آشنایی با مترو مسکو

جستجو در مجله گردشگری

گردشگری 11 آذر ، 1402 5 دقیقه

یکی از زیباترین جاذبه‌های گردشگری کشور روسیه، مترو مسکو است که قلب تپنده این شهر محسوب می‌شود. ایستگاه‌های متروی شهر مسکو نه‌تنها وسیله حمل و نقل عمومی مهمی هستند، بلکه جذابیت‌های زیادی دارند و جاذبه گردشگری و تاریخی محسوب می‌شوند.

در ادامه قصد داریم که ابتدا با تاریخچه مترو در این شهر آشنا شویم و سپس به بررسی ایستگاه‌های معروف آن بپردازیم. تا پایان این مقاله با ما همراه باشید تا اطلاعات جامع و کاملی درباره بهترین ایستگاه‌های متروی مسکو در اختیار شما قرار دهیم.

تاریخچه مترو مسکو 

متروی مسکو یکی از جاذبه‌های تاریخی مسکو است و آغاز ساخت‌وساز آن به دوران استالین و سال ۱۹۳۱ برمی‌گردد. البته بازگشایی آن چند سال طول کشید و در سال ۱۹۳۵ برای عموم افتتاح شد. در سال‌های ابتدایی، این مترو فقط ۱۰ خط داشت، حدودا ۸۰ کیلومتر را طی می‌کرد و مسیر آن از سوکولنیکی به سمت مرکز شهر بود.

مهندسان طراح متروی مسکو، با ظرافت و دقت بالا این مکان را طراحی کردند؛ این مهندسان قبلا تجربه طراحی متروی لندن انگلیس را داشتند، البته کارگران روسی برای ساخت آن استخدام شدند.

بعد از شروع جنگ جهانی دوم، متروی روسیه نیز از عواقب این جنگ در امان نماند؛ سال‌ها ساخت و ساز این مکان به دلیل جنگ به تعویق افتاد و تأخیرهای متعددی در طی ساخت آن ایجاد شد. برخی مشکلات نیز باعث تعویض تیم مهندسان طراح این پروژه شد. همه این عوامل دست به دست هم دادند تا ساخت ایستگاه‌های جدید بسیار طول بکشد. حتی برخی از ایستگاه‌های مترو با اینکه ساخته شده بودند، اما تا مدت‌ها هیچ‌گونه خدماتی ارائه نمی‌دادند.

برخی ایستگاه‌های دیگر نیز برای کمک به مردم و حفظ جان آن‌ها، پناهگاه هوایی شدند. هنوز هم تأثیر جنگ جهانی دوم در برخی خطوط مترو مسکو قابل مشاهده است. 

 بعد از اتمام جنگ جهانی دوم، دوباره ساخت این مکان از سر گرفته شد؛ در این زمان، خط حلقه که یکی از جالب‌ترین و مشهورترین خطوط متروی این شهر است، ساخته شد. خط حلقه به طرز جالبی طراحی شده و تغییر میان خطوط را بسیار ساده‌تر کرده است. خط حلقه در نقشه مترو، رنگ قهوه‌‌ای دارد.

یکی از ایستگاه‌های متروی مسکو

تصویری از ایستگاه مترو مسکو

معرفی مترو مسکو

متروی این شهر را می‌توان جذاب‌ترین و شلوغ‌ترین متروی دنیا دانست. زیبایی‌های این مکان باعث جذب گردشگران زیادی می‌شود. این متروی بزرگ و شلوغ، ۲۶۷ ایستگاه و ۱۷ خط فعال دارد و روزانه حدود ۳۶۰ کیلومتر طی می‌کند. طبق آمار رسمی، هر هفته، ۹ میلیون نفر از ایستگاه‌های این مترو استفاده می‌کنند‌؛ این عدد نشان‌دهنده اهمیت و شلوغی این مکان است‌.

از میان ۲۶۷ ایستگاه مترو، حدودا 44 ایستگاه به مراکز تاریخی این کشور مربوط می‌شوند. همچنین در بیشتر ایستگاه‌ها تزئینات زیبا و مجلل، چلچراغ، ستون‌های مرمرین و کفپوش‌هایی از جنس سنگ خارا به چشم می‌خوردند.

آشنایی با ایستگاه‌های زیبای مترو در مسکو

در بخش‌های قبلی با تاریخچه این مترو و آمار مربوط به آن آشنا شدیم. حالا بهتر است به سراغ معرفی بهترین ایستگاه‌های آن برویم.

مترو کومسومولسکایا 

ایستگاه کومسومولسکایا (Komsomolskaya) یکی از ایستگاه‌های تشریفاتی در مسکو است که ساخت آن مربوط به سال ۱۹۳۵ می‌شود. علت نام‌گذاری این ایستگاه، قدردانی از کارگران جوان اعضای گروه کمونیستی اتحاد جماهیر شوروی است که کمک زیادی به ساخت این مکان کردند. طراحی ایستگاه کومسومولسکایا بر عهده معمار مشهور، آلکسی ویکتوروویچ شوسف (Alexey Victorovich Shchusev) بود. این طراح ماهر، آرامگاه لنین را نیز طراحی کرده است. متروی کومسومولسکایا به کاخ شباهت زیادی دارد و بسیار مجلل و باشکوه است.

تصویری از مترو کومسومولسکایا

تصویری از ایستگاه مترو کومسومولسکایا

مترو میدان انقلاب مسکو

یکی از متروهای معروف مسکو، ایستگاه میدان انقلاب است. این ایستگاه مجلل در سال ۱۹۳۸ میلادی ساخته شد و هدف از ساخت آن، کمی متفاوت بود. در حقیقت، ایستگاه انقلاب تنها به عنوان یک مترو ساخته نشد، بلکه بخشی از پروژه اصلی تئاتر بلشوی (Bolshoi Theatre) محسوب می‌شد.

در ابتدا قرار نبود متروی میدان انقلاب (Ploschad Revolyutsii) خیلی شلوغ باشد، اما به اصرارِ هماهنگ‌کننده پروژه، مجسمه‌های زیادی در آن قرار دادند. درحال‌حاضر نیز این مکان یک جاذبه تفریحی مهم برای گردشگران است.

مترو میدان انقلاب مسکو

تصویری از مترو میدان انقلاب مسکو

مترو مایاکوفسکایا

ایستگاه مایاکوفسکایا (Mayakovskaya) در سال ۱۹۳۸ افتتاح شد و یکی از زیباترین ایستگاه‌های مترو در مسکو است. این ایستگاه نماد خاص معماری استالینی در جنگ جهانی دوم محسوب می‌شود. مایاکوفسکایا یکی از مشهورترین ایستگاه‌های مترو در جهان است.

در طراحی این مکان، المان‌های جنبش فوتوریسم و نماینده روسی آن، ولادیمیر مایاکوفسکی در نظر گرفته شده‌. در ایستگاه مایاکوفسکایا علاوه‌بر اینکه مجموعه‌ای از مفاهیم مهندسی و هنری به کار رفته‌ است، سیاست‌های دولت روسیه نیز کاملا به چشم می‌خورد.

ایستگاه مترو مایاکوفسکایا

تصویری از مترو مایاکوفسکایا

مترو نووزلوبودسکایا

ایستگاه نووزلوبودسکایا (Novoslobodskaya) در سال ۱۹۵۲ احداث شد و یکی از مجلل‌ترین و تشریفاتی‌ترین ایستگاه‌های متروی کشور روسیه محسوب می‌شود. در این ایستگاه، ۳۲ قاب زیبا روی ستون‌ها نقش بسته‌ است؛ این قاب‌ها با شیشه‌های رنگی تزئین شده‌اند. این قاب‌های زیبا و دیدنی توسط پاول کورین (Pavel Korin)، هنرمند مشهور شوروی سابق طراحی شده‌اند.

ایستگاه مترو نووزلوبودسکایا

تصویری از مترو نووزلوبودسکایا

مترو کییفسکایا

کییفسکایا (Kievskaya) یکی از باشکوه‌ترین ایستگاه‌های مترو روسیه است که در مارس ۱۹۵۴ افتتاح شد. این ایستگاه، ترکیبی از شکوه و سادگی است و به عنوان نماد سیصدمین سال پیوستن اوکراین به روسیه شناخته می‌شود.

ایستگاه کییفسکایا به حدی زیبا و تماشایی است که بازدیدکنندگان در آن، به آرامی حرکت می‌کنند تا بتوانند تماشاگر جذابیتش باشند. این ایستگاه، ستون‌های زیبایی دارد که نقاشی‌های روی آن‌ها، زندگی مردم اوکراین را روایت می‌کند. این نقاشی‌ها با قاب‌های گچکاری‌شده تزئین شده‌اند.

تصویری از مترو کییفسکایا

تصویری از مترو کییفسکایا

ایستگاه آرباتسکایا

آرباتسکایا (Arbatskaya) دومین ایستگاه بزرگ شهر مسکو است و ۳۱۰ متر طول و ۴۱ متر عمق دارد. این ایستگاه را می‌توان در لیست زیباترین ایستگاه‌های شهر مسکو قرار داد. آرباتسکایا در زمان بمباران مسکو در جنگ جهانی دوم، پناهگاه مردم بود.

دکور این ایستگاه از مرمر قرمز تشکیل شده ‌و سقفی‌ هلالی‌شکل با تزئینات برجسته گلدار دارد. لوسترهای زیبای برنزی از دیگر ویژگی‌های آرباتسکایا هستند. درحال‌حاضر هم می‌توان ردپای جنگ را در این مکان دید‌.

مترو آرباتسکایا

ایستگاه مترو آرباتسکایا

ایستگاه الکتروزوودسکایا

ایستگاه الکتروزوودسکایا (e‌Elektrozavodskaya) در جنگ جهانی دوم افتتاح شد و نام آن از کارخانه لامپ‌سازی الهام گرفته شده است. از جمله ویژگی‌های این ایستگاه می‌توان به دیوارهای مرمری و تابلوهای حکاکی‌شده از جنس سنگ مرمر اشاره کرد. همچنین ۳۱۸ لامپ گرد و بزرگ در سقف آن طراحی شده است. نیمکت‌های زیبا برای استراحت مسافران نیز در این ایستگاه به چشم می‌خورد.

ایستگاه مترو الکتروزوودسکایا

تصویری از ایستگاه مترو الکتروزوودسکایا

ایستگاه تیترالنایا

زمانی که در سال ۱۹۳۸ پروژه مترو مسکو در مرحله دوم قرار داشت، ایستگاه تیترالنایا ساخته شد. این ایستگاه در نزدیکی سالن تئاتر قرار دارد و به همین دلیل، نام آن را تیترالنایا نامیدند. از جمله ویژگی‌های این ایستگاه می‌توان به المان‌های مختلف هنر و فرهنگ روسیه اشاره کرد. سنگ‌های مرمری که متعلق به کلیسای مخروبه مسیح منجی است، در این ایستگاه قرار دارد. تزئینات، لوسترهای کریستالی و ستون‌های سفالی ایستگاه تیترالنایا به حدی زیبا هستند که ارزش بارها تماشا را دارند. 

مترو تیترالنایا

نمایی از ایستگاه مترو تیترالنایا

مترو پارک کولتری

ایستگاه متروی پارک کولتری در سال ۱۹۳۵ ساخته شد و یکی از محبوب‌ترین ایستگاه‌های مترو مسکو است. از آنجایی که متروی پارک کولتری دقیقا در میدان کریمسکایا قرار دارد، در ابتدا قصد داشتند که نام آن را کریمسکایا بگذارند؛ اما بعد‌ها قبل از بازی‌های المپیک۱۹۸۰ نام آن به ایستگاه پارک کولتری تبدیل شد. از جمله ویژگی‌های این مکان می‌توان به دو ردیف ستون با سنگ مرمر حکاکی‌شده اشاره کرد. مترو پارک کولتری پاتوق محلی‌ها است و جوانان روسی در این ایستگاه، فعالیت‌هایی نظیر اسکیت، رقص، تنیس و... انجام می‌دهند. 

ایستگاه مترو پارک کولتری

تصویری از ایستگاه مترو پارک کولتری

ایستگاه پارک پابدی 

یکی از عمیق‌ترین ایستگاه‌های شهر مسکو، ایستگاه پارک پابدی است و در عمق ۸۴ متری از سطح زمین واقع شده است. مترو پارک پابدی به عنوان سومین ایستگاه عمیق در تمام دنیا معرفی شده است. البته این عمق باعث شده که بالا آمدن با پله‌برقی از این ایستگاه، بیشتر از ۳ دقیقه طول بکشد.

از جمله ویژگی‌های بارز این مکان، تزئینات جذاب و رنگی آن هستند. از جمله رنگ‌های جذاب و بی‌نظیر این ایستگاه نیز می‌توان به رنگ‌های زرد کهربایی، آبی آسمانی، خردلی و زرد طلایی اشاره کرد. همچنین، ۲ نقاشی معروف مربوط به هجوم فرانسوی‌ها و جنگ جهانی در این ایستگاه وجود دارد.

ایستگاه مترو پارک پابدی

ایستگاه مترو پارک پابدی 

عمق مترو در مسکو چقدر است؟

می‌توان گفت که چند مورد از عمیق‌ترین ایستگاه‌های متروی جهان در شهر مسکو قرار دارند. ایستگاه پارک پابدی، ۸۴ متر در زیر زمین بنا شده و عمیق‌ترین خط متروی روسیه محسوب می‌شود. مترو پارک پابدی، رتبه سوم جهان به‌عنوان عمیق‌ترین ایستگاه را دارد. جالب است بدانید که کم‌عمق‌ترین ایستگاه متروی شهر مسکو نیز پچاتنیکی (Pechatniki) است و فقط 5 متر عمق دارد.

قیمت بلیط مترو در مسکو چند است؟

قبل از استفاده از مترو مسکو در روسیه، بهتر است با قیمت بلیط آن آشنا شوید. بلیط‌های متروی روسیه در دو نوع کاغذی و الکترونیکی هستند و شما می‌توانید از دفاتر فروش بلیط داخل مترو یا دستگاه‌های فروش، آن‌‌ها را تهیه کنید. البته نوع بلیط و قیمت آن به مسیری که با مترو طی می‌کنید، بستگی دارد.

اگر بخواهیم این موضوع را به‌طورکلی بررسی کنیم، بهای بلیط مترو در مسکو بین 54 تا 71 روبل است. همچنین امکان خرید بلیط‌های 5، 10، 20 و حتی 60 سفره نیز وجود دارد. هر چقدر تعداد سفر شما بیشتر شود، بهای بلیط هم کمتر می‌شود. بلیط‌های چندسفره برای افرادی که رفت و آمد زیادی با مترو دارند، بسیار مناسب است.

قوانین مترو در مسکو چه هستند؟

قوانین مترو در این شهر زیبا شامل چند مورد مهم می‌شود که اگر قصد استفاده از این سیستم حمل و نقل را دارید، حتما باید با این موارد آشنا باشید. اولین مورد، زمان تردد است؛ مسافران می‌توانند از 5:30 صبح تا 1 بامداد از مترو استفاده کنند. همچنین سیگار کشیدن مانعی ندارد؛ اما استفاده از مشروبات الکلی در این مترو ممنوع است. امکان عکاسی از زیبایی‌های مترو نیز وجود دارد؛ فقط نباید از برخی وسایل عکاسی حرفه‌ای استفاده کنید.

از دیگر مواردی که باید در ایستگاه‌های متروی مسکو رعایت کنید، ممنوعیت بردن دوچرخه به داخل مترو است. البته استفاده از صندلی چرخ‌دار برای افراد پیر و معلول، مانعی ندارد. نکته قابل‌توجه دیگر این است که نیازی نیست برای کودکان تا 7 سال بلیط تهیه کنید‌. همچنین، در تمام خطوط مترو مسکو می‌توانید از وای فای رایگان استفاده کنید.

وقت آن رسیده که مترو مسکو را از نزدیک ببینید

حالا که با شکل‌وشمایل و حس‌وحال ایستگاه‌های مترو در مسکو آشنا شدید، حتماً قدم زدن در تک‌تک آن‌ها و تماشای معماری هنرمندانه‌شان در لیست سفرهای آینده‌تان قرار گرفته است. مترو مسکو یکی از جاذبه‌های معماری کشور روسیه است که سالانه گردشگران زیادی را از سراسر جهان به سمت خود جذب می‌کند. ما در آژانس هواپیمایی هورام گشت با اجرای تور مسکو در اشکال مختلف، می‌توانیم سفر به روسیه را به یکی از ماندگارترین خاطرات شما تبدیل کنیم. با ما در تماس باشید.

سؤالات متداول

۱- قیمت بلیط مترو مسکو چند است؟

بلیط مترو در مسکو درحال‌حاضر، 54 تا 71 روبل است. شما همچنین می‌توانید بلیط‌های چندسفره با تعداد سفرهای مختلف تهیه کنید. بلیط‌های چندسفره برای افرادی که زیاد از مترو استفاده می‌کنند، به‌صرفه‌تر هستند.

 ۲- زمان کار مترو مسکو به چه شکل است؟

متروی مسکو از ساعت 5:30 دقیقه بامداد تا 1:00 بامداد فعالیت می‌کند. فاصله رسیدن هر قطار هم 1 تا 3 دقیقه است که در زمان‌های شلوغی، ممکن است کمی طولانی‌تر شود.