معرفی 11 مورد از محبوبترین جاذبه های گردشگری استانبول

جستجو در مجله گردشگری

گردشگری 18 شهریور ، 1402 7 دقیقه

استانبول شهری زیبا که در اروپا و آسیا قرار گرفته و در طول قرن ‌ها مورد علاقه امپراتوری‌ ها بوده است و یکی از کلان شهرهای بزرگ جهان است. مستعمره بیزانس که در حدود 1000 سال قبل از میلاد تأسیس شد، به پایتخت بزرگ امپراتوری بیزانس یعنی قسطنطنیه تبدیل شد و پس از فتح شهر توسط عثمانی ها، جایگاه باشکوه خود را به عنوان قلب امپراتوری خود حفظ کرد. این شهر (به طور رسمی پس از تأسیس جمهوری ترکیه به استانبول تغییر نام داد) به طور آزادانه با بقایای باشکوه تاریخ طولانی و درخشان خود پراکنده است و جاذبه های گردشگری اینجا حتی خسته ترین بازدیدکنندگان از آثار تاریخی را نیز تحت تأثیر قرار می دهد.

میتوانید در سفر خود به استانبول علاوه بر چهار جاذبه بزرگ (مسجد ایاصوفیه، کاخ توپکاپی، مسجد آبی و بازار بزرگ)، به گشت و گذار در استانبول ادامه دهید. 
اگرچه بسیاری از محبوب‌ ترین و بهترین مکان‌ها برای بازدید در یا نزدیک منطقه قدیمی سلطان احمد واقع شده‌اند، ما بسیاری از جاذبه های گردشگری استانبول در مناطقی دورتر از منطقه قدیمی سلطان احمد قرار دارند. 
با فهرست برترین جاذبه ها و کارهایی که در استانبول باید انجام دهید، سفر خود را برنامه ریزی کنید.

معرفی استانبول


1. مسجد ایاصوفیه (آیا صوفیه) استانبول Hagia Sophia
در تاریخ آورده شده است هنگامی که امپراتور بیزانس، ژوستینیانوس برای اولین بار در سال 536 میلادی وارد کلیسای تمام شده خود شد، فریاد زد: 'ستایش خدایی را که شایستگی چنین بنایی را بر من ارزانی داشت. ای سلیمان، من از تو پیشی گرفتم!'
ایاصوفیه (به ترکی ایا صوفیه) بیانیه ی هولناک امپراتور به جهان از ثروت و توانایی فنی امپراتوری خود بود. سنت معتقد بود که منطقه اطراف تاج و تخت امپراتور در داخل کلیسا مرکز رسمی جهان است. ایاصوفیه در ابتدا به مسجد تبدیل شد، پس از فتح قسطنطنیه توسط ارتش عثمانی، تبدیل به موزه شد و دوبهر به یک مسجد فعال در سال 2020، یکی از ارزشمندترین بناهای دیدنی استانبول باقی مانده است تبدیل شد.

آدرس: Aya Sofya Meydanı, Sultanahmet

مسجد ایاصوفیه استانبول
2. کاخ توپکاپی استانبول (Topkapı Sarayı)

کاخ باشکوه توپکاپی که اولین بار توسط مهمت فاتح در قرن پانزدهم ساخته شد، در کنار تنگه بسفر، محل زندگی و حکومت سلاطین امپراتوری عثمانی بود. این مجموعه وسیع، نمایشی خیره کننده از هنر اسلامی است، با حیاط‌ های مجلل که با کاشی ‌کاری‌ های پیچیده با دست نقاشی شده است، اتاق‌ های این کاخ با تزئینات مجلل است که همگی به هم متصل هستند و همگی با دیوارهای نقاشی شده دیزاین شده اند. در کاخ توپکاپی بسیاری نقاط برجسته وجود دارد که محبوبترین این نقاط، مجتمع حرم است (جایی که بسیاری از کنیزان و فرزندان سلطان روزهای خود را در آنجا می گذرانند). بارگاه دوم، جایی که می‌توانید از میان آشپزخانه ‌های کاخ بزرگ قدم بزنید و در فضای داخلی خیره‌ کننده اتاق شورای امپراتوری با هیبت بایستید. و بارگاه سوم که شامل اتاق های شخصی سلطان بود. بارگاه سوم همچنین جایگاهی برای مجموعه ی بینظیری از یادگاری های پیامبر اسلام است، در این مجموعه اشیاء طلایی درخشان و جواهرات گرانبها به چشم می خورد. برای دیدن کامل کاخ توپکاپی، حداقل به نیم روز زمان نیاز دارید.

آدرس: Babihümayun Caddesi، پارک Gülhane

کاخ تاپکاپی استانبول

3. مسجد آبی استانبول (سلطان احمد کامی)
هدیه معماری بزرگ سلطان احمد اول به پایتختش، این مسجد زیبا بود که امروزه معمولاً به نام مسجد آبی شناخته می شود. این مسجد که بین سال‌های 1609 تا 1616 ساخته شد، این مسجد همانند مسجد بزرگ مکه دارای 6 مناره است که بخاطر اینکه در جهان اسلام مخالفتی ایجاد نشود یک مناره به مناره های مسجد بزرگ مکه اضافه شد و به هفت مناره تبدیل شد. این مسجد نام مستعار خود را از تزئینات داخلی ده ها هزار کاشی ایزنیک گرفته است.

مسجد آبی استانبول
4. آب انبار باسیلیکا سیسترن استانبول (Yerebatan Sarnıçı)

تمام جلوه فضایی و رنگی فضای داخلی، مسجد را به یکی از بهترین دستاوردهای معماری عثمانی تبدیل کرده است. آب انبار باسیلیکا یکی از شگفت انگیزترین جاذبه های گردشگری استانبول است و مسافرین تور استانبول در سفر خود به استانبول حتما از این مسجد دیدن می کنند. این تالار زیرزمینی عظیم و کاخ مانند که توسط 336 ستون در 12 ردیف قرار گرفته است، زمانی منبع آب امپراتوری امپراتوران بیزانس بود. این پروژه توسط کنستانتین کبیر آغاز شد اما توسط امپراتور ژوستینیان در قرن ششم به پایان رسید. بسیاری از ستون های مورد استفاده در ساخت و ساز از سازه های کلاسیک قبلی بازیافت شده اند و دارای حکاکی های تزئینی هستند. معروف ترین آنها پایه ستون های معروف به سنگ های مدوسا در گوشه شمال غربی با حکاکی های سر مدوسا است.

آدرس: Yerebatan Caddesi, Sultanahmet

آب انبار باسیلیکا استانبول

5.موزه باستان شناسی استانبول Istanbul Archaeology Museum
مجموعه ای از آثار باستانی از ترکیه و سراسر خاورمیانه را گرد هم می آورد که گستره وسیعی از تاریخ این منطقه را در بر می گیرد. در مجموعه موزه سه بخش مجزا وجود دارد که هر کدام ارزش بازدید دارند. موزه شرق باستان مجموعه‌ای را به نمایش می‌گذارد که بر هنر و میراث پیش از اسلام خاورمیانه متمرکز است.
موزه اصلی باستان‌شناسی مجسمه ‌ها و مقبره‌ هایی را در خود جای می‌دهد، از جمله تابوت ‌های معروف صیدا، لبنان که توسط معمار عثمانی عثمان حمدی بیگ کشف شد. همچنین در اینجا، اتاق نمایشگاه استانبول را پیدا خواهید کرد که به شما کمک می‌کند تاریخ وسیع و حماسی شهر را تجسم کنید. 
سومین ساختمان موزه، غرفه کاشی‌ کاری است که توسط مهمت فاتح ساخته شده است که طیف وسیعی از هنر سرامیک را در خود جای داده است.

آدرس موزه باستان شناسی استانبول: Osman Hamdi Bey Yokusu Sokak، پارک Gülhane

موزه باستان شناسی استانبول

6.بازار بزرگ استانبول (Kapali Çarşı)

برای بسیاری از بازدیدکنندگان، گشت و گذار در استانبول به اندازه موزه ها و جاذبه های دیدنی نمی تواند جای خرید کردن را بگیرد. خرید و بازار بزرگ جایی است که همه به آنجا می آیند. این بازار بزرگ سرپوشیده اساساً اولین مرکز خرید جهان است که یک محله کامل شهر را در بر می گیرد و با دیوارهای ضخیم بین مسجد نوروسمانیه و مسجد بیازیت احاطه شده است. مسجد بیازیت (ساخته شده در 1498-1505) خود محل فروم تئودوسیوس اول را اشغال می کند و دارای معماری الهام گرفته از ایاصوفیه است. ورود به بازار از طریق یکی از 11 دروازه است که از آنجا هزارتوی گذرگاه‌های طاق‌دار با مغازه‌ها و غرفه ‌هایی که هر سوغاتی و صنایع دستی ترکیه را می‌ فروشند، منطقه را پوشانده است. معاملات مختلف هنوز هم عمدتا به بخش ‌های خاصی تقسیم می‌شوند که بازدید را آسان ‌تر می‌کند. در نزدیکی ورودی بازار Divanyolu Caddesi ستون سوخته قرار دارد. این کنده (هنوز 40 متر ارتفاع) از یک ستون پورفیری توسط کنستانتین کبیر در انجمن خود برپا شد. تا سال 1105 مجسمه برنزی از کنستانتین در آن وجود داشت.

آدرس بازار بزرگ استانبول: Divanyolu Caddesi

بازار بزرگ استانبول

7.مسجد سلیمانیه استانبول Süleymaniye Mosque
مسجد سلیمانیه که در بالای تپه بالای منطقه سلطان احمد قرار دارد، یکی از شناخته شده ترین بناهای استانبول است. این بنا برای سلطان سلیمان اول (معمولاً به نام سلیمان باشکوه شناخته می شود؛ سلطنت 1520-1566) توسط معمار مشهور عثمانی، سینان، که مسئول بسیاری از بناهای تاریخی دوره عثمانی در ترکیه از جمله مسجد سلیمانیه است، ساخته شده است. فضای داخلی مسجد سلیمانیه، که توسط گنبد سر به فلک کشیده 53 متری آن غالب شده است، به دلیل تناسبات هماهنگ و وحدت طراحی آن قابل توجه است. خارج از محوطه باغ آرام، یک گورستان جالب مربوط به دوران عثمانی قرار دارد، که همچنین محل استقرار قبرهای سلطان سلیمان و همسرش Haseki Hürrem Sultan (که اغلب در خارج از ترکیه به نام Roxelana شناخته می شود) است.

آدرس مسجد سلیمانیه استانبول: پروفسور Sıdık Sami Onar Caddesi

مسجد سلیمانیه استانبول

8.بازار ادویه استانبول (Mısır Çarşısı) 

بازار ادویه جایی است که می‌توانید خوراکی ‌های ترکی، میوه‌ های خشک، آجیل، سبزی‌ ها و البته ادویه جات را دریافت کنید. بیشتر پولی که به ساخت آن کمک کرد، از مالیات‌هایی بود که دولت عثمانی از محصولات مصری دریافت می‌کرد، به همین دلیل نام آن در ترکی (Misır Çarşısı) به معنای 'بازار مصر' است. بهترین زمان بازدید از بازار بزرگ استانبول قبل از ساعت 11 صبح یا بعد از ساعت 4 بعدازظهر است. درست در مجاورت ورودی اصلی بازار ادویه، مسجد باشکوهی Yeni Cami (مسجد جدید) قرار دارد که در سال 1615 آغاز شد و در سال 1663 به پایان رسید - این برای استانبول 'جدید' است.

آدرس بازار ادویه استانبول: میدان Yenicami، Eminönü

بازار ادویه استانبول

9.کاخ دولما باغچه استانبول Dolmabahçe Palace
کاخ مجلل و پرآذین دولما باغچه تأثیر آشکار دکوراسیون و معماری اروپایی را بر امپراتوری عثمانی در قرن نوزدهم نشان می دهد. این کاخ که توسط سلطان عبدالمجید اول در سال 1854 ساخته شد، جایگزین کاخ توپکاپی به عنوان اقامتگاه اصلی سلاطین شد. کاخ دولما باغچه همچنین در سالهای تأسیس جمهوری ترکیه به عنوان یک اقامتگاه رسمی مورد استفاده قرار می گرفت و آتاتورک (بنیانگذار ترکیه مدرن) در سال 1938 در اینجا درگذشت. باغ‌های رسمی با فواره‌ ها، حوض ‌های زینتی، و تخت‌ های گل‌ های شکوفه‌ دار پر شده‌اند. فضای داخلی، عناصر باروک، نئوکلاسیک و عثمانی را با لوسترهای کریستالی ماموت، استفاده آزادانه از طلا، مبلمان به سبک فرانسوی، و سقف ‌های نقاشی‌ شده ترکیب می ‌کند تا سبکی خیره‌ کننده از رنسانس ترکی با شکوه و جلال ایجاد کند. 

آدرس کاخ دولما باغچه استانبول: Dolmabahçe Caddesi، بشیکتاش

کاخ دولما باغچه استانبول

10.کلیسای چورا استانبول Chora Church
Chora در زبان یونانی به معنای 'کشور' است و این کلیسای زیبا (که در اصل کلیسای سنت نجات دهنده چورا نامیده می شد) درست خارج از دیوارهای شهر قدیمی قسطنطنیه قرار داشت. اولین کلیسای Chora احتمالاً در قرن پنجم در اینجا ساخته شده است، اما آنچه اکنون می بینید ششمین بازسازی ساختمان است زیرا در قرن نهم به طور کامل ویران شد و از قرن یازدهم تا چهاردهم چندین تغییر چهره را پشت سر گذاشت. این کلیسا پس از فتح قسطنطنیه توسط عثمانی ها به مسجد تبدیل شد و در سال 1945 به موزه تبدیل شد. در سال 2020 مجددا به یک مسجد فعال تبدیل شد. این بنای تاریخی به دلیل موزاییک های افسانه ای قرن چهاردهمی خود که تقریباً دست نخورده در دو گلدسته و به صورت تکه تکه در شبستان حفظ شده است و نقاشی های دیواری در امتداد دیوارها و گنبدها شهرت جهانی دارد. این نمونه های باورنکردنی از هنر بیزانس طیف گسترده ای از موضوعات، از شجره نامه مسیح تا داستان های عهد جدید را در بر می گیرد. در سفر به استانبول با تور های استانبول آژانس گردشگری هورام گشت می توانید از این جاذبه های توریستی زیبا دیدن کنید.

آدرس کلیسای چورا استانبول: Kariye Cami Sokak، Edirnekapı

کلیسای چورا استانبول


11.برج گالاتا استانبول Galata Tower
برج گالاتا، مشرف به شاخ طلایی، در قرن چهاردهم ساخته شد و امروزه یکی از شناخته شده ترین مکان های دیدنی استانبول باقی مانده است. این برج با ارتفاع 52 متر، برای قرن ها بلندترین ساختمان استانبول بود. این برج در طول سالیان متمادی چندین بار به دلیل آسیب دیدن در اثر آتش سوزی و طوفان بازسازی شده است. امروزه عرشه در طبقه بالا و رستوران آن، یکی از بهترین مکان‌ها برای بازدید در استانبول برای تماشای مناظر نمادین خط افق شهر قدیمی مرکزی است. 

آدرس برج گالاتا استانبول: Bereketzade, Beyoğlu

برج گالاتا استانبول