مالزی کجاست؟ راهنمای سفر به مالزی

جستجو در مجله گردشگری

گردشگری 27 دی ، 1402 5 دقیقه

مالزی یکی از کشورهای پرطرفدار آسیایی است که سالانه مسافران زیادی را به خود جذب می‌کند. این کشور زیبا به دلیل داشتن سواحل متعدد، شهرهای زیبا، جاذبه‌‌های گردشگری و جنگل‌های سرسبز و انبوهش محبوب شده و مقصد گردشگران فراوانی از سراسر جهان است.

اگر قصد سفر به یک مقصد زیبا را دارید و به تفریحات آبی مانند غواصی نیز علاقه‌‌مند هستید، کشور مالزی می‌تواند یکی از بهترین گزینه‌های شما باشد. در این مقاله به بررسی این موضوع خواهیم پرداخت که مالزی کجاست، چه ویژگی‌هایی دارد و معروف‌ترین جاذبه‌های گردشگری آن کدامند. تا پایان با ما همراه باشید تا اطلاعات خوب و کاملی درباره این کشور تماشایی به دست بیاورید.

معرفی مالزی

قبل از سفر به هر کشوری، داشتن اطلاعات کافی درباره آن کشور به ما کمک می‌کند تا در طول سفر خود، تجربه بهتری کسب کنیم. برای اینکه بفهمیم مالزی کجاست و با این کشور زیبا بیشتر آشنا شویم، ابتدا بهتر است سراغ موقعیت، جمعیت، مذهب، زبان و واحد پول آن برویم و سپس اطلاعات دیگر آن را بررسی کنیم. 

تصویری از مالزی

تصویری از مالزی

موقعیت و جمعیت مالزی

مالزی کشوری زیبا در جنوب شرقی قاره آسیا است و 13 ایالت و 3 سرزمین فدرال دارد. مساحت این کشور، بیش از 330 هزار و 803 کیلومتر مربع عنوان شده است. این کشور به کمک دریای جنوبی چین به دو بخش مساوی شبه جزیره مالزی و مالزی شرقی تقسیم می‌شود.

نکته قابل توجه این است که شبه جزیره مالزی از شمال دارای مرز خشکی و دریایی با تایلند و مرز دریایی با سنگاپور ، ویتنام و اندونزی است. مالزی شرقی هم با کشورهای فیلیپین و ویتنام دارای مرز آبی است و با برونئی و اندونزی، مرز خشکی و دریایی دارد.

 همچنین اگر این سؤال در ذهن شما نقش بسته که پایتخت مالزی کجاست؟ باید بگوییم که پایتخت این کشور کوآلالامپور است؛ البته پایتخت اداری این کشور، پوتراجایا نام دارد که در جنوب کوآلالامپور قرار گرفته. همچنین طبق آخرین سرشماری‌ها، جمعیت مالزی حدودا ۳۳ میلیون نفر است.

مذهب و زبان مردم مالزی 

طبق آمار، دین مردم مالزی اسلام است، ولی طبق قانون، مردم این کشور می‌توانند هر مذهبی داشته باشند و این موضوع برای شهروندان آزاد است. درحال حاضر، بیش از ۶۰ درصد مردم مالزی، مسلمان،۲۰ درصد بودایی، ۱۰ درصد مسیحی و بقیه مردمش هندو، کنفسیوس‌گرا، تائوئیست، پیرو مذهب چینی و پیرو دین‌های دیگر هستند. 

زبان رسمی مالزی نیز مالایی یا باهاسا مالایو است و انگلیسی هم زبان دوم آن‌ها محسوب می‌شود. در گذشته، الفبای زبان این کشور، الفبای جاوی بود؛ اما در سال ۱۹۶۷ میلادی، الفبای لاتین جایگزین الفبای جاوی شد. البته استفاده از الفبای سنتی جاوی مانعی ندارد. نکته قابل‌توجه این است که چون برخی از مردم مالزی چند نژاده هستند، زبان‌های چینی و هندی نیز استفاده می‌شود.

واحد پول مالزی

واحد پول مالزی، رینگیت است که با کد اختصاری MYR آن را نشان می‌دهند. اسکناس‌های موجود در این کشور، شامل اسکانس‌های 1 ، 2 ، 5 ، 10 ، 50 و 100 رینگیتی می‌شوند. همچنین، به سکه‌های این واحد پول، سن یا سنت می‌گویند و هر ۱۰۰ سنت معادل یک رینگیت است.
سکه‌های رایج این کشور هم شامل سکه‌های 1، 5، 10، 20 و 50 سنتی می‌شوند‌. از آنجایی که قبل از سال ۱۹۷۵، واحد پول این کشور دلار بود، هنوز هم برخی مردم از واژه دلار استفاده می‌کنند؛ اما منظور آن‌ها رینگیت است.

تصویری از پول مالزی

تصویری از واحد پول مالزی

تاریخچه مالزی

اطلاعات زیادی درباره مالزی در ماقبل تاریخ وجود ندارد؛ اما اکتشافات استخوان در غارهای این کشور نشان می‌دهد که از ۴۰ هزار سال پیش، افرادی در برخی از نقاط این منطقه ساکن بودند. البته طبق شواهد موجود، در شبه‌جزیره مالزی، حداقل از شش هزار سال پیش، افرادی زندگی می‌کردند. در قرن‌های گذشته نیز این منطقه یک مسیر تجاری مهم بین چین و خاورمیانه بود. طبق تاریخ این کشور، اولین حکومتی که در مالزی بر بنادر شهرهای ساحلی حاکم بود، مربوط به قرن دهم میلادی می‌شود.

همچنین، نکته قابل‌توجه در تاریخ مالزی این است که در قرن شانزدهم و هفدهم، توسط انگلیسی‌ها، پرتغالی‌ها و هلندی‌ها به استعمار درآمد و چند قرن مستعمره بود. این کشور بالاخره در سال ۱۹۶۳ اعلام استقلال کرد. 

آیا برای سفر به مالزی نیاز به ویزا داریم

اگر قصد دارید برای تفریح به این کشور سفر کنید و هدف شما بازدید از جاهای دیدنی مالزی است، باید ویزای توریستی بگیرید که به آن ویزای اجتماعی هم می‌گویند. البته خبر خوب این است که ایرانیان با رعایت یک شرط، بدون گرفتن ویزای توریستی هم می‌توانند به این کشور سفر کنند؛ به شرطی که بیشتر از دو هفته، یعنی ۱۴ روز در این کشور نمانند. بنابراین اگر سفر شما به مالزی کمتر از ۱۴ روز طول می‌کشد، می‌توانید ویزا نگیرید. در غیر این صورت باید برای گرفتن ویزای این کشور اقدام کنید.

تصویری از مالزی در شب

نمایی زیبا از مالزی

فرهنگ و آداب و رسوم کشور مالزی

نکته قابل توجهی که در سفر به مالزی متوجه خواهید شد، وجود فرهنگ‌های مختلف در این کشور است که به‌صورت آزادانه در کنار هم زندگی می‌کنند و در قالب فستیوال، جشنواره یا پوشش، فرهنگ خاص خود را به نمایش می‌گذارند. همین موضوع باعث شده تا مالزی یکی از بی‌نظیرترین کشورهای جنوب شرق آسیا باشد. البته فرهنگ غالب در این کشور، مالایی است؛ اما شما می‌توانید فرهنگ‌های دیگری نیز نظیر فرهنگ چینی و هندی را هم در خیابان‌های این کشور ببینید؛ زیرا هیچ محدودیتی برای فعالیت و زندگی فرهنگ‌های مختلف وجود ندارد.  

اگر بخواهیم به چند مورد از آداب معاشرت مردم مالزی‌ اشاره کنیم، می‌توان گفت که مالزیایی‌ها اهمیت زیادی برای خانواده قائل هستند؛ اگر شما در زمان مکالمه به سر خود دست بزنید، آن‌ها این کار را بی‌ادبی می‌دانند؛ اگر بخواهند چیزی بدهند یا بگیرند فقط از دست راست خود استفاده می‌کنند؛ برخی از افراد محلی به جنس مخالف دست نمی‌دهند و بهتر است منتظر باشید تا طرف مقابل دست خود را دراز کند؛ همچنین برخی از آن‌ها برای سلام و احوالپرسی تعظیم می‌کنند.

آب و هوای کشور مالزی 

در حالت کلی، اگر بخواهیم آب و هوای مالزی را بررسی کنیم، دارای آب و هوای استوایی است. در بیشتر روزهای سال، دمای بالا را شاهد هستیم. همچنین در برخی از ماه‌های سال، باران فراوانی می‌بارد. اگر در محدوده نزدیک به سطح دریا باشید، میانگین هوا بین 21 تا 32 درجه سانتیگراد خواهد بود؛ اما اگر به ارتفاعات بروید شاهد هوای خنک‌تری هستید و در این مناطق، میانگین دما بین 15 تا 25 درجه سانتی گراد است. در مجموع، منتظر آب و هوای خیلی سرد در این کشور نباشید.

 بهترین زمان سفر به مالزی چه فصلی است؟ 

اگر به دنبال بهترین زمان سفر به مالزی هستید، ابتدا باید هدف و بودجه خود را از سفر تعیین کنید. در برخی از ماه‌های سال، به دلیل بالا بودن دمای هوا و بارش زیاد، مسافران کمی به مالزی سفر می‌کنند و به همین دلیل، قیمت هتل و بلیط کاهش می‌یابد.

اگر شما بودجه کافی دارید و نمی‌خواهید در فصل‌های گرم به مالزی سفر کنید، به صورت کلی، پاییز فرصت مناسبی است. البته باید ابتدا منطقه سفرتان در مالزی را مشخص کنید؛ زیرا سفر به هر منطقه، زمان خاص خودش را دارد. اگر قصد سفر به ساحل شرقی مالزی را دارید، خرداد و تیر را انتخاب کنید و در صورتی که به ساحل غربی می‌روید، از نظر آب و هوایی، مهر تا بهمن را انتخاب کنید.

جاهای دیدنی مالزی

کشور مالزی پر از جاذبه‌های گردشگری خاص است. جزایر مالزی از آن جاهای دیدنی مالزی هستند که حتماً باید به چند موردشان سر بزنید. در برخی از این جاذبه‌های گردشگری، شما می‌توانید ترکیبی از فرهنگ‌ مالایی، چینی و هندی را ببینید. در ادامه قصد داریم پنج مورد از جاذبه‌های معروف این کشور را معرفی کنیم.

پارک ملی گونونگ گادینگ مالزی

اگر به گیاه‌شناسی علاقه دارید، حتماً به پارک ملی گونونگ گادینگ بروید و از بزرگترین گل جهان که در این پارک می‌روید، دیدن کنید. این گل، رافلزیا نام دارد و طول آن به یک متر هم می‌رسد. این پارک علاوه‌بر گل و گیاه، تفریحات و جاذبه‌های دیگری نیز مثل سواحل زیبا، جنگل و مناظر دیدنی برای عکاسی دارد.

تصویر یک گل در پارک ملی گونونگ گادینگ مالزی

تصویر یک گل در پارک ملی گونونگ گادینگ مالزی

جزیره‌ مانوکان مالزی

یکی از زیباترین جاذبه‌های گردشگری مالزی، جزیره مانوکان است که در شرق ایالت صباح قرار دارد. این جزیره، دومین جزیره‌ بزرگ پارک ملی و اولین پارک ملی دریایی این کشور است. از جمله ویژگی‌های مهم مانوکان این است که می‌توانید تفریحات آبی را تجربه کنید. همچین سواحل این جزیره، بسیار تماشایی و زیبا هستند.

معبد کک لوک سی مالزی

این معبد که یکی از زیباترین معابد مالزی است، در سال ۱۸۹۱ ساخته شد و یکی از مهم‌ترین و معروف‌ترین معابد بودای چینی در آسیا است. از جمله ویژگی‌های این معبد زیبا و باشکوه می‌توان به وجود تصاویر متعددی از بودا و سایر شخصیت‌های مهم و مذهبی در این مکان اشاره کرد. از آنجایی که این معبد، بزرگترین معبد بودایی در مالزی محسوب می‌شود، علاوه‌بر گردشگران، زائرانی نیز از نواحی مختلف جنوب شرقی برای بازدید و زیارت آن به مالزی می‌روند. 

تصویری از معبد کک لوک سی

تصویری از معبد کک لوک سی

پارک ملی باکو در مالزی

این پارک ملی از جمله محبوب‌ترین جاذبه‌های گردشگری و دیدنی مالزی است. این پارک ملی در ایالت بورنئوی مالزی قرار دارد و یک مکان عالی برای تنفس هوای آزاد است‌. پارک ملی باکو با اینکه خیلی بزرگ نیست؛ اما تنوع جانوری زیادی دارد. البته جذاب‌ترین جاذبه این پارک، خیلی خاص است و باعث جذب گردشگران زیادی می‌‌شود. شاید باور نکنید، اما این جاذبه، یک میمون عجیب و بسیار کمیاب است.

ارتفاعات کامرون مالزی

ارتفاعات کم‌نظیر کامرون، یکی دیگر از مکان‌های گردشگری زیبای مالزی است. این ارتفاعات جلوه زیبایی دارد و مرکز کاشت چای این کشور محسوب می‌شود. اگر سری به ارتفاعات کامرون بزنید، متوجه می‌شوید که زمین‌ها و دشت‌های این ارتفاعات بسیار سرسبز هستند و علاوه‌بر چای، توت‌فرنگی بسیار خوشمزه‌ای نیز در آن کاشت می‌شود.

 شهرهای مهم کشور مالزی

تا اینجا به این سؤال جواب دادیم که مالزی کجاست و با ویژگی‌های مهم آن آشنا شدیم. حالا بهتر است به سراغ شهرهای این کشور برویم‌. مالزی دارای چند شهر توریستی است که سفر به هرکدام از آن‌ها می‌تواند یک خاطره فراموش نشدنی برای شما رقم بزند. با اینکه این کشور، شهرهای مدرن و بکر زیادی دارد، اما ما در ادامه به معرفی ۳ مورد از معروف‌ترین شهرهای آن خواهیم پرداخت. 

کوالالامپور؛ پایتخت مالزی

شهر کوالالامپور، بزرگترین شهر مالزی است و در مرکز ایالت سلانگور قرار دارد. این شهر در نزدیکی خط استوا قرار گرفته و به همین دلیل، دارای رطوبت بالا و باران‌های موسمی است. این بارش‌ها باعث ایجاد یک پوشش گیاهی زیبا در این منطقه شده‌اند. از جمله ویژگی‌های این شهر زیبا می‌توان به جنگل‌های تو در تو و ساختمان‌های بلند اشاره کرد. 

نمایی از شهر کوالالامپور

نمایی از شهر کوالالامپور

پنانگ؛ جزیره شگفتی های مالزی

شهر پنانگ، یکی از مهم‌ترین و زیباترین شهرهای مالزی است. از جمله ویژگی‌های این شهر تماشایی می‌توان به سواحل ماسه‌ای طلایی، نخل‌های سرسبز و بلند و جنگل‌های استوایی، حیوانات و پرندگان اشاره کرد. شهر پنانگ به حدی زیبا و پر از جاذبه‌های گوناگون است که به مروارید شرق نیز شهرت دارد. 

نمایی از شهر پنانگ

نمایی از شهر پنانگ

لنکاوی در مالزی

شهر لنکاوی، یکی دیگر از شهرهای مهم مالزی است که از صد جزیره تشکیل شده است. این شهر زیبا در سواحل شمال غربی مالزی و در تلاقی تنگه مالاکا و آب‌های دریای آندامان قرار دارد. از آنجایی که لنکاوی جزء منطقه آزاد این کشور محسوب می‌شود، معاف از هزینه‌های گمرک است. اگر به طبیعت بکر و غذاهای دریایی خوشمزه علاقه دارید، حتماً به این شهر سفر کنید.

نمایی از لنکاوی

نمایی از لنکاوی

سوغات مالزی چیست؟

در هر سفری، خرید سوغاتی یکی از بخش‌های جذاب و مهم محسوب می‌شود. در سفر به مالزی هم شما می‌توانید سوغاتی‌های جذابی تهیه کنید. این کشور دارای بازارها و مراکز خرید مدرن و قدیمی زیادی است و انتخاب‌های زیادی پیش روی شما قرار می‌دهد. البته اگر می‌خواهید یک سوغاتی اصیل و خاص که مربوط به این کشور است بخرید، توصیه می‌کنیم سراغ بهترین مراکز خرید مالزی بروید و سوغاتی نظیر پارچه باتیک، شکلات‌هایی با طعم میوه دوریان، سومپیت و لباس محلی مخصوص مالزی را خریداری کنید.

حمل و نقل در مالزی 

اگر مسافر مالزی هستید، نگران وسایل حمل و نقل در این کشور نباشید؛ زیرا سیستم حمل و نقل قوی دارد و در این شبه جزیره می‌توانید با اتوبوس، قطار، اتومبیل و در صورت نیاز، هواپیما جابه‌جا شوید. مالزی علاوه‌بر اینکه پروازهای داخلی زیادی دارد، دارای 6 فرودگاه بین‌المللی نیز هست. سیستم راه‌آهن آن نیز بسیار قوی کار می‌کند. همچنین متروهای داخل شهری خیلی سریع و تمیزی دارد. در کل، شما در مالزی شاهد یکی از پیشرفته‌ترین سیستم‌های حمل و نقلی در جهان خواهید بود.

آشنایی با بهترین هتل های مالزی

مالزی یکی از توریستی‌ترین و محبوب‌ترین کشورهای جنوب شرقی آسیا است و سالانه میلیون‌ها گردشگر به این مقصد جذاب سفر می‌کنند. بنابراین، اقامتگاه‌ها و هتل‌های متعددی در خود جای داده است که برخی از آن‌ها بسیار پرطرفدار هستند. از جمله معروف‌ترین هتل‌های مالزی می‌توان به این موارد اشاره کرد:

  • هتل رویال چولان
  • هتل آسینیا ریزورت
  • هتل گرند سیزنز
  • هتل مترو پل
  • هتل کنکورد کوالالامپور
  • هتل رویال بینتانگ پنانگ

تصویری از هتل کنکورد کوالالامپور

تصویری از هتل کنکورد کوالالامپور

پیش به سوی مالزی و شگفتی‌هایش

در این مقاله به صورت کامل متوجه شدیم که مالزی کجاست و ویژگی‌های اصلی آن چیست! همچنین متوجه شدیم که این کشور زیبا در کجای آسیا قرار دارد و مردم آن چه دین و زبانی دارند. در پایان بهتر است به این نکته اشاره کنیم که تور مالزی به دلیل داشتن طبیعت بسیار سرسبز، سواحل کم‌نظیر و جاذبه‌های گردشگری فراوان می‌تواند یک تجربه فراموش نشدنی و خاص برای هر مسافری باشد؛ پس سفر به این کشور خاص را در برنامه‌تان قرار بدهید.

سؤالات متداول

۱- پایتخت مالزی کجاست؟

پایتخت مالزی، شهر کوالالامپور است و پایتخت تجاری‌اش نیز پوتراجایا نام دارد.

۲- ویزای مالزی چند روزه است؟

اگر بخواهید به صورت توریستی به این کشور سفر کنید و قول بدهید که فقط 14 روز در آن بمانید، نیازی به ویزا ندارید؛ اما برای زمان طولانی‌تر باید ویزا تهیه کنید.