بهترین سوغات استانبول چیست؟

جستجو در مجله گردشگری

گردشگری 30 دی ، 1402 5 دقیقه

زمانی که به استانبول سفر می‌کنید، احتمالاً یکی از دغدغه‌های مهم شما این است که از استانبول چه سوغاتی بخریم و معروف‌ترین سوغاتی‌های این شهر چه هستند. بازارها و مراکز خرید استانبول ممکن است به دلیل تنوع بالا شما را دچار سردرگمی کنند. به همین دلیل، آشنایی با معروف‌ترین سوغات استانبول باعث می‌شود که خرید بهتری داشته باشید. در ادامه، با 12 سوغاتی این شهر آشنا خواهید شد تا بتوانید دست پر از استانبول تماشایی برگردید. 

ادویه های ترکی؛ سوغات خوشمزه استانبول

در کشور ترکیه، شما می‌توانید طعم‌ها و مزه‌های متنوعی را تجربه کنید و دلیل این مسئله، ادویه‌جات ترکی هستند که در غذاها استفاده می‌شوند و شهرت بالایی دارند. اگر دوست دارید که به غذاهای خود، طعم و رنگ متنوع بدهید یا غذای ترکی درست کنید، حتماً در لیست خرید خود در استانبول، ادویه را فراموش نکنید. این ادویه‌جات خوشبو یک گزینه عالی برای خرید سوغاتی هستند و یکی از معروف‌‌ترین سوغات ترکیه محسوب می‌شوند. 

برای خرید بهترین نوع این سوغات می‌توانید به بازار بزرگ یا بازار مصری استانبول بروید. در این بازارها ادویه‌ها به صورت باز فروخته می‌شوند و تازه هستند. هر مقدار ادویه که بخواهید، فروشنده درون پلاستیک می‌ریزد، آن را محکم می‌بندد و می‌توانید با خیال راحت به‌عنوان سوغات یا برای استفاده شخصی با خود همراه داشته باشید.

تصویری از ادویه‌های ترکی

تصویری از ادویه ترکی؛ سوغات استانبول

چای ترکی؛ ارزانترین سوغات استانبول

یکی از بهترین و مشهورترین سوغاتی‌های استانبول، چای این شهر است که رنگ مشکی دارد و عطر و بوی آن نیز خاص است. در شهر استانبول، نوشیدن چای جزء فرهنگ رایج مردم محسوب می‌شود و در مهمانی‌ها و پذیرایی‌ها هم از چای ترکی استفاده می‌شود. ترک‌ها چای را بدون شیر درست می‌کنند و برای درست کردن آن، کتری‌های مخصوصی دارند. البته در دهه‌های گذشته، علاوه‌بر چای سیاه، چای‌های گیاهی نیز در استانبول رواج زیادی داشتند.

اگر می‌خواهید این چای‌های خوشمزه را برای خود تهیه کنید و به‌عنوان سوغاتی برای دوستان و نزدیکان خود بخرید، بهتر است به بازار مصری‌ها یا بازار بزرگ بروید. این سوغاتی ارزان استانبول بین ۷ تا ۳۰ لیر فروخته می‌شود.

تصویری از چای ترکی

تصویری از چای ترکی

شیرینی های ترکی؛ بهترین سوغات استانبول

یکی از بهترین و خوشمزه‌ترین سوغات خوردنی استانبول، شیرینی‌های ترکی هستند که انواع مختلفی دارند. معروف‌ترین شیرینی‌های این شهر شامل شیرینی قرابیه، لوکما، شوبیت (Şöbiyet)، شکرپاره، راحت‌الحلقوم، آشوره، دوندورما، بلبل یواسی (Bülbül yuvası)، کنافه (Knafeh) و باقلوا می‌شوند. اگر قصد دارید این شیرینی‌ها را به‌عنوان سوغاتی بخرید، حتماً از مغازه‌دار بپرسید که کدام‌یک از آن‌ها دیرتر خراب می‌شوند و می‌توانید با خود ببرید؛ چون برخی از این شیرینی‌ها از مواد اولیه‌ای درست می‌شوند که ممکن است تاریخ مصرف آن‌ها بگذرد.

نکته قابل توجه این است که باقلوا در میان این شیرینی‌ها شهرت بالاتری دارد و باقلوای ترکی هم که در کل جهان معروف است. برای خرید باقلوا و بقیه شیرینی‌های استانبول می‌توانید به بازار بزرگ، بازار آراستا، بازار مصری‌ها و شیرینی فروشی‌های سطح شهر بروید.

تصویری از شیرینی های ترکیه

تصویری از شیرینی‌های استانبول

حوله های سنتی حمام ترکی استانبول

شاید برایتان عجیب باشد که حوله حمام را به‌عنوان سوغاتی بخرید؛ اما حوله‌های سنتی حمام ترکی، بسیار باکیفیت، مرغوب و نرم هستند و شهرت جهانی دارند. بیشتر این حوله‌ها دست‌ساز هستند و یکی از ویژگی‌های جالب آن‌ها این است که سریع آب را جذب می‌کنند. حوله‌های دست‌ساز حتی ممکن است تا یک کیلو هم وزن داشته باشند.  قیمت این حوله‌ها بین ۴۰ تا ۷۰ لیر متغیر است و می‌توانید از بازارهای معروف استانبول، از جمله بازار بزرگ، آن‌ها را بخرید.
فراموش نکنید که در این شهر، حوله‌های ترکی‌ای که توسط دستگاه درست شده‌اند نیز وجود دارند که قیمت آن‌ها پایین‌تر است و برخی از آن‌ها کیفیت کمتری نسبت به حوله‌های سنتی دست‌ساز دارند‌.

ظروف سرامیکی؛ سوغاتی زیبای استانبول

یکی از بهترین سوغاتی‌های استانبول، ظروف سرامیکی بسیار زیبایی هستند که در رنگ‌های متنوع ساخته می‌شوند. این ظروف سرامیکی خوش‌رنگ و لعاب در جاذبه‌های تاریخی استانبول نیز قابل مشاهده هستند. این سوغاتی، طرح‌های مختلفی دارد و به حدی زیبا است که می‌تواند بهترین گزینه برای هدیه دادن باشد. این ظرف‌های سرامیکی در انواع مختلفی مانند بشقاب، کاسه و گلدان فروخته می‌شوند و قیمت آن‌ها نیز خیلی بالا نیست. اگر در تور استانبول قصد خرید این ظروف زیبا را دارید، از فروشنده بخواهید طوری آن‌ها را بسته‌بندی کند که در مسیر آسیب نبینند.

قهوه ترکی؛ سوغات معروف استانبول

استانبول را می‌توان بهشت دوست‌داران قهوه نامید. قهوه ترکی شهرت جهانی دارد و بدون شک، یکی از بهترین قهوه‌هایی است که در طول عمر خود می‌نوشید. یکی از بخش‌های جذاب خوردن قهوه در ترکیه، گرفتن فال است که برخی افراد در این شهر انجام می‌دهند. پس از اینکه قهوه‌تان را خوردید، فنجان قهوه را برمی‌گردانند و بخت و اقبالتان را به شما می‌گویند. 

شما علاوه‌بر اینکه می‌توانید لذت خوردن قهوه بی‌نظیر ترکی را در استانبول تجربه کنید، آن را به‌عنوان سوغاتی نیز می‌توانید بخرید و دوستان و خانواده خود را با این نوشیدنی لذیذ خوشحال کنید. البته فراموش نکنید که قیمت قهوه در ترکیه خیلی ارزان نیست. برای خرید این سوغاتی جذاب می‌توانید به بازار‌های مطرح استانبول بروید و قهوه مرغوب بخرید. 

تصویری از قهوه ترکی

تصویری از قهوه ترکی

فرش و گلیم؛ گرانترین سوغاتی استانبول

باوجود اینکه فرش ایرانی در جهان شهرت زیادی دارد، اما فرش‌های ترکی نیز بسیار باارزش و زیبا هستند. اگر دنبال یک سوغاتی متفاوت می‌گردید، فرش و گلیم ترکی یک گزینه عالی محسوب می‌شوند. بعضی از این فرش‌ها تزیینی هستند و می‌توان آن‌ها را در دیوار نصب کرد. برخی دیگر نیز قابلیت استفاده روی زمین را دارند و یک جلوه متفاوت به خانه شما می‌بخشند. 

گلیم‌های ترکی نیز در طرح‌ها و رنگ‌های مختلف آماده می‌شوند و به‌عنوان کوسن یا روبالشی هم می‌توان این صنایع دستی معروف ترکی را تهیه کرد. البته این سوغاتی‌ها گران‌قیمت هستند؛ ولی ارزش خرید دارند. قیمت فرش حدوداً از ۱۰۰۰ لیر و قیمت گلیم از ۱۷۵ لیر شروع می‌شود. بهترین مکان برای خرید این سوغات ارزشمند استانبول، بازار بزرگ و بازار آراستا است.

تصویری از فرش و گلیم

تصویری از فرش و گلیم؛ از سوغاتی‌های استانبولی

سنگ های قیمتی؛ سوغاتی زینتی استانبول

یکی از زیباترین و ارزشمندترین سوغاتی که می‌توانید در استانبول بخرید، سنگ‌های قیمتی این شهر هستند که شهرت بالایی دارند. این سنگ‌های زیبا بسیار قیمتی هستند و یک سوغاتی‌ منحصربه‌فرد محسوب می‌شوند. از جمله این سنگ‌های قیمتی می‌توان به زولتانیت، الیوین، تورمالین صورتی، اوپال، آمتیست اشاره کرد که به راحتی در بازارهای استانبول پیدا می‌شوند.

تصویری از سنگ های قیمتی

تصویری از سنگ‌های قیمتی

فانوس های رنگی؛ سوغات آشنای استانبول ترکیه

یکی از جذاب‌ترین سوغات استانبول که می‌تواند دکوراسیون هر خانه‌ای را منحصربه‌فرد کند، فانوس‌های رنگی این شهر هستند. اگر به دنبال یک هدیه و سوغاتی خاص از ترکیه هستید، حتماً سراغ این گزینه بروید. این لامپ‌های موزاییکی رنگارنگ و زیبا، در طرح‌ها و رنگ‌های مختلفی ساخته می‌شوند و برای تزیین عالی هستند. در حقیقت این لامپ‌ها را می‌توان یکی از جاذبه‌های تاریخی استانبول نامید که به سنت و فرهنگ آن ربط دارند.

تصویری از فانوس های رنگی

تصویری از فانوس های رنگی

صابون روغن زیتون؛ سوغات بهداشتی استانبول

شاید برایتان جالب باشد که از استانبول می‌توانید صابون هم به‌عنوان سوغاتی بیاورید. این صابون‌ها از روغن زیتون تهیه شده‌اند و با صابون‌های معمولی متفاوت هستند. استفاده از این صابون‌ها در حمام ترکی قدمت طولانی دارد. از جمله مزیت‌های صابون روغن زیتون می‌توان به نرم کردن پوست، جلوگیری از ریزش مو و شوره سر اشاره کرد. این صابون‌ها صددرصد طبیعی هستند و یک سوغاتی خاص و مفید محسوب می‌شوند. 

تصویری از صابون روغن زیتون

تصویری از صابون روغن زیبتون

چرم ترکی؛ سوغات بادوام استانبول

یکی از سوغات محبوب استانبول که در طرح‌ها و انواع مختلف توسط هنرمندان این شهر ساخته می‌شوند، محصولات چرمی هستند. از جمله اجناس چرمی محبوب در استانبول می‌توان به کیف پول و دست‌بند چرمی اشاره کرد. خرید این هدیه باارزش می‌تواند یک گزینه عالی برای شما باشد؛ زیرا قیمت چرم در ترکیه بالا نیست و ارزان‌تر از کشورهای اروپایی است.

تصویری از کفش های چرم

تصویری از سوغات استانبول؛ کفش چرم ترکی

محصولات نساجی؛ سوغاتی متنوع استانبول

شهر استانبول را می‌توان یکی از شهرهای مهم در تولید محصولات نساجی نامید. شما در استانبول می‌توانید انواع محصولات نساجی شیک و باکیفیت را به‌عنوان سوغاتی بخرید. این محصولات شامل حوله، کیف پول بافت، کیف پارچه‌ای، شال، رومیزی، پرده، ست دستمال، روسری، روبالشی، پارچه، پوشاک و ... می‌شوند و تنوع رنگ و مدل زیادی دارند. بهترین مکان برای خرید این سوغاتی، بازار بزرگ استانبول است.

شما کدام سوغات استانبول را بیشتر دوست دارید؟

استانبول یکی از مهم‌ترین مراکز گردشگری و تفریحی کشور ترکیه است و هر ساله گردشگران زیادی از سراسر دنیا به آن سفر می‌کنند. اگر شما هم قصد خرید تور ترکیه را دارید، می‌خواهید به مراکز خرید استانبول سری بزنید و معروف‌ترین سوغات این شهر را بشناسید، از مواردی که در این مقاله عنوان کردیم کمک بگیرید؛ زیرا ما به معرفی بهترین سوغاتی‌های این شهر زیبا پرداختیم. حالا به ما بگویید که کدام سوغاتی برایتان جذابیت بیشتری داشت و کدام را اصلاً نمی‌خرید؟

 

سؤالات متداول

۱- بهترین سوغات استانبول چه هستند؟

از سوغاتی‌هایی که حتماً باید از استانبول بخرید، می‌توان به قهوه ترکی، باقلوای ترکی، فرش و گلیم، صابون زیتون، ادویه و فانوس های ترکی اشاره کرد.

۲- در استانبول از کجا باقلوا بخریم؟

باقلوای استانبول را می‌توانید در اکثر جاهای شهر پیدا کنید؛ اما در بازار بزرگ، بازار مصری‌ها و بازار آراستا شیرینی‌های تر و تازه‌تری وجود دارد.