معبد آکشاردام هند؛ از شگفت انگیزترین جاذبه های هندوستان

جستجو در مجله گردشگری

گردشگری 23 اردیبهشت ، 1403 5 دقیقه

هند، به‌عنوان پرجمعیت‌ترین کشور جهان، همیشه یادآور قطارهای شلوغ، خیابان‌های پرترافیک و فیلم‌های رنگارنگ و شاد بوده و توجه کمی به جاذبه‌های آن شده است. طبیعت نفس‌گیر و معابد بزرگ و کوچک هندوستان، از دیدنی‌ترین نقاط دنیا به‌شمار می‌روند. وصف جاذبه‌های این کشور در یک مقاله نمی‌گنجد؛ به همین دلیل، در این مقاله قصد داریم به معرفی معبد آکشاردام (Akshardham)، چهارمین معبد بزرگ هند بپردازیم. اگر چند دقیقه از زمان خود را صرف مطالعه مطلب زیر کنید، با یکی از شگفت‌انگیزترین جاهای دیدنی هندوستان آشنا خواهید شد.

معبد آکشاردام هند کجاست؟

معبد آکشاردام در هند، دهلی، دهلی نو، منطقه پانداو ناگار، در نزدیکی رود جمنا و دهکده مسابقات کشورهای مشترک‌المنافع سال ۲۰۱۰ قرار گرفته است. این معبد، از زیباترین جاهای دیدنی هند است، معماری فوق‌العاده‌ای دارد و فرهنگ و تمدن هزار‌ساله مردم هند را به نمایش می‌گذارد. آکشاردام شاید بزرگترین معبد هند نباشد؛ اما به‌عنوان چهارمین معبد بزرگ هند شناخته می‌شود و در طول سال، میلیون‌ها گردشگر را به خود جذب می‌کند. در سفر به هندوستان حتما از این جاذبه مذهبی بازدید کنید.

نمایی از معبد آکشاردام هند

نمایی از معبد آکشاردام هند

تاریخچه معبد آکشاردام

ماهاراج یوگیجی، زاهد هندو، از سال ۱۹۸۶ به‌دنبال طرحی برای ساخت معبد در کنار رود جمنا بود؛ اما این ایده تا روز مرگ او در سال ۱۹۷۱ عملی نشد. چندین سال بعد، ماهاراج پرامونی سووآمی، جانشین یوگیجی، تصمیم گرفت فرایند ساخت معبد را آغاز کند. در سال ۲۰۰۰ در زمینی به وسعت ۳۰۰۰۰۰ مترمربع، اولین کلنگ ساخت آکشاردام زده شد و حدود پنج سال به‌طول انجامید.

بیش از ۴۰۰۰ نفر از استادان و مردم داوطلب، در ساخت‌وساز این معبد همکاری کردند تا اینکه آکشاردام در نوامبر سال ۲۰۰۵ افتتاح شد و برای بازدید در اختیار عموم مردم قرار گرفت.

سازندگان معبد آکشاردام هندوستان

معبد آکشاردام دهلی، یک نماد روحانی و مذهبی است و اهمیت بسیاری برای مردم هند دارد. در سال ۲۰۰۰، حدود ۳۰۰۰ نفر از مریدان ماهاراج پرامونی سووآمی به‌همراه ۷۰۰۰ نیروی متخصص، ساخت یکی از بزرگ‌ترین معابد هندوستان را شروع کردند و پس از گذشت پنج سال، این شاهکار معماری را تحویل جامعه دادند. در حال حاضر، بیش از ۷۰درصد از گردشگران، برای بازدید از آکشاردام به هند سفر می‌کنند‌. برای آشنایی بیشتر با فرهنگ و رسوم اهالی هند، در سفر به این کشور، حتما از آکشاردام دیدن کنید.

تصویری از معبد آکشاردام هند در شب

تصویری از معبد آکشاردام هند در شب

معماری معبد آکشاردام

اگرچه قدمت معبد آکشاردام فقط دو دهه است؛ اما فرهنگ و هنر کشور هندوستان را به رخ می‌کشد. معماری این معبد کاملا شبیه به بناهای قدیمی هندی است و نمادهای اساطیری در جزئیات آن به چشم می‌خورند. سنگ مرمر ایتالیایی و ماسه‌سنگ قرمز، مصالح اصلی به‌کاررفته در معبد آکشاردام محسوب می‌شوند؛ ازاین‌رو، رنگ قرمزِ نما، همه توجه‌ها را به خود جلب می‌کند.

نکته جالب اینکه، هیچ بتن، فولاد و سیمانی برای ساخت این سازه مذهبی استفاده نشده است. حکاکی‌ها، مجسمه‌ها و هر گوشه از معبد آکشاردام، به هنرمندانه‌ترین شکل ممکن ساخته و پرداخته شده‌اند و چشم هر بیننده‌ای را خیره می‌کنند.

بخش های مختلف معبد آکشاردام هند

زیربنای معبد آکشاردام در هند، حدود ۳۰۰۰۰ مترمربع است و بخش‌های مختلفی دارد. در ادامه با مهم‌ترین قسمت‌های این بنای مذهبی آشنا خواهید شد:

  • آبنمای موزیکال: این آبنما در گودالی عمیق با ۲۸۷۰ پله قرار گرفته است و انتهای آن به آتش می‌رسد. نمایش آبنمای موزیکال هرروز عصر شروع می‌شود و حدود ۳۰ دقیقه ادامه دارد.
  • سالن تئاتر: در این سالن، نمایشی درباره سوامینارایان روی صحنه می‌رود.
  • سالن قایق‌سواری: سالن سانسکراتی ویهار مخصوص قایق‌رانی و دوره ودایی است. همچنین ربات‌های غول‌پیکر این سالن، درباره تمدن هند باستان، اطلاعات جذابی در اختیار بازدیدکنندگان می‌گذارند.
  • استخر نارایان ساروار: این استخر در وسط معبد اصلی قرار دارد و با آب بیش از ۱۵۱ رودخانه، چاه و دریاچه از سراسر هند پر می‌شود.
  • نمایشگاه‌ها: سه نمایشگاه با موضوع‌های مختلف در این معبد وجود دارند که همه آن‌ها، آینه تمام‌نمای فرهنگ هند هستند.
  • باغ‌ها: دو باغ نیلوفر آبی، فضای سبزی گسترده با طراحی بسیار گیرا و زیبا هستند.

نمای داخلی، خارجی و محوطه معبد آکشاردام با جزئیات هنرمندانه و به‌زیباترین شکل، طراحی و ساخته شده و یکی از شگفت‌انگیزترین بناهای مذهبی دنیا را به وجود آورده‌اند.

نمای هوایی از معبد آکشاردام هند

نمای هوایی معبد آکشاردام هند

آداب و قوانین معبد آکشاردام

معبد آکشاردام دهلی یک مکان مذهبی است که آداب و قوانین خاص خود را دارد. در بازدید از این جاذبه، با احترام به قوانین، از بروز هرگونه هرج‌ومرج جلوگیری کنید:

  • عکاسی و فیلم‌برداری از اغلب بخش‌های معبد، ممنوع است.
  • برای ورود به معبد آکشاردام، باید لباسِ پوشیده به تن داشته باشید.
  • ورود کیف به داخل معبد ممنوع است.
  • حیوانات اجازه ورود به داخل معبد آکشاردام را ندارند.
  • فقط کودکان اجازه غذا خوردن داخل معبد را دارند.

آکشاردام یکی از بزرگ‌ترین و پربازدیدترین جاذبه‌های مذهبی هند محسوب می‌شود و سالانه پذیرای گردشگران متعددی از سراسر دنیا است. با رعایت قوانین، به‌راحتی می‌توانید از این مکان دیدن کنید و تجربه‌ای بی‌نظیر به دست آورید.

تصویری از مجسمه حیوانات

تصویری از مجسمه‌های معبد آکشاردام هند

بهترین زمان سفر به معبد آکشاردام هندوستان

هندوستان، تابستان‌های گرم و طاقت‌فرسا و زمستان‌های پر‌بارشی دارد. اگر می‌خواهید از گرما و باران‌های بی‌وقفه در امان باشید، اواسط شهریور تا اواخر فروردین، بهترین زمان برای بازدید از معبد آکشاردام است. در این بازه زمانی، آب‌وهوای هند در بهترین حالت خود قرار دارد و هر گوشه از این کشور، بسیار دیدنی و جذاب است.

معبد آکشاردام همه روزه به‌غیر از دوشنبه‌ها از ساعت ۱۰:۰۰ تا ۱۹:۰۰ آماده پذیرایی از بازدیدکنندگان است و بازدید از آن، حدود یک تا دو ساعت زمان نیاز دارد.

نحوه دسترسی به معبد آکشاردام

معبد اکشاردام در دهلی نو و منطقه پانداو ناگار واقع شده است. برای دسترسی به این جاذبه مذهبی می‌توانید از وسایل حمل‌ونقل عمومی همچون مترو و تاکسی استفاده کنید. خطوط مترو دهلی بسیار مقرون‌به‌صرفه هستند و مسافران را از این سر تا آن سر شهر می‌رسانند. با ورود به خط آبی مترو و پیاده شدن در ایستگاه آکشاردام، پس از ۳۰۰ متر پیاده‌روی به یکی از بزرگترین معابد هند خواهید رسید.

معبد آکشاردام هند روی نقشه

هزینه بازدید از معبد آکشاردام هند

بازدید از معبد آکشاردام در هند، رایگان است؛ اما برای برخی از بخش‌های این معبد، از جمله نمایشگاه و آبشار موزیکال باید هزینه پرداخت کنید. قیمت بلیط آبشار برای بزرگسالان، 95 روپیه و برای کودکان بالای چهار سال، 65 روپیه در نظر گرفته شده است.  هر بزرگسال برای بازدید از نمایشگاه باید بین 205 تا 255 روپیه و هر کودک، 155 روپیه بپردازد. کودکان کمتر از چهار سال می‌توانند به‌صورت رایگان از همه بخش‌های معبد آکشاردام بازدید کنند.
توجه داشته باشید که این قیمت‎ها مربوط به اردیبهشت 1403 است و اگر در زمان دیگری درحال مطالعه این مطلب هستید، می‌توانید برای کسب اطلاعات دقیق‌تر از هزینه های معبد، به سایت https://akshardham.com سر بزنید.

جاهای دیدنی اطراف معبد آکشاردام

اگر به‌سراغ معبد معروف هندوستان رفتید، حتما از جاذبه‌های اطراف آن نیز دیدن کنید. دروازه هند در دهلی (India Gate)، مقبره همایون، معبد مدرن و جالب لوتوس یا نیلوفر آبی (Lotus Temple)، قلعه سرخ (Red Fort)، مسجد جامع دهلی، معبد شری لاکسمی نارایان (Shri Laxmi Narayan Temple) و بنای تاریخی آگراسن کی بائولی (Agrasen ki Baoli) از جاهای دیدنی نزدیک به معبد آکشاردام هستند. بازدید از آکشاردام، حدود دو ساعت زمان می‌گیرد؛ باقیمانده روز را می‌توانید در اطراف معبد به گشت‌وگذار بپردازید و از تماشای زیبایی‌های دهلی نو لذت ببرید.

تصویری از معبد لوتوس

عکس معبد لوتوس؛ از جاذبه‌های دیدنی اطراف معبد آکشاردام

رستوران های اطراف معبد آکشاردام

در سفر به دهلی و بازدید از آکشاردام، به‌هیچ‌وجه نگران خورد‌و‌خوراک خود نباشید؛ چرا که رستوران‌های متعددی در اطراف معبد آکشاردام دهلی قرار دارند و غذاهای لذیذ و رنگارنگی سرو می‌کنند. از غذاهای هند تا فست فود و غذاهای بین‌المللی در این رستوران‌ها پیدا می‌شوند.

از نزدیک‌ترین رستوران‌ های اطراف معبد اکشاردام می‌توان به رستوران آمانتران بنگلا (Aamantran Bangla)، رستوران جادوی مامان (Mom’s magic)، رستوران هالد‌یرامز-آکشاردام (Haldiram's – Akshardham)، رستوران کالکا جی کیچن (Kalka Ji Kitchen)، رستوران کی اف سی (KFC) و رستوران واو مومو (WOW Momo) اشاره کرد. همه این رستوران‌ها در فاصله کمتر از پنج کیلومتری معبد قرار دارند و دسترسی به آن‌ها بسیار ساده است.

تصویری از رستوران واو مومو

عکس رستوران واو مومو

بهترین هتل های اطراف معبد آکشاردام

هتل‌های منطقه پانداو ناگار، مکان‌های مناسبی برای اقامت در دهلی هستند. اگر می‌خواهید هتلی در نزدیکی معبد آکشاردام انتخاب کنید، هتل اویو کایان رزیدنسی (OYO Karan Residency)، هتل کامرون (The Cameron)، هتل فلگشیپ (Flagship Hotel Dhankush)، هتل سیتی استار (Hotel City Star) و هتل آئورا پاهارگنج (Hotel Aura Paharganj) ، گزینه‌های خوبی محسوب می‌شوند. این هتل های هند در فاصله کمی از آکشاردام قرار دارند و مجهز به امکانات اولیه هستند. قیمت هتل در این منطقه باتوجه به نوع اقامتگاه و تجهیزات آن تعیین می‌شود و بازه‌های مختلفی را دربرمی‌گیرد.

بازدید از شاهکار هنر و معماری هند، با تورهای هورام

معبد آکشاردام، یکی از شگفت‌انگیزترین جاذبه‌های هندوستان، سالانه میلیون‌ها بازدیدکننده از سراسر دنیا دارد. اگر می‌خواهید امسال، یکی از بازدیدکنندگان این معبد رویایی باشید، همین حالا، تور هند را از آژانس هورام خریداری کنید. تورهای داخلی و خارجی این مجموعه با بهترین کیفیت و مناسب‌ترین قیمت برگزار می‌شوند و خاطراتی فراموش‌نشدنی برای شما عزیزان رقم می‌زنند. برای کسب اطلاعات بیشتر، تورهای هورام را بررسی کنید و در صورت نیاز با کارشناسان حاضر در مجموعه تماس بگیرید.

سؤالات متداول:

۱- معبد آکشاردام کجاست؟

معبد آکشاردام در هند، دهلی، دهلی نو، منطقه پانداو ناگار، در نزدیکی رود جمنا و دهکده مسابقات کشورهای مشترک‌المنافع سال ۲۰۱۰ قرار گرفته است.

۲- جاهای دیدنی اطراف معبد آکشاردام کدامند؟

موزه علوم طبیعی، قلعه سرخ، مسجد جامع دهلی و آگرا‌سن کی بائولی از جاهای دیدنی نزدیک به این معبد هستند.