هرآنچه باید از کاخ دولما باغچه در استانبول بدانید

جستجو در مجله گردشگری

گردشگری 06 آذر ، 1402 5 دقیقه

کاخ دولما باغچه در استانبول قرار دارد و بزرگ‌ترین کاخ کشور ترکیه است. این کاخ زیبا و دیدنی در کرانه شرقی تنگه بسفر واقع شده و یکی از جذاب‌ترین جاهای دیدنی این منطقه محسوب می‌شود. از جمله ویژگی‌های این مکان که هر ساله گردشگران زیادی را به خود جذب می‌کند، می‌توان به چشم‌انداز بی‌نظیر، تزئینات چشمگیر، مبلمان‌ مجلل، سقف‌های طلاکوب‌شده و فرش‌های دستبافت مرغوب اشاره کرد. در ادامه به صورت کامل با این مکان مجلل آشنا خواهیم شد. 

کاخ دولما باغچه کجاست

این کاخ که یکی از محبوبترین جاذبه‌های گردشگری استانبول است در منطقه بشیکتاش و بخش اروپایی شهر قرار گرفته و تا میدان تکسیم حدودا ۷ دقیقه فاصله دارد. کاخ دولما باغچه در استانبول با دیگر جاذبه‌های گردشگری این شهر فاصله کمی دارد و به جاذبه‌های مهم این شهر از جمله خیابان استقلال و تنگه بسفر نزدیک است. فرودگاه آتاتورک هم در ۲۳ کیلومتری این کاخ قرار دارد. به جرئت می‌توان گفت این جاذبه دیدنی موقعیت مکانی خوبی دارد. 

تاریخچه کاخ زیبای دولما باغچه

اگر بخواهیم تاریخچه این کاخ باشکوه و زیبا را بررسی کنیم، متوجه خواهیم شد که توسعه فرهنگ غربی توسط عثمانی‌ها در قرن نوزدهم تاثیر اصلی را در ساخت دولما باغچه داشته است‌. در آن زمان مردم عثمانی در شهرهای قدیمی زندگی می‌کردند، و «اروپا» را تمدن پیشرفته می‌دانستند. تاثیرپذیری مردم عثمانی از معماری اروپایی و کاخ‌های آن باعث ساخت این بنا شد. علاوه بر این کاخ، ساختمان‌هایی به سبک نئوکلاسیک و باروک در محله بی‌اوغلو ساخته شدند. 

اگر بخواهیم زمان ساخت کاخ دولما باغچه را به صورت دقیق بیان کنیم، سلطان عبدالمجید اول، سی و یکمین امپراطور عثمانی، در سال‌ ۱۸۴۳ دستور بنای این کاخ را داد و ساخت آن تا سال ۱۸۵۶ طول کشید. پس از ساخته شدن این قصر زیبا، سلطان و خانواده‌اش به آنجا نقل مکان کردند. کاخ دولما باغچه ۴۰۰ سال محل اقامت پادشاهان مختلف عثمانی بود. در حال حاضر نیز این مکان تبدیل به کاخ موزه‌هایی شده که طرفداران زیادی دارد و یک جاذبه تاریخی محبوب است.

تصویری از داخل کاخ دولما باغچه

تصویری از داخل کاخ دولما باغچه

علت نام گذاری کاخ باشکوه دولما باغچه 

 برای فهمیدن علت نام‌گذاری این کاخ، ابتدا باید معنی کلمات آن را بدانیم. دولما باغچه دو کلمه ترکی هستند که به ترتیب معنای «پر» و «باغ» را دارند. از آنجایی که این کاخ در محلی ساخته شد که خلیج کوچکی در تنگه بسفر را پر کردند، بنابراین آن را دولما باغچه نامیدند. این خلیج کوچک در یک بندرگاه طبیعی قرار داشت که دریاسالارهای عثمانی در آن مکان لنگر می‌انداختند. علاوه بر این، مراسم سنتی دریانوردی و جشن فتح استانبول نیز در این بندر برگزار شده بود.

معماری کاخ دولما باغچه

در زمان حکومت عثمانیان، ساختمان‌هایی مجلل و باشکوه ساخته شدند. استانبول پایتخت امپراتوری عثمانی بود و کاخ‌های باشکوه که در حال حاضر برخی از آن‌ها میراث فرهنگی این شهر هستند، بنا شدند. البته برخی از این بناهای باشکوه به دلیل آتش‌سوزی یا علل دیگر از بین رفتند.

کاخ زیبای دولما باغچه از جمله سازه‌هایی است که تا به امروز باقی مانده و معماری خارق‌العاده‌ای دارد. این کاخ در سه طبقه ساخته شده و ۲۸۵ اتاق، ۴۴ سالن، ۶ حمام ترکی و ۶۸ سرویس بهداشتی دارد. معماری این کاخ به سبک بناهای اروپایی است و در بیشتر قسمت‌های آن می‌توان تزئینات طلا و کریستال را مشاهده کرد. در ساخت قصر دولما باغچه سه بخش اصلی برای آن در نظر گرفتند که شامل آپارتمان‌های اداری، سرسرای تشریفات و حرمسرای امپراتوری می‌شد. 

در مجموع می‌توان گفت سبک طراحی این مکان، ترکیبی از چند سبک مختلف از جمله باروک، نئوکلاسیک و روکوکو است که با سبک معماری سنتی عثمانی ترکیب شده‌اند. خانواده‌ بالیان که آوازه بلندی در معماری داشتند این کاخ را با ترکیب معماری اروپایی و عثمانی ساختند؛ همچنین دیوارهای داخلی این کاخ آجری و دیوارهای خارجی آن سنگی هستند که باعث شباهت این مکان به خانه‌های سنتی ترکیه شده‌اند.

نمایی از کاخ دولما باغچه

تصویری از کاخ دولما باغچه

مسیر دسترسی به دولما باغچه

دسترسی به کاخ دولما باغچه کار سختی نیست، زیرا این بنای تاریخی در یکی از مناطق مهم گردشگری استانبول یعنی منطقه بشیکتاش قرار دارد و وسایل حمل و نقل عمومی مختلفی در سطح شهر برای دسترسی به این مکان موجود است. از آنجایی که بیشتر گردشگران استانبول در هتل‌های منطقه سلطان احمد اقامت دارند، اگر بخواهیم بهترین راه رسیدن از این منطقه را به این بنای تاریخی دولما باغچه بررسی کنیم، می‌توان گفت استفاده از تراموای باغجی‌لار - کاباتاش بهترین گزینه است.

همچنین اگر قصد دارید با مترو به این کاخ بروید، نزدیک‌ترین ایستگاه مترو به آن در میدان تکسیم قرار دارد. از تکسیم به کاخ دیدنی دولما باغچه هم می‌توانید یا از قطار زیرزمینی استفاده کنید یا اینکه پیاده این مسیر را بروید و از  تماشای زیبایی‌های استانبول لذت ببرید.

بخش‌ های دیدنی کاخ مجلل دولما باغچه 

چند بخش اصلی در کاخ بزرگ دولما باغچه وجود دارد که همه آن‌ها، مبلمان و وسایل بسیار مجللی دارند. فضای بیرونی این کاخ نیز تماشایی است و باغی سرسبز و بناهایی مهمی نظیر برج ساعت و مسجد دولما باغچه در آنجا قرار دارد. در ادامه با چند بخش مهم و دیدنی این مکان آشنا می‌شویم:

  • سلاملیک یا مابینی همایون
  • سالن مدحال
  • اتاق دبیرخانه
  • سالن سفرا
  • راه‌پله کریستالی
  • اتاق سرخ
  • تالار تشریفات
  • حرمسرا

داخل کاخ دولما باغچه

تصویر یکی از اتاق‌های کاخ دولما باغچه

سلاملیک یا مابینی همایون

در زمان پادشاهان عثمانی در بخش سلاملیک یا مابینی همایون، مهم‌ترین کارهای اداری و سیاسی انجام می‌شد، اما زنان اجازه ورود نداشتند‌. در حال حاضر مبل‌ها، فرش‌ها و لوسترهای مجللی در این قسمت وجود دارد.

سالن مدحال

در زمان‌های گذشته هرکسی اجازه ورود به کاخ را نداشت و سالن مدحال همان سالن انتظار قصر بود که افسران اجازه ورود را می‌دادند. این مکان بخش ورودی سلاملیک است و زیبایی خاصی دارد.

اتاق دبیرخانه در کاخ دولما باغچه

 تابلوهای نقاشی زییایی که توسط معروف‌ترین نقاش‌های دنیا کشیده شدند، در این بخش قرار دارند. شما در اتاق دبیرخانه می‌توانید لحظاتی فارغ از زمان حال زندگی کنید و دنیایی از نقاشی‌های زیبای جهان را ببینید. 

سالن سفرا

در زمان پادشاهان عثمانی سالن سفرا محل برگزاری مهمانی‌های خارجی مهم بود. این بخش تزئینات زیبا و متقارنی دارد که تماشای آن خالی از لطف نیست. 

راه پله کریستالی

نرده‌های راه‌پله طبقه اول به طبقه دوم بسیار دیدنی هستند و از کریستال‌هایی زیبا و درخشان ساخته شدند. همچنین در این راه‌پله لوستر کریستالی بسیار چشمگیری هم وجود دارد که بسیار گران‌قیمت است. 

اتاق سرخ

 دکوراسیون قرمز رنگ این اتاق باعث شده که به آن اتاق سرخ بگویند. این مکان بسیار خاص و تماشایی است و البته برخی قسمت‌های آن با ورقه‌های طلا به رنگ طلایی تزئین شده‌اند.

تالار تشریفات

یکی از باشکوه‌ترین و مهم‌ترین بخش‌های کاخ دولما باغچه، تالار تشریفات آن است. این تالار ۲ هزار متری بین قسمت‌های سلاملیک و حرمسرا قرار دارد. در این بخش می‌توانید تزئینات بسیار لوکس و گران‌قیمتی را ببینید و از تماشای آن‌ها لذت ببرید.

حرمسرا

حرمسرای این کاخ هم مکانی خاص و دیدنی است که در گذشته محل زندگی همسران پادشاهان عثمانی بوده است. این مکان شبیه حرمسراهایی است که در فیلم‌های تاریخی به تصویر کشیده شده‌اند. 

حقایق جالب کاخ باشکوه دولما باغچه 

چند حقیقت مهم درباره این بنا وجود دارد که در اینجا به چند مورد مهم اشاره می‌کنیم‌. اولین حقیقت این است که طلای زیادی برای تزئینات این مکان استفاده شده و تنها ۱۴ تن طلا در تزئین سقف کاخ به کار رفته است. همچنین ۱۳۱ فرش دستباف ابریشمی در این مکان وجود دارد که در شهر هرکه ترکیه مخصوص دولما باغچه بافته شده‌اند.

مورد جذاب دیگر این است که بزرگترین چلچراغ بوهمی جهان در این مکان قرار دارد و به عنوان لوستر کریستالی تالار تشریفات با ۷۵۰ لامپ و ۴٫۵ تن وزن استفاده می‌شود. نکته قابل توجه در بین حقایق این کاخ، زندگی آتاتورک بود که در ساده‌ترین اتاق اقامت داشت و همان‌جا هم درگذشت.

نمایی زیبا از درون کاخ دولما باغچه

تصویری از نمای داخلی و زیبای کاخ دولما باغچه

شرایط بازدید از کاخ تماشایی دولما باغچه

قبل از بازدید از این کاخ موزه بهتر است با شرایط آن آشنا شوید و چند نکته مهم را به خاطر بسپارید. این مکان در سمت اروپایی استانبول قرار دارد و هر روز به جز روزهای دوشنبه پذیرای بازدیدکنندگان است. البته به خاطر بزرگی کاخ دولما باغچه، شما به همراه راهنما به بیشتر از ۳ ساعت زمان نیاز دارید که بتوانید از بخش‌های مختلف آن دیدن کنید. بنابراین اگر زمان کافی ندارید، امکان خرید بلیط هر کدام از بخش‌ها به صورت جدا وجود دارد و ورودی‌ها مجزا هستند. شما می‌توانید از بخش‌های مهم مانند سالن تشریفات یا حرمسرا دیدن کنید. 

این مکان علاوه بر اینکه دوشنبه‌ها تعطیل است، در اعیاد مذهبی و برخی روزهای تعطیل هم فعالیتی ندارد، پس قبل از اینکه به آنجا بروید، حتما از باز بودن آن مطلع شوید. همچنین بهتر است در ساعات پایانی فعالیت کاخ برای بازدید نروید و زودتر مراجعه کنید، زیرا ظرفیت بازدید روزانه آن ۳ هزار نفر است.

بهترین زمان بازدید از این کاخ دیدنی

اگر شما هم قصد دارید به این قصر باشکوه بروید، بهتر است با بهترین زمان بازدید آن آشنا شوید. شهر زیبای استانبول از بهار تا پاییز حال و هوای توریستی دارد و شاهد حضور گردشگران زیادی است، اما این کاخ در فصل‌های بهار و تابستان دیدنی‌تر می‌شود. البته فراموش نکنید اگر در این فصل‌ها به استانبول سفر کنید، احتمالا برای گرفتن بلیط ورودی دولما باغچه باید در صف طولانی بایستید. بنابراین بهتر است اول صبح به این مکان بروید؛ شلوغی کمتر و هوای مطلوب‌تری را تجربه خواهید کرد. 

ساعت بازدید از کاخ دولما باغچه

گردشگران و بازدیدکنندگان می‌توانند در تمام روزهای هفته به غیر از دوشنبه‌ها از ساعت 9 صبح تا 4 بعدازظهر از این مکان بازدید کنند. البته برای ورود به این کاخ باید هزینه ورودی بپردازید که این هزینه متغیر است. شما امکان این را دارید که هزینه یک بخش را پرداخت کرده و تنها از آن بخش دیدن کنید؛ یا اینکه یک هزینه کلی برای بازدید از تمام بخش‌ها بپردازید. 

تصویری از سقف کاخ دولما باغچه

تصویری از سقف کاخ دولما باغچه

جاهای دیدنی اطراف دولما باغچه 

کاخ باشکوه دولما باغچه به جاذبه‌های گردشگری مهم استانبول نزدیک است، بنابراین پس از بازدید از این مکان می‌توانید سراغ سایر جاهای دیدنی استانبول بروید. از جمله جاذبه‌های دیدنی اطراف کاخ دولما باغچه می‌توان به این موارد اشاره کرد:

  • موزه نیرو دریایی
  • محله بشیکتاش
  • پارک وودافون
  • پارک ییلدیز
  • خیابان استقلال 

برنامه شما برای بازدید از کاخ دولما باغچه چیست؟

کاخ دولما باغچه استانبول یکی از باشکوه‌ترین و زیباترین جاذبه‌های گردشگری کشور ترکیه است. در این مطلب سعی کردیم اطلاعات مهم این مکان زیبا و رویایی را در اختیار شما قرار دهیم. در پایان به این نکته اشاره می‌کنیم که اگر به ترکیب سبک معماری اروپایی و عثمانی، تماشای قصرهای باشکوه و تزئینات بی‌نظیر و مجلل علاقه دارید، حتما به این مکان زیبا بروید و یک تجربه بی‌نظیر برای خود بسازید. همین الان می‌توانید با خرید تور استانبول، برنامه بازدید از کاخ دولما باغچه را به تنهایی یا با دوستان و خانواده خود بچینید.

سوالات متداول

۱- کاخ دولماباغچه چیست؟

کاخ دولما باغچه در استانبول قرار دارد و بزرگ‌ترین کاخ کشور ترکیه است. این کاخ زیبا و دیدنی در کرانه شرقی تنگه بسفر واقع شده و یکی از جذاب‌ترین جاهای دیدنی این منطقه محسوب می‌شود. کاخ دولما باغچه در استانبول با دیگر جاذبه‌های گردشگری این شهر فاصله کمی دارد و به جاذبه‌های مهم این شهر از جمله خیابان استقلال و تنگه بسفر نزدیک است.

۲- چه وسایل توریستی در کاخ دولماباغچه وجود دارد؟

چند بخش اصلی در کاخ بزرگ دولما باغچه وجود دارد که همه آن‌ها، مبلمان و وسایل بسیار مجللی استفاده شده است. فضای بیرونی این کاخ نیز تماشایی است و باغی سرسبز و بناهایی مهمی نظیر برج ساعت و مسجد دلما باغچه در آنجا قرار دارد.