر، طبیعت بکری دارند و مکان ایده‌آلی برای تفریح و استراحت گروه‌های دوستانه و خانواده‌ها هستند. اگر تا آخر مقاله همراه ما باشید، مقصد بعدی سفر خود را پیدا خواهید کرد.

معرفی جزایر پرنس استانبول

جزایر پرنس که در زبان ترکی با نام کیزیل آدالار (Kızıl Adalar) به معنی جزایر شاهزادگان شناخته می‌شوند، در مجموع، ۹ جزیره در منطقه آسیایی استانبول هستند. پیشنهاد می‌کنیم مخصوصاً در اولین سفر به استانبول حتماً از این جزایر دیدن کنید. این جزایر در گذشته، محل تبعید شاهزادگان خطاکار بوده؛ اما حالا به مقاصد توریستی تبدیل شده‌اند. از بین ۹ جزیره از مجموعه جزایر پرنس استانبول، چهار جزیره بویوک آدا، هیبلی آدا، کینالی آدا و بورگاز آدا عمومی و پنج جزیره دیگر، خصوصی هستند. برای بازدید از جزایر خصوصی صدف، کاشیک، سیوری، گوکچه و یاسی باید با تورهای گردشگری هماهنگ کنید.

جزیره بویوک آدا؛ معروف ترین جزیره در جزایر پرنس

بویوک آدا (Büyükada)، بزرگترین جزیره مجموعه جزایر پرنس استانبول است. شما در این جزیره، هیچ ماشینی به‌غیر از ماشین پلیس مشاهده نخواهید کرد؛ زیرا سایر ماشین‌ها حق تردد در بیوک آدا را ندارند. آب‌وهوای این جزیره، عالی و بدون هیچ آلودگی است. اگر قرار باشد از بین جزایر پرنس، فقط یک جزیره را انتخاب کنید، پیشنهاد ما، بیوک آدا است. برای بازدید از همه جاذبه‌های بیوک آدا باید حدود یک روز کامل وقت صرف کنید.

تصویری از جزیره بویوک آدا

تصویری از جزیره بویوک آد؛ بزرگ‌ترین جزیره مجموعه جزایر پرنس

جاذبه‌های گردشگری بویوک آدا

بویوک آدا، بزرگ‌ترین و پررفت‌وآمدترین جزیره از مجموعه جزایر پرنس استانبول محسوب می‌شود و جاذبه‌ها و امکانات متعددی دارد. اگر علاقه‌مند به تاریخ یا عاشق گشت‌وگذار در طبیعت هستید، از سفر به بویوک آدا پشیمان نخواهید شد. در ادامه، برخی از بهترین جاهای دیدنی بویوک آدا را به شما معرفی کرده‌ایم:

  • موزه آدالار
  • مسجد حمیدیه
  • کلیسای آیوس دمیتریوس
  • یتیم‌خانه یونانی
  • موزه جزایر پرنس
  • پارک طبیعت بویوک آدا
  • عمارت‌های تاریخی جزیره
  • کلیسای سنت جورج کودوناس
  • جنگل کاج
  • سواحل بیوک آدا
  • دوچرخه‌سواری و کالسکه‌سواری در جزیره

اگر برای بازدید از همه جزایر پرنس زمان کافی ندارید، حتما سری به بویوک آدا بزنید. از آنجا که توریست‌های متعددی به این جزیره رفت‌وآمد دارند، امکانات تفریحی و رفاهی بویوک آدا تکمیل است و به طبیعت و آثار باستانی این مکان نیز به‌خوبی رسیدگی می‌شود. 

تصویری از مسجد حمیدیه در بویوک آدا

تصویری از مسجد حمیدیه در بویوک آدا

جزیره هیبلی آدا در جزایر پرنس استانبول

هیبلی آدا (Heybeliada)، از لحاظ وسعت، کوچکتر از اغلب جزایر پرنس است؛ اما همچنان از پررفت‌وآمدترین‌ها به شمار می‌رود. این جزیره، جاذبه‌های متعددی دارد و بسیار خوش‌آب‌وهوا است. اگر به هیبلی آدا سر بزنید، احتمالاً در سراسر جزیره با توریست‌های دوچرخه‌سوار مواجه خواهید شد؛ زیرا بهترین و محبوب‌ترین وسیله حمل‌ونقل در این جزیره زیبا و دوست‌داشتنی، دوچرخه است.

جاذبه های گردشگری هیبلی آدا

بهار و تابستان، بهترین فصل بازدید از هیبلی آدا در استانبول است؛ چراکه امکان استفاده از تفریحات آبی وجود دارد و طبیعت در زیباترین حالت خود به سر می‌برد. این جزیره کوچک، پر از جاذبه‌های تاریخی و تفریحی است که برخی از آنها را می‌توانید در شب‌های استانبول امتحان کنید. در ادامه با این جاهای دیدنی آشنا خواهید شد:

  • صومعه هیبلی آدا
  • کلیسای هیبلی آدا
  • مدرسه تاریخی نیروی دریایی
  • پیک‌نیک در ارتفاعات هیبلی آدا
  • درشکه‌سواری در جزیره
  • دوچرخه‌سواری در هیبلی آدا
  • باشگاه‌های شنا و بدنسازی
  • کنسرت‌های فضای باز جزیره
  • استراحت در هتل شبانه‌روزی هیبلی آدا

آب‌وهوای هیبلی آدا فوق‌العاده تمیز است؛ زیرا به غیر از دوچرخه، سایر وسایل نقلیه اجازه تردد در جزیره را ندارند. با دوچرخه یا پاهای پیاده در هیبلی آدا ماجراجویی کنید و از زندگی لذت ببرید.

تصویری از جزیره هیبلی آدا

تصویری هوایی از جزیره هیبلی آدا

جزیره بورگاز آدا؛ سومین جزیره از جزایر پرنس استانبول

بورگاز آدا (Burgaz Island)، سومین جزیره بزرگ پرنس، واقع در غرب هیبلی آدا است. این جزیره، چشم‌انداز طبیعی فوق‌العاده و فضای بسیار آرامش‌بخشی دارد. بورگاز در گذشته، محل زندگی مهاجران یونانی بوده است؛ همچنین مرکز ادبی جزایر پرنس استانبول محسوب می‌شود؛ زیرا چندین نویسنده مشهور از جمله سیت فایک در بورگاز آدا اقامت می‌کردند.

پیاده‌روی و کافه‌گردی در بورگاز آدا، حس بسیار خوبی به بازدیدکنندگان می‌دهد. در کنار بازدید از جاذبه‌های بورگاز، حتماً قدم‌زدن در کوچه‌های جزیره را نیز امتحان کنید.

تصویری از جزیره بورگاز آدا

عکس جزیره بورگاز آدا

جاذبه های گردشگری بورگاز آدا

بورگاز آدا از زیباترین جزایر پرنس استانبول است و طرفداران بسیاری دارد. اگر به تاریخ و طبیعت علاقه‌مند هستید حتماً از جاذبه‌های این جزیره که در ادامه به آن‌ها اشاره کرده‌ایم دیدن کنید.

  • موزه سایت فائق عباسنیک
  • مسجد بورگاز آدا
  • ساحل کالپازان کایا
  • عمارت‌های دیدنی خیابان‌های داوطلب و مهتاب
  • شیرینی فروشی ادگون بورگاز آدا

در بازدید از جزیره بورگاز به‌هیچ‌وجه احساس کسالت و خستگی نخواهید کرد؛ زیرا با مناظر زیبا، عمارت‌های تاریخی و خوراکی‌های خوشمزه احاطه می‌شوید و احساس سرزندگی وجود شما را فرا می‌گیرد.

تصویری از شیرینی فروشی ادگون بورگاز آدا

تصویری از شیرینی فروشی ادگون بورگاز آدا

جزیره سیوری آدا؛ از جاذبه های جزایر پرنس استانبول

سیوری آدا (Sivriada) با وسعت نیم کیلومتر مربع، کوچک‌ترین جزیره مجموعه جزایر پرنس است. این جزیره با نام هایسیز به‌معنی بی‌فایده نیز شناخته می‌شود؛ اما درواقع اصلا بی‌فایده نیست و منظره بسیار زیبا و امکانات رفاهی و تفریحی خوبی دارد. گردشگران برای فعالیت‌هایی همچون پیک‌نیک، قایق‌سواری و پیاده‌روی به سراغ سیوری می‌روند. بازدید از سیوری آدا معمولاً در برنامه تور جزایر پرنس استانبول قرار دارد تا همه گردشگران بتوانند این مکان تماشایی را از نزدیک ببینند.

جاذبه های گردشگری سیوری آدا

جزیره سیوری، جزیره کوچکی است و تاریخچه چندانی ندارد. واقعه قتل عام سگ‌های ولگرد این جزیره نیز باعث شده تا مردم محلی و گردشگران دل خوشی از سیوری آدا نداشته باشند. در این حادثه، حدود ۸۰۰۰ سگ به دلیل گشنگی و تشنگی جان خود را از دست دادند.

البته همچنان تورهای متعددی به مقصد سیوری آدا برگزار می‌شود. اگر از حوادث تلخ جزیره چشم‌پوشی کنید، طبیعت این جزیره، ارزش دیدن را دارند.

تصویری از جزیره سیوری آدا

تصویری از جزیره سیوری آدا

جزیره گوکچه آدا؛ مکانی اساطیری در جزایر پرنس

گوکچه آدا (Gökçeada) با نام سابق جزیره ایمروز، یکی از بکرترین جزایر دریای اژه محسوب می‌شود. طبق افسانه‌ها، این جزیره، محل وقوع حماسه ایلیاد است؛ به همین دلیل، گردشگران بسیاری به‌سراغ آن می‌روند. گوکچه آدا، تفریحات آبی جذاب و رستوران‌های دنجی دارد و مکان خوبی برای گذراندن یک روز به‌یادماندنی است. در بازدید از جزایر پرنس، گوکچه آدا را فراموش نکنید.

جاذبه های گردشگری گوکچه آدا

بافت جزیره گوکچه آدا، کوهستانی و صخره‌ای است و مناظر شگفت‌انگیزی دارد. اغلب گردشگران در بهار و تابستان به این جزیره سفر می‌کنند تا از تفریحات آبی و غذاهای خوشمزه لذت ببرند. امکانات تفریحی و جاذبه‌های گردشگری گوکچه آدا به شرح زیر است:

  • امکانات شنا، موج‌سواری و سایر تفریحات آبی
  • آفتاب گرفتن و پیاده‌روی
  • کافه‌ها و رستوران‌های دنج با منوی متنوع

طبیعت گوکچه آدا بسیار بکر و آرامش‌بخش است. اگر می‌خواهید برای مدتی از هیاهوی شهر دور شوید و به طبیعت سرسبز پناه ببرید، گوکچه آدا را انتخاب کنید.

عکس از ساحل جزیره گوکچه آدا

عکسی از ساحل جزیره گوکچه آدا

جزیره صدف استانبول در مجموعه جزایر پرنس

جزیره  صدف (Sedef Island) که بین بیوک آدا و کینالی آدا واقع شده و مساحتی کمتر از ۲ کیلومتر مربع دارد. جزیره صدف حدود ۲۰هزار نفر جمعیت دارد؛ اما این رقم در تابستان‌ها به ۵۰۰هزار نفر نزدیک می‌شود. اگرچه جزایر پرنس در زمستان نیز زیبا و تماشایی هستند؛ ولی در تابستان‌ها طرفدار بیشتری دارند. رستوران‌های باکیفیت، هتل‌های مجهز، طبیعت خیره‌کننده و ورزش‌های آبی جزیره صدف، دلایل محبوبیت این مکان بین گردشگران و افراد محلی هستند. بدون‌شک، اوقات بسیار خوشی را در این جزیره سپری خواهید کرد.

جاذبه های گردشگری جزیره صدف

با اینکه صدف جزیره کوچکی است؛ اما اماکن تاریخی و مذهبی متعددی دارد و امکانات تفریحی آن نیز تکمیل است. در ادامه با برخی از جاذبه‌های گردشگری این جزیره آشنا می‌شوید:

  • اماکن تاریخی و مذهبی
  • سواحل نیلگون و خلوت
  • پوشش گیاهی متنوع و سرسبز
  • درشکه‌های رنگارنگ و جذاب
  • تفریح‌ها و ورزش‌های آبی
  • رستوران‌های باکیفیت و دنج

برای بازدید از جاذبه‌های صدف و گشت‌وگذار در این جزیره نقلی و زیبا، باید یک نصفه روز زمان صرف کنید. مطمئن باشید از سفر به جزیره صدف پشیمان نخواهید شد.

تصویر هوایی از جزیره صدف استانبول

تصویر هوایی از جزیره صدف استانبول

جزیره کاشیک استانبول در مجموعه جزایر پرنس

جزیره کاشیک (Kaşık Island)، یکی از زیباترین جزایر پرنس، بین بورگاز آدا و هیبلی آدا قرار دارد. عکس هوایی این جزیره شبیه به قاشق است؛ به همین دلیل هم کاشیک نام گرفته است. این جزیره در فاصله ۱۷ کیلومتری مرکز استانبول قرار دارد و بهترین راه رسیدن به آن، کشتی است. البته برای بازدید از کاشیک باید در تورهای گردشگری ثبت‌نام کنید؛ زیرا جزیره در دهه ۵۰ میلادی به خانواده دانون تعلق داشت و اکنون به یک شرکت توریستی فروخته شده است؛ به همین دلیل، بازدید از آن برای عموم مردم آزاد نیست.

جاذبه های گردشگری جزیره کاشیک

کاشیک یک جزیره خصوصی است و باید به‌همراه تورهای گردشگری از آن بازدید کنید. این جزیره امکانات و جاذبه‌های چندانی ندارد و به چندین خانه و دو اسکله قدیمی ختم می‌شود؛ اما سواحل آن بسیار بکر و تماشایی هستند و توریست‌ها را به طرف خود می‌کشانند.

تصویری از جزیره کاشیک

تصویری از جزیره کاشیک

جزیره یاسی آدا؛ از جزایر پرنس استانبول

یاسی آدا (Demokrasi ve Özgürlükler Island) که با نام جزیره دکومراسی و آزادی نیز شناخته می‌شود، یکی از جزایر پرنس است و حدود ۰.۵ کیلومتر مربع، وسعت دارد. تاریخچه یاسی آدا بسیار طولانی و پرفرازونشیب است و همیشه توجه گردشگران را به خود جلب می‌کند. برای مثال، این جزیره مدتی در اختیار دانشگاه بوده یا چندین سال، هیچ سکنه‌ای نداشته است. در سفر به جاذبه های گردشگری استانبول و بازدید از مجموعه جزایر پرنس، یاسی آدا و جاذبه‌های آن را از یاد نبرید.

جاذبه های گردشگری یاسی آدا

یاسی آدا، پستی‌وبلندی‌های بسیاری را پشت‌سر گذاشته و نقش پررنگی در دوره‌های تاریخی مختلف داشته است. آثار و بناهای بزرگ و کوچک این جزیره در کنار طبیعت خیره‌کننده، ترکیب جذابی را ایجاد کرده‌اند. در ادامه با برخی از جاذبه‌های گردشگری و تفریحی یاسی آدا آشنا می‌شوید:

  • باغ‌ها و بناهای تاریخی دوره امپراتوری عثمانی
  • کلیسای باقی‌مانده از دوران امپراتوری روم
  • دانشگاه هنر جزیره یاسی آدا
  • شنا، قایق‌سواری و ورزش‌های آبی

یاسی آدا مدتی متروکه بود و هیچ توجهی به آن نمی‌شد؛ اما اکنون یکی از مهم‌ترین جزایر استانبول است و بازدید از آن خالی از لطف نیست.

تصویری از جزیره یاسی آدا

تصویری از جزیره یاسی آدا یا جزیره دموکراسی

جزیره کینالی آدا؛ از بهترین جزایر پرنس استانبول

یکی از زیباترین جزایر پرنس استانبول، کینالی آدا (Kınalıada) است. این جزیره، علاوه‌بر داشتن طبیعت بکر و جاذبه‌های تاریخی باشکوه، بازارها و مراکز خرید متعددی نیز دارد که مناسب علاقه‌مندان به مراکز خرید استانبول هستند.

کینالی آدا به‌دلیل وجود معادن آهن و مس و داشتن خاک قرمز، به نام زمین قرمز شهرت پیدا کرده است و از لحاظ تجاری اهمیت بالایی برای دولت و مردم استانبول دارد. این جزیره، یک مکان تفریحی و گردشگری عالی به شمار می‌رود و سالانه از توریست‌های بسیاری پذیرایی می‌کند. در سفر به استانبول حتماً از کینالی آدا نیز بازدید کنید.

تصویری از جزیره کینالی آدا

تصویری از جزیره کینالی آدا؛ از بهترین جزایر پرنس استانبول

جاذبه‌های گردشگری کینالی آدا

اگرچه کینالی آدا جزیره کوچکی است؛ اما طبیعت زیبا و تاریخچه‌ای غنی دارد. در ادامه به برخی امکانات و جاذبه‌های گردشگری این جزیره اشاره می‌کنیم:

  • سواحل آیازما، کوملوک و ایلکر
  • رستوران‌های مجاورت اسکله
  • تپه و صومعه تاریخی هریستوس
  • خانه‌های دوقلوی سیکاریان
  • مسجد کینالی آدا
  • باشگاه ساحلی تئوس

در سواحل زیبای کینالی ترکیه آفتاب بگیرید و در آب‌های نیلگون آن شنا کنید. هر‌وقت هم احساس خستگی کردید، در رستوران‌های مشهور کنار اسکله، بهترین غذاها را نوش جان کنید و از منظره لذت ببرید.

تصویری از مسجد کینالی آدا

عکسی از مسجد کینالی آدا

هزینه رفتن به جزایر پرنس استانبول ترکیه

برای رفتن به جزایر پرنس استانبول می‌توانید از ترکیب مترو، تراموا و کشتی استفاده کنید. در هر نقطه از شهر که باشید، این هزینه متغیر است؛ اما به‌طور متوسط، هر فرد برای رفتن به جزایر پرنس باید حدود ۶۰ لیر برای رفت و همین مقدار برای برگشت بپردازید. در بخش بعدی، نحوه رفتن به جزایر پرنس را مفصل شرح می‌دهیم.

نحوه رفتن به جزایر پرنس استانبول ترکیه

جزایر پرنس در بخش آسیایی استانبول قرار دارد و فاصله آن‌ از مرکز شهر حدود دو ساعت است. از آنجا که اغلب توریست‌ها در نزدیکی میدان تکسیم اقامت می‌کنند و بویوک آدا، محبوب‌ترین جزیره از مجموعه جزایر پرنس است، نحوه رفتن از میدان تکسیم به بویوک آدا را شرح می‌دهیم.

در میدان تکسیم، سوار متروی خط F1 شوید و در ایستگاه کاباتاش، قطار را ترک کنید. در ایستگاه کاباتاش، بلیط کشتی تهیه کنید؛ بهتر است این کار را با استفاده از استانبول کارت انجام دهید. اگر در بخش اروپایی استانبول اقامت دارید، برای رسیدن به کاباتاش باید از تراموای خط T1 استفاده کنید.

البته کلیه خطوط اسکله‌های استانبول مانند کادیکوی و بستانجی نیز کشتی‌هایی به مقصد جزایر پرنس دارند. از هر مسیری که خود را به این اسکله‌ها برسانید، به‌راحتی به مجموعه جزایر پرنس دسترسی خواهید داشت.

قیمت بلیط جزایر پرنس استانبول

جزایر پرنس، هزینه ورودی ندارند؛ اما برای بازدید برخی از آن‌ها باید تور گردشگری خریداری کنید. تور جزایر پرنس در آژانس‌های ایران و استانبول برگزار می‌شود و هزینه ثابتی ندارد؛ چراکه قیمت آن باتوجه به نوع تور و تعداد جزیره‌های موجود در فهرست بازدید، به گردشگران اعلام می‌شود. برای کسب اطلاعات دقیق درباره قیمت تور جزایر پرنس با کارشناسان مجموعه هورام تماس بگیرید.

تجربه بازدید از جزایر پرنس با تورهای هورام

استانبول، پر از جاذبه‌های تاریخی و طبیعی تماشایی است. مجموعه جزیره پرنس که شامل ۹ جزیره بزرگ و کوچک می‌شود، بخشی از طبیعت جذاب و خیره‌کننده استانبول را به نمایش می‌گذارد. در این مقاله، جزایر پرنس استانبول را به‌همراه جاذبه‌های دیدنی و تفریحی آن‌ها به شما عزیزان معرفی کردیم. در تور استانبول حتما از این مجموعه بی‌نظیر دیدن کنید.

تور استانبول را از آژانس هورام بخرید و برای یک سفر به‌یادماندنی آماده شوید. اگر پرسش یا ابهامی درباره تورهای خارجی هورام دارید، حتما آن را با کارشناسان حاضر در مجموعه در میان بگذارید.

سؤالات متداول:

۱- مجموعه جزایر پرنس کجاست؟

این مجموعه شامل 9 جزیره زیبا است که در تور استانبول می‌توانید از آنها دیدن کنید. از بین این 9 جزیره، فقط 5 جزیره برای عموم قابل بازدید هستند و باقی آنها مالک خصوصی دارند.

۲- معروف ترین جزیره مجموعه جزایر پرنس کجاست؟

جزیره بیوک آدا بزرگترین و معروف‌ترین جزیره در میان جزایر پرنس است و با جاذبه‌های تاریخی و طبیعی خود، به یکی از مقاصد محبوب گردشگری ترکیه تبدیل شده است.