بهترین جاهای دیدنی تفلیس گرجستان

جستجو در مجله گردشگری

گردشگری 12 اردیبهشت ، 1403 5 دقیقه

حتما آوازه تفلیس گرجستان را شنیده‌اید یا حتی شاید این شهر زیبا را از نزدیک دیده‌اید. تفلیس از زیباترین و قدیمی‌ترین شهرهای گرجستان محسوب می‌شود که تاریخچه‌ای غنی و طبیعتی خیره‌کننده دارد. در این مقاله تصمیم داریم که بهترین جاهای دیدنی تفلیس را به شما عزیزان معرفی کنیم. اگر عاشق سفر، طبیعت و معماری هستید، چند دقیقه از زمان خود را به مطالعه ادامه این متن اختصاص دهید.

خیابان روستاولی تفلیس در گرجستان

تفلیس یکی از مهم‌ترین شهرهای گرجستان است و جاذبه‌های گردشگری فراوانی دارد. خیابان روستاولی یکی از همین جاذبه‌ها است که از لحاظ تاریخی و سیاسی، اهمیت فراوانی برای مردم تفلیس دارد. این خیابان به طول ۱.۵ کیلومتر از میدان مشهور آزادی آغاز می‌شود و به خیابان کوستاوا می‌رسد. بسیاری از جشن‌ها، تجمع‌ها و رویدادهای سیاسی و اجتماعی در خیابان روستاولی برگزار می‌شود. بدون‌شک، یکی از جاهای دیدنی تفلیس در کریسمس، همین خیابان است.

معماری ساختمان‌های خیابان روستاولی تفلیس ترکیبی از سبک سنتی و مدرن است و توجه‌ها را به خود جلب می‌کند؛ همچنین بزرگ‌ترین سینمای تفلیس نیز در همین خیابان واقع شده است.

تصویری از خیابان روستاولی در گرجستان

تصویری از خیابان روستاولی در شب

قطار کابلی تفلیس گرجستان

قطار کابلی تفلیس که به فونیکولار نیز شهرت دارد، در سال ۱۹۰۵ ساخته شد. این قطار با ظرفیت ۴۰ نفر و طول ۵۰۰ متر، فقط سه ایستگاه دارد که طی کردن آن‌ها حدود ۱۰ دقیقه طول می‌کشد. اولین ایستگاه در خیابان چانکادزه و آخرین ایستگاه در بالای کوه متاتسمیندا در کنار شهربازی است. اگر سوار قطار کابلی تفلیس شوید، شاهد مناظر بسیار تماشایی و جذابی خواهید بود.

تصویری از قطار کابلی در تفلیس

عکسی از قطار کابلی یا فونیکولار

مجسمه مادر گرجستان در تفلیس

مجسمه مادر گرجستان یا کارتلیس ددا (kartlis deda) یکی از نمادهای معروف شهر تفلیس، پایتخت گرجستان است. این مجسمه زیبا و بزرگ که در محلهٔ سولولاکی واقع شده، ۲۰ متر ارتفاع دارد و به‌عنوان نمادی از مادری مهربان و محافظ برای مردم گرجستان شناخته می‌شود. کاسه‌ای که در دست راست مجسمه است، نمادی از مهمان‌نوازی و شمشیر دست راست او نیز نماد محافظت از کشور در برابر دشمنان است. کارتلیس ددا، از اغلب نقاط شهر قابل رویت است و سالانه بازدیدکنندگان بسیاری دارد.

تصویری از مجسمه مادر گرجستان

تصویری از مجسمه مادر در تفلیس

قلعه ناریکالا؛ از مهمترین جاهای دیدنی تفلیس

یکی از جاهای دیدنی شهر تفلیس گرجستان، قلعه ناریکالا (Narikala) است. این قلعه در گذشته شوریس تخیسه نام داشت و پس از حمله مغول‌ها به گرجستان، تغییر نام پیدا کرد. ناریکالا در قرن چهارم و توسط سلسله ساسانیان بنا شده است و سلسله امویان آن را گسترش داده‌اند. این قلعه تاریخی درست مقابل رود متکواری و در نزدیکی جاذبه‌هایی همچون کلیسای سنت نیکلاس و باغ گیاه‌شناسی ملی واقع شده است و منظره بسیار زیبایی دارد. به‌عنوان یک ایرانی باید از ناریکالا بازدید کنید و از نزدیک شاهد شکوه و عظمت آن باشید.

نمایی از قلعه ناریکالا

نمایی از قلعه ناریکالا؛ از مهم‌ترین جاهای دیدنی تفلیس

کلیسای جامع تثلیث تفلیس در گرجستان

کلیسای جامع تثلیث که با نام سامبا یا کلیسای ترینیتی تفلیس نیز شناخته می‌شود، پس از ۱۰ سال تلاش در سال ۲۰۰۴ به‌روی عموم مردم گشوده شد. تثلیث، بزرگ‌ترین کلیسای ارتدکس جهان محسوب می‌شود و از ۹ کلیسای کوچک‌تر تشکیل شده است. ارتفاع این کلیسای ارتدکس به ۹۷ متر می‌رسد؛ به همین دلیل، لقب سومین کلیسای ارتدکس جهان از لحاظ ارتفاع را نیز به خود اختصاص داده است.

نقاشی‌های زیبا، صلیب طلایی، گنبد مخروطی‌شکل و سنگ‌های مرمر به‌کاررفته در این بنا، توجه‌های بسیاری را به خود جلب می‌کند؛ به همین خاطر، کلیسای جامع تثلیث علاوه‌بر اینکه مکان مذهبی مهمی است، بازدیدکنندگان بسیاری از سراسر دنیا دارد و از محبوب‌ترین جاذبه‌های گردشگری تفلیس و گرجستان به شمار می‌رود.

تصویری از کلیسای جامع تثلیث تفلیس

تصویری از کلیسای جامع تثلیث تفلیس

شهر قدیم تفلیس در گرجستان

شهر قدیمی تفلیس در مجاورت رود کورا و روی چشمه‌های آب گرم قرار دارد. این شهر شامل محله‌هایی همچون اورتاچالا، سولولاکی، اولاباری و تاسمیندا می‌شود و جاذبه‌های بسیاری را در خود جای داده است. بخش قابل‌توجهی از شهر قدیم تفلیس در طول این سال‌ها تخریب شده؛ اما همچنان شکوه و عظمت خود را حفظ کرده است. اگر عاشق تاریخ و بناهای باستانی هستید، حتما در سفر به تفلیس از این منطقه نیز بازدید کنید.

نمایی از شهر قدیم تفلیس

نمایی از شهر قدیم تفلیس

محله حمام ها در تفلیس گرجستان

محله حمام‌های قدیمی Abanotubani، از پرطرفدارترین جاهای دیدنی تفلیس در پاییز و همچنین در زمستان است. حمام‌های گوگردی این محله از چشمه‌های آب گرم تشکیل شده‌اند و دمای آب آن‌ها بین ۳۸ تا ۴۰ درجه است. اگر در کوچه‌های این محله پرسه بزنید، با دیدن سقف گنبدی حمام‌ها احتمالاً یاد معماری سنتی ایرانی خواهید افتاد. مردم گرجستان و گردشگران برای تفریح و خواص درمانی حمام‌های آب گرم به محله حمام‌ها مراجعه می‌کنند؛ همچنین شرکت در جشن‌ها و مراسم‌ سنتی نیز از دلایل اصلی شلوغی محله حمام‌ها است. 

تصویری از محله حمام ها در تفلیس

تصویری از محله حمام‌ها در تفلیس

پل صلح تفلیس؛ از جاذبه های بحث برانگیز گرجستان

پل صلح تفلیس، یکی از جاذبه‌های تاریخی و معماری شهر تفلیس، پایتخت گرجستان است. این پل که در سال 1966 ساخته شده، ابتدا به نام پل وحدت (Bridge of Unity) شناخته می‌شد و در سال 2010 به نام پل صلح تغییر نام داد. این پل که بر روی رودخانه کورا ساخته شده، به بیشتر مناظر زیبا و دیدنی شهر تفلیس دید دارد و ترکیب جالبی از گذشته و آینده را به شما نشان می‌دهد.

تصویری از پل صلح تفلیس

تصویری از پل صلح تفلیس در شب

آکوا پارک تفلیس گرجستان

پارک‌های آبی یکی از جاذبه‌های هیجان‌انگیز تفلیس هستند که به دلیل شرایط آب‌وهوایی فقط در بهار و تابستان فعالیت می‌کنند. اگر از خرداد تا مهر به تفلیس سفر کنید، آکوا پارک (Aqua Park Tbilisi)، یکی از بهترین انتخاب‌ها است. سرسره‌های متنوع، استخرهای مخصوص کودکان و بزرگسالان، باشگاه ورزشی، جکوزی و سایر امکانات تفریحی و رفاهی آکوا پارک، این مکان را به محلی مناسب برای بازی و سرگرمی تبدیل کرده است.

آکوا پارک در خارج از شهر تفلیس قرار دارد؛ اما دسترسی به آن با مترو و اتوبوس بسیار ساده است. برای داشتن یک روز پر از هیجان، حتما به آکوا پارک سر بزنید.

تصویری از سرسره های پارک آبی

تصویری از سرسره‌های آکوا پارک تفلیس

پارک ریکه تفلیس در گرجستان

پارک ریکه (Rike Park)، یکی از جاهای دیدنی تفلیس در شب و روز است. این پارک در مرکز شهر و در مجاورت رودخانه متخی قرار دارد و پل صلح، یکی دیگر از جاذبه‌های توریستی تفلیس را نیز در خود جای داده است. اغلب خانواده‌ها، آخر هفته‌ها را در پارک ریکه سپری می‌کنند؛ زیرا محیط بسیار زیبا و آرامش‌بخشی دارد و برای تفریح و پیک‌نیک کاملاً مناسب است.

کافه‌ها، رستوران‌ها و امکانات تفریحی متعددی در پارک موجود است؛ همچنین کنسرت‌های موسیقی و جشنواره‌های سالانه نیز در محوطه ریکه برگزار می‌شوند. بازدید از پارک ریکه یک تفریح تمام‌عیار است و حس طراوت و شادابی را در شما زنده می‌کند.

عکسی از پارک ریکه تفلیس

عکسی از پارک ریکه تفلیس

دریاچه لیسی تفلیس در گرجستان

دریاچه لیسی (Lisi Lake) در شمال شرقی تفلیس قرار دارد و وسعت آن، ۱۶ متر مربع است. عمق دریاچه در روزهای عادی به چهار متر مربع می‌رسد و در فصل‌های پربارش، بیشتر می‌شود. طبیعت سرسبز، گونه‌های گیاهی و جانوری مختلف و آب‌وهوای مطلوب، از دلایل محبوبیت دریاچه لیسی تفلیس به شمار می‌روند.

دریاچه لیسی، محلی برای پرورش و صید ماهی است و در روزهای آخر هفته، مملو از جمعیت می‌شود. در سفر به تفلیس حتماً از این دریاچه زیبا دیدن کنید.

تصویری از دریاچه لیسی تفلیس

تصویری از دریاچه لیسی تفلیس

برج ساعت؛ از جالب ترین جاهای دیدنی تفلیس

برج ساعت (Clock Tower) یکی از نمادهای شهر تفلیس، واقع در میدان آزادی است. این برج کمتر از 10 متر ارتفاع دارد و در سبک معماری کلاسیک اروپایی طراحی شده است. ساختمان برج ساعت تفلیس در سال 2011 توسط رواز گابریادزه (Revaz Gabriadze) ساخته شده و از آن زمان تاکنون به‌عنوان یک نقطه قوت و جذابیت گردشگری شناخته می‌شود. از بالای برج ساعت تفلیس، منظره‌ای فوق‌العاده از شهر تفلیس و کوه‌های اطراف آن قابل مشاهده است که هر ساله گردشگران زیادی را به خود جذب می‌کند.

تصویری از برج ساعت تفلیس

عکسی از برج ساعت تفلیس

بازار درای بریج؛ جذاب ترین بازار تفلیس گرجستان

درای بریج (Dry Bridge Market) در کنار پل درای و مجاورت میدان آزادی، از قدیمی‌ترین و جذاب‌ترین بازارهای سنتی تفلیس به شمار می‌رود. در این بازار می‌توانید انواع لباس، کیف، کفش، زیورآلات، ظروف نقره و وسایل تزئینی را پیدا کنید و برای دوستان و عزیزان خود سوغاتی بخرید. بازار درای بریج، از بهترین مراکز خرید تفلیس به شمار می‌رود و حتی اگر قصد خرید نداشته باشید، جای بسیار خوبی برای آشنایی با فرهنگ و آداب و رسوم مردم گرجستان است.

تصویری از صنایع دستی در بازار درای بریج تفلیس

تصویری از صنایع دستی در بازار درای بریج تفلیس

صومعه جواری تفلیس در گرجستان

صومعه جواری (Jvari Monastery) در قرن ششم ساخته شده و از قدیمی‌ترین جاذبه‌های تفلیس است. برای بازدید از این صومعه باید از مرکز شهر فاصله بگیرید و خود را به پارک ملی تفلیس برسانید. این صومعه در فهرست جهانی یونسکو به ثبت رسیده و سالانه پذیرای گردشگران از سراسر دنیا است.

در مجموع، هزینه جاهای دیدنی تفلیس چندان بالا نیست؛ اما بازدید از صومعه جواری در ساعت‌های مقرر (۰۹:۳۰ تا ۱۷:۳۰)، رایگان است و به همه توریست‌ها توصیه می‌شود.

تصویری از صومعه جواری تفلیس

تصویر هوایی از صومعه جواری تفلیس در گرجستان

بنای یادبود تاریخ گرجستان در تفلیس

بنای یادبود تاریخ گرجستان (Chronicle of Georgia) که از سال ۱۹۸۵ تا کنون در حال ساخت است، نمادی از دوره پادشاهی گرجستان محسوب می‌شود. ستون‌های ۳۰ متری این بنای سنگی واقع در شرق تفلیس، عظمت و شکوه تاریخ گرجستان را به رخ می‌کشند و بسیار با‌ابهت و زیبا هستند. همه روزه و به‌صورت رایگان می‌توانید از بنای یادبود تاریخ گرجستان بازدید کنید.

عکس بنای یادبود تاریخ گرجستان

عکس بنای یادبود تاریخ گرجستان

شهر سنگی اوپلیستیخه در تفلیس

اگر می‌خواهید یکی از شگفت‌انگیزترین مکان‌های تاریخی تفلیس را از نزدیک ببینید، حتماً به شهر سنگی اوپلیستیخه در فاصله ده کیلومتری شهر گوری سر بزنید. این شهر بیش از ۱۰۰۰ سال قدمت دارد و تا قرن سیزدهم میلادی برای سکونت استفاده می‌شد؛ اما اکنون به مکانی توریستی تغییر کاربری داده است.

اوپلیستیخه در لغت به‌معنای معبد خدایان باستان است و درواقع، شکوه و عظمتی باورنکردنی دارد. هرچه از این شهر بگوییم، کم گفته‌ایم؛ پس در سفر به گرجستان، بازدید از اوپلیستیخه را حتماً در برنامه‌های خود قرار دهید.

تصویری از شهر سنگی اوپلیستیخه

تصویری از شهر سنگی اوپلیستیخه

خانه اپرای پالیاشویلی در تفلیس گرجستان

خانه اپرای پالیاشویلی (Paliashvili Theatre and Ballet) در تفلیس، یکی از جواهرهای معماری و هنر شهر و یکی از ساختمان‌های برجسته و تاریخی در گرجستان است. این ساختمان زیبا در سال 1851 در سبک نئوکلاسیک در خیابان روستاولی تأسیس شد و اکنون سالن اصلی اپرای گرجستان به شمار می‌رود. خانه اپرای پالیاشویلی محل اجرای اپرا، باله، کنسرت‌ها و سایر رویدادهای هنری است و با دکوراسیون داخلی زیبا، سقف‌های بلند و نقوش هنری فوق‌العاده، بازدیدکنندگان را به دنیای هنر و موسیقی می‌برد.

تصویری از خانه اپرای پالیاشویلی

تصویری از سالن اپرای پالیاشویلی

دریاچه لاک پشت تفلیس

دریاچه لاک پشت یکی از جاهای دیدنی تفلیس در تابستان است؛ زیرا آب‌وهوای بسیار خوبی دارد و امکاناتی از جمله قایق‌رانی، تراموا هوایی و ورزش‌های آبی در محوطه آن موجود است. شاید برایتان جالب باشد که هیچ لاک‌پشتی در این دریاچه وجود ندارد؛ بلکه فقط به دلیل شباهت عکس هوایی دریاچه به شمایل لا‌ک‌پشت، نام آن را دریاچه لاک‌پشت گذاشته‌اند. این دریاچه در نزدیکی سفارت ایران قرار دارد و مکانی عالی برای تفریح و سرگرمی به شمار می‌رود.

تصویر هوایی از دریاچه لاک پشت تفلیس

تصویر هوایی از دریاچه لاک پشت تفلیس

سد ژینوالی؛ از بهترین جاهای دیدنی تفلیس

سد ژینوالی (Jinvali Water Reservoir) از جاهای دیدنی تفلیس در بهار است؛ زیرا طبیعت سرسبز و فوق‌العاده و هوای مطبوعی دارد. این سد در ۶۰ کیلومتری مرکز تفلیس قرار گرفته است و از مهم‌ترین نیروگاه‌های برقی و آبی شهر به شمار می‌رود. روزانه تورهای متعددی برای بازدید از سد ژینوالی و گشت‌وگذار در اطراف آن برگزار می‌شود که طرفداران بسیاری در بین گردشگران و سایر مردم دارد.

تصویری از سد ژینوالی

تصویری از سد ژینوالی

کلیسای متخی؛ از قدیمی ترین کلیساهای تفلیس

کلیسای متخی تفلیس (Metekhi Virgin Mary Assumption Church)، سازه‌ای به‌جامانده از قرن دوازهم میلادی است و از لحاظ تاریخی و مذهبی، اهمیت فراوانی دارد. این کلیسا در مجاورت رودخانه متکواری و درست در لبه صخره بنا شده است و معماری قابل توجهی دارد. کلیسای متخی در طول این سال‌ها با فرازونشیب‌های بسیاری روبه‌رو بوده و چندین بار بازسازی شده است؛ برای مثال، گنبد سنگی کلیسا را به گنبد آجری تبدیل کرده‌اند و تغییراتی داخل آن انجام داده‌اند؛ اما کلیسای متخی همچنان یکی از مهم‌ترین و قدیمی‌ترین کلیساهای ارتدکس در تفلیس محسوب می‌شود.

نمایی زیبا از کلیسای متخی

عکسی از کلیسای متخی در تفلیس

بازار میدان تفلیس؛ مخصوص خرید سوغات گرجستان

بازار میدان تفلیس، یکی از معروف‌ترین بازارهای شهر تفلیس محسوب می‌شود که در قلب شهر واقع شده و محلی پر از رنگ، بو و جذابیت است. این بازار پراکنده‌شده، بین خیابان‌ها و کوچه‌های پرتراکم شهر تفلیس قرار دارد و به‌عنوان یک مرکز خرید محلی شناخته می‌شود. در بازار میدان تفلیس می‌توانید انواع محصولات محلی، صنایع دستی، لباس‌های سنتی، فرش‌های دست‌بافت، غذاهای محلی و سوغاتی‌های گرجستانی را پیدا کنید. همچنین، این بازار محلی برای گردشگران و بازدیدکنندگان از سراسر جهان، یک تجربه خرید فراموش‌ناپذیر را رقم می‌زند.

تصویری از بازار میدان تفلیس

تصویری از بازار میدان تفلیس

شهربازی متاتسمیندا در تفلیس گرجستان

یکی دیگر از جاهای دیدنی تفلیس، شهربازی متاتسمیندا (Mtatsminda Park) است. این شهربازی که بیش از ۱۰۰ سال از تأسیس آن می‌گذرد، حدود ۷.۵ کیلومتر با مرکز شهر فاصله دارد و روی کوهی به ارتفاع ۷۷۰ متر بنا شده است. یک چرخ‌وفلک بزرگ، چندین کافه، وسایل بازی کودکان و فروشگاه‌های سوغاتی از امکانات رفاهی و تفریحی شهربازی متاتسمیندا هستند. این پارک، محلی مناسب برای دوری از شلوغی شهر و تفریح‌های خانوادگی به شمار می‌رود و یکی از محبوب‌ترین مقاصد گردشگران است.

نمای هوایی از شهربازی متاتسمیندا

نمای هوایی از شهربازی متاتسمیندا در تفلیس

باغ گیاه شناسی تفلیس؛ مخصوص علاقه‌مندان به گل و گیاه

باغ گیاه‌شناسی تفلیس (National Botanical Garden of Georgia) با مساحت بیش از ۱۶۰ هکتار، حدود ۴۵۰۰ گونه گیاهی مختلف را در خود جای داده و همچون بهشتی روی زمین است. با استفاده از زیپ‌لاین موجود در باغ گیاه‌شناسی می‌توانید بر فراز باغ حرکت کنید و از زیبایی‌های آن لذت ببرید. اگر به گل و گیاه علاقه دارید، در سفر به تفلیس حتماً سری به باغ گیاه‌شناسی بزنید.

تصویری از باغ گیاه شناسی تفلیس

تصویری از باغ گیاه شناسی تفلیس

چاپخانه زیرزمینی جوزف استالین در تفلیس

در فهرست جاهای دیدنی تفلیس گرجستان باید به چاپخانه زیرزمینی جوزف استالین (Staling Underground Printing House) نیز اشاره کنیم. استالین زمان قابل‌توجهی را در تفلیس گذرانده و در آن دوران به همراه تعدادی از یاران خود، چاپخانه‌ای مخفی برای چاپ کتاب‌ها و روزنامه‌های کمونیستی و انقلابی تأسیس کرده است. فضای چاپخانه زیرزمینی استالین بدون کوچک‌ترین تغییری باقی‌مانده و اکنون به موزه‌ای برای علاقه‌مندان به تاریخ و سیاست تبدیل شده است. بازدید از این موزه، خالی از لطف نیست.

تصویری از نمای بیرونی چاپخانه زیرزمینی جوزف استالین

تصویری از نمای بیرونی چاپخانه زیرزمینی جوزف استالین

موزه ملی گرجستان در تفلیس

موزه ملی تفلیس (Georgian National Museum)، در سال ۲۰۰۴ تأسیس شد و محل نگهداری آثار هنری و تاریخی برجسته همچون جواهرات باستانی، نقاشی‌های هنرمندان مهم گرجستانی و حتی مدارکی از وجود انسان‌های اولیه در اوراسیا است. در حقیقت، آثار ۲۰ موزه مختلف تفلیس در این موزه قرار گرفته و گنجینه‌ای هنری و تاریخی محسوب می‌شود. موزه ملی گرجستان همه روزه از ساعت ۱۰:۰۰ تا ۱۸:۰۰ به‌روی علاقه‌مندان باز است.

تصویری از نمای بیرونی موزه ملی گرجستان

تصویری از نمای بیرونی موزه ملی گرجستان

میدان آزادی تفلیس در گرجستان

میدان آزادی یکی از مهم‌ترین مراکز شهر تفلیس در کشور گرجستان است و به عنوان قلب شهر و محل تجمعات عمومی و مراسم‌ مهم شناخته می‌شود. این میدان وسیع و زیبا، از یک طرف به ساختمان پارلمان گرجستان و از سوی دیگر به کلیسای سنت جورج می‌رسد. میدان آزادی با معماری زیبا و بناهای تاریخی خود، گردشگران را به خود جذب می‌کند و به عنوان یک مقصد توریستی محبوب در تفلیس شناخته می‌شود.

تصویری زیبا از میدان آزادی تفلیس در گرجستان

تصویری زیبا از میدان آزادی تفلیس در گرجستان

تندیس پادشاه واختانگ یکم در تفلیس

تندیس پادشاه واختانگ یکم (Statue of King Vakhtang Gorgasali) در فهرست جاهای دیدنی تفلیس گرجستان قرار می‌گیرد. این تندیس در خیابان و میدان واختانگ تفلیس واقع شده و مربوط به آخرین پادشاه گرجستان باستان در قرن پنجم است. ارتدکس‌های گرجستان، واختانگ یکم، مشهور به واختانگ گرگ را یک قدیس می‌دانند و هر سال برای او مراسم گرامیداشت برگزار می‌کنند.

تصویری از تندیس پادشاه واختانگ یکم در تفلیس

تصویری از تندیس پادشاه واختانگ یکم در تفلیس

کلیسای جامع سنت جورج تفلیس

کلیسای جامع سنت جورج تفلیس (St. George Cathedral of Tbilisi) در سال ۱۲۵۱ در بخش تفلیس قدیمی تأسیس شد. نما و داخل این کلیسا که سبکی ارمنی دارد، با استفاده از گچ‌بری‌ها و نقاشی‌های زیبا تزئین شده است. نقاشی‌هایی که در قرن ۱۸ به کلیسای جامع سنت جورج اضافه شده‌ و اغلب درباره مسیح و یاران او هستند، زیبایی این بنای مذهبی را دوچندان کرده‌اند. برای بازدید از کلیسای سنت جورج می‌توانید همه روزه از ساعت ۱۰:۰۰ تا ۱۸:۰۰ به خیابان Samghebro مراجعه کنید.

عکسی از کلیسای جامع سنت جورج تفلیس

عکسی از کلیسای جامع سنت جورج تفلیس

موزه هنرهای مدرن تفلیس در گرجستان

موزه هنرهای مدرن تفلیس (Museum of Modern Art) یکی از جاذبه‌های فرهنگی برجسته شهر است که در سال 2012 تأسیس شد. در این موزه، مجموعه‌ای از آثار هنری معاصر و مدرن را به نمایش می‌گذارند و فرصتی برای آشنایی با هنرمندان معاصر گرجستان و جهان را برای بازدیدکنندگان فراهم می‌کنند. موزه هنرهای مدرن گرجستان با مجموعه‌ای گسترده از نقاشی، مجسمه‌سازی، عکاسی و سایر آثار هنری، به بازدیدکنندگان این امکان را می‌دهد تا به دنیای هنر معاصر، نگاه عمیق‌تری داشته باشند و یک سفر هنری فراموش‌نشدنی را تجربه کنند.

تصویری از موزه هنرهای مدرن تفلیس

تصویری از موزه هنرهای مدرن تفلیس

موزه قوم نگاری تفلیس در نزدیکی دریاچه لاک پشت

جورج چیتایا، متخصص قوم‌نگاری گرجی، در سال ۱۹۶۶ یکی از برجسته‌ترین جاذبه‌های گردشگری تفلیس، یعنی موزه قوم نگاری را تأسیس کرد. این موزه حدود ۶۵ هکتار مساحت دارد و ۷۰ نمونه از ساختمان‌های سنتی گرجستان را در خود جای داده است. برای آشنایی بیشتر با فرهنگ، آداب‌ورسوم و سبک معماری گرجی، حتمً از موزه قوم نگاری واقع در جاده دریاچه لاک‌پشت، بازدید کنید.

نمای هوایی از موزه قوم نگاری تفلیس

نمای هوایی از موزه قوم نگاری تفلیس

خانه موزه الن آخولدیانی در تفلیس گرجستان

الن آخولدیانی، یکی از هنرمندان برجسته گرجستانی، خانه خود را در سال ۱۹۷۶ به موزه تبدیل کرد تا علاقه‌مندان هنر از آن استفاده کنند. خانه موزه الن آخولدیانی (Elene Akhvlediani Memorial Museum)، محل نمایش نقاشی‌ها، طراحی‌های لباس، طرح‌های گرافیکی، عکس‌ها و آرشیو شخصی این هنرمند است. همه روزه به غیر از دوشنبه‌ها و روزهای تعطیل رسمی می‌توانید از خانه موزه الن آخولدیانی در خیابان لئو کیاچلی بازدید کنید.

عکسی از خانه موزه الن آخولدیانی

عکسی از خانه موزه الن آخولدیانی

خانه موزه موس تویدزه در تفلیس گرجستان

خانه موزه موس تویدزه تفلیس (Mose Toidze House-Museu) متعلق به نقاش و گرافیست مشهور گرجی است و حدود ۳۷۳ اثر نقاشی و گرافیکی از قرن ۱۹ تا ۲۰، در آن نگهداری می‌شود. بیشتر این آثار، هنرهای به‌جامانده از همین نقاش هستند. اگر به هنر علاقه دارید و می‌خواهید بیش از پیش با فرهنگ مردم گرجستان آشنا شوید، حتماً از خانه موزه تویدزه تفلیس دیدن کنید.

تصویری از خانه موزه موس تویدزه

تصویری از خانه موزه موس تویدزه

مراکز خرید تفلیس گرجستان

تفلیس، شهر پرآوازه و جذابی است که به عنوان یک مقصد خرید معتبر در منطقه شناخته می‌شود. این شهر مراکز خرید متعددی دارد که از میان آن‌ها می‌توان به تفلیس مال، تاور سنتر، گالریا تفلیس، لیلو و کارواسلا اشاره کرد. این مراکز خرید از انواع محصولات محلی و بین‌المللی گرفته تا لباس، لوازم آرایشی و بهداشتی، لوازم الکترونیکی و هر آنچه تصور کنید را پوشش می‌دهند.

تصویری از مرکز خرید تفلیس مال

نمایی از محیط داخلی تفلیس مال

با تورهای مسافرتی هورام، تفلیس را از نو کشف کنید!

در این مقاله به تعدادی از بهترین جاهای دیدنی تفلیس گرجستان اشاره کردیم. هر گوشه از این سرزمین غنی و باشکوه، مملو از جاذبه‌های تاریخی، طبیعی و مذهبی است که هرکدام روایت خاص خود را دارند. از آنجا که گرجستان در نزدیکی ایران قرار گرفته، به مقصدی محبوب برای گردشگران ایرانی تبدیل شده است. سالانه افراد بسیاری برای بازدید از مکان‌های دیدنی تفلیس و باتومی به گرجستان سفر می‌کنند. همین حالا، تور تفلیس را از آژانس هورام بخرید و یکی از بهترین سفرهای عمرتان را رقم بزنید.

سؤالات متداول:

۱- مهم‌ترین جاهای دیدنی تفلیس کجا هستند؟

قلعه ناریکالا، کلیسای جامع تثلیث، شهر قدیم تفلیس، مجسمه مادر گرجستان، بازار درای بریج تفلیس، سد ژینوالی تفلیس، چاپخانه زیرزمینی جوزف استالین، میدان آزادی تفلیس، برج ساعت تفلیس، پل صلح و بسیاری جای دیدنی دیگر را در سفرتان به تفلیس گرجستان حتماً باید ببینید.

۲- بهترین موزه‌‌های تفلیس گرجستان کدامند؟

موزه ملی گرجستان، موزه هنرهای مدرن تفلیس، موزه قوم‌نگاری تفلیس، خانه‌موزه الن آخولدیانی و خانه‌موزه موس تویدزه از مهمترین موزه‌های پایتخت گرجستان به شمار می‌روند.