قوانین کشور تایلند برای زنان؛ باید و نبایدهای مهم

جستجو در مجله گردشگری

گردشگری 21 بهمن ، 1402 5 دقیقه

تایلند یکی از زیباترین و پرطرفدارترین مقاصد گردشگری دنیاست که به واسطه‌ طبیعت شگفت‌انگیز و تفریحات جذابش همه ساله افراد زیادی برای گردش و تفریح به آنجا سفر می‌کنند. 

در نگاه اول شاید شما هم مثل خیلی از افراد دیگر، تایلند را یک کشور آزاد و بدون سختگیری‌های قانونی شناخته باشید؛ اما با خواندن ادامه‌ این مطلب قرار است حسابی شوکه شوید. تایلند جایی زیبا و چشم نواز است؛ اما قوانین کشور تایلند برای زنان بسیار سختگیرانه است که اگر در سفرتان آنها را رعایت نکنید ممکن است با برخورد مردم یا حتی مراجع قانونی مواجه شوید. برای آشنایی با این قوانین و اینکه بهتر بدانید تایلند کجاست در ادامه‌ مطلب با ما همراه باشید.

۱- پوشش زنان در تایلند در بازدید از معابد

یکی از دیدنی‌ترین جاذبه‌های تایلند معابد هستند. در تایلند معابد علاوه‌بر آنکه فضایی معنوی و آرامش بخشند، بخاطر معماری بی‌نظیرشان نیز بسیار جلب توجه می‌کنند.

در تمام شهر‌های تایلند معابد مختلفی وجود دارند و بازدید از اکثر آنها رایگان است. در کشور تایلند، دین رسمی کشور و معابد از اهمیت خاصی برخوردارند؛ به همین دلیل است که برای ورود به معابد در تایلند باید حتماً پوشش مناسب داشته باشید.

فرقی نمی‌کند زن یا مرد باشید، اگر قصد دارید از معبد بازدید کنید از پوشیدن شلوارک کوتاه، دامن کوتاه، تاپ، تی‌شرت‌های رکابی یا کراپ خودداری کنید، در عوض، لباس‌هایی را انتخاب کنید که پاها و دست‌هایتان را به‌طور کامل بپوشانند.

 تصویری از حضور زنان در معبدی در تایلند

تصویری از حضور زنان در یکی از معابد تایلند

۲- در تایلند به بودا بی توجهی نکنید 

دین اکثر مردم در تایلند بودایی است و احترام به بودا و رسوم مذهب بودیسم مسئله‌ای مهم به شما می‌رود. 

رفتارهای متفاوتی در تایلند بی‌احترامی و بی‌توجهی به بودا تلقی می‌شود؛ برای مثال، یکی از قوانین کشور تایلند برای زنان این است که نباید با مجسمه‌ بودا عکس بگیرید. همچنین هرگز به آن تکیه ندهید، ژست بودا را تقلید نکنید و روی مجسمه ننشینید، به‌علاوه نشستن کنار بودا یا دراز کردن پاها در کنار یا مقابل بودا از مواردی است که در تایلند بی‌احترامی و بی‌توجهی به بودا تلقی می‌شود.

هرگونه بی‌توجهی و بی‌احترامی به بودا در تایلند با واکنش تند مردم همراه است؛ پس در رفتار با بودا محتاط باشید. 

عکس حضور مردم در کنار مجسمه بودا در پوکت تایلند

تصویری از مردم در نزدیکی مجسمه بودا در تایلند

۳- در تایلند به راهب ها نزدیک نشوید

راهب‌ها یکی از مهم‌ترین و مورد اعتمادترین گروه‌ها در تایلند هستند که در برخورد با آنها باید آداب و رسوم خاصی را رعایت کنید. 

نزدیک شدن و نشستن یا ایستادن بالاتر از راهب در تایلند ممنوع است. اگر خانم هستید، به هیچ عنوان حق ندارید یک راهب را لمس کنید؛ چراکه راهب‌ها از هرگونه تماس فیزیکی با زنان منع شده‌اند. حتی اگر راهبی بخواهد چیزی به خانمی بدهد باید آن را روی زمین بگذارد و خانم آن را از روی زمین بردارد. 

به‌علاوه راهب‌ها اجازه ندارند در اماکن عمومی و غیره کنار زنان بنشینند. اگر به عنوان یک گردشگر خانم به تایلند سفر می‌کنید باید مراقب رفتار و فاصله‌تان با راهب‌ها باشید.

تصویری از راهب ها در تایلند

تصویری از راهب‌ها در یکی از معابد تایلند

۴- در تایلند در ملاء عام، رابطه عاشقانه برقرار نکنید

تایلند یک کشور آسیایی است و مثل فرهنگ سایر کشورهای آسیایی نشان دادن هرگونه رفتار رمانتیک و محبت‌آمیز در مکان‌های عمومی به دور از عرف و فرهنگ است و ممکن است با تعجب و واکنش مردم محلی مواجه شوید. در تایلند حتی بهتر است از ساده‌ترین کارها مثل گرفتن دست همسرتان هم خودداری کنید. این کار حتی در سواحل تایلند که افراد آزادی بیشتری دارند هم مجاز نیست.

۵- در تایلند به هیچکس دست ندهید

دست دادن در بسیاری از کشور‌ها و فرهنگ‌ها یکی از آداب و رسوم در احوال‌پرسی است؛ اما در فرهنگ مردم تایلند، دست دادن اصلاً جایی ندارد. فرقی نمی‌کند خانم باشید یا آقا، در تایلند برای ادای احترام هنگام احوال پرسی، کافی است که کف دو دست‌تان را روی هم بگذارید و مقابل بدنتان قرار دهید. 

۶- در تایلند بر سر دیگران دست نکشید

وقتی صحبت از قوانین کشور تایلند برای زنان می‌شود، دست زدن به سر افراد، یکی از مهم‌ترین مواردی است که باید از آن خودداری کنید.

در فرهنگ مردم تایلند، مقدس‌ترین و پاک‌ترین عضو بدن انسان، سر اوست. در تایلند لمس کردن سر افراد از کارهای ممنوعه است، مگر اینکه رابطه‌ نزدیکی با آن فرد داشته باشید.

فرقی نمی‌کند زن یا مرد باشید، در تایلند لمس کردن سر افراد نوعی بی‌احترامی به آنها محسوب می‌شود و یکی از کارهای ممنوعه در تایلند است.

۷- در تایلند چانه نزنید

در تایلند برخلاف ایران، چانه زدن خیلی مرسوم نیست. فروشندگان در تایلند هنگام چانه زدن و پایین آوردن قیمت ممکن است عصبانی شوند. 

بهترین روش خرید در تایلند این است که قیمت مدنظرتان را قبل از خرید به فروشنده اعلام کنید، حواستان باشد که قیمت را خیلی غیرمنصفانه پایین نیاورید.

چه زن باشید چه مرد، چانه زدن غیرمنطقی از کارهای ممنوعه در تور تایلند است و ممکن است با شما برخورد شود.

تصویری از خرید کردن در کشور تایلند

تصویری از خرید کردن در کشور تایلند

۸- در تایلند به نمایش پینگ پنگ نروید

رفتن به نمایش پینگ پنگ یکی از کارهای ممنوعه در تایلند است. شاید در تصور شما، نمایش پینگ پنگ همان بازی تنیس روی میز باشد؛ اما سخت در اشتباهید. نمایش پینگ پنگ درواقع یک نمایش جنسی است که در برخی از کلوب‌های شبانه تایلند اجرا می‌شود. 

در طول نمایش پینگ پنگ از مهمانان با نوشیدنی و غذا پذیرایی می‌شود و هزینه‌ آن در پایان نمایش گرفته می‌شود. این نمایش شاید به ظاهر سرگرم‌کننده و جدید باشد؛ اما هزینه‌ آن شاید برابر تمام هزینه‌های سفرتان تمام شود. اگر از مردم محلی در مورد این نمایش سوال کنید، از آن به‌عنوان کلاهبرداری یاد می‌کنند. 

هرچند اگر به قصد دیدن تایلند به این کشور سفر می‌کنید، وقت و هزینه‌ خود را صرف این نمایش نکنید.

۹- به خاندان سلطنتی تایلند بی احترامی نکنید

در تایلند هرگز به پادشاه و خاندان سلطنتی توهین نکنید یا در مورد آنها گفتار منفی نداشته باشید. فرقی نمی‌کند زن یا مرد باشید، در تایلند زمانی که صحبت از خاندان سلطنتی می‌شود خیلی مهم است که بی‌احترامی و توهین نکنید؛ چراکه به عنوان یک فرد خارجی ممکن است مشکلاتی برای شما پیش بیاید. 

از آنجایی که در تایلند عکس پادشاه روی پول و اسکناس چاپ می‌شود، مراقب باشید که تحت هیچ شرایطی روی اسکناس‌های تایلند پا نگذارید.

تصویری از خاندان سلطنتی تایلند

تصویری از خاندان سلطنتی تایلند

۱۰- در تایلند کفش هایتان را در بیاورید

در تایلند مثل تمام کشورهای آسیایی، پوشیدن کفش در خانه و معابد یک کار ممنوعه است. حتی در برخی از رستوران‌ها نیز قبل از ورود باید کفش‌هایتان را بیرون بیاورید؛ به همین دلیل است که اکثر مردم در تایلند دمپایی و صندل‌های سبک می‌پوشند.

در تایلند چه خانم باشید چه آقا، هنگام ورود به یک محل، اگر با حجم انبوهی کفش مواجه شدید، یعنی شما هم قبل از ورود باید کفش‌هایتان را در بیاورید.

۱۱- در تایلند با پا به چیزی اشاره نکنید یا روی چیزی پا نگذارید

در فرهنگ تایلند برخلاف سر که مقدس‌ترین قسمت بدن است، پا دارای کمترین تقدس و اهمیت است. اشاره کردن با پا، دراز کردن پا مقابل مقدسات و لگد زدن به چیزی، یکی از کارهای ممنوعه در تایلند به حساب می‌آید و بی‌احترامی تلقی می‌شود. فرقی ندارد چه زن باشید چه مرد، در طول مدت سفرتان به تایلند باید حواستان به زبان بدنتان مخصوصاً پاها باشد.

۱۲- آداب سلام دادن را در تایلند رعایت کنید

در تایلند برخلاف ایران، مردم برای سلام و احوال‌پرسی دست نمی‌دهند؛ بلکه کف دستان خود را به هم می‌چسبانند و کمی به جلو خم می‌شوند؛ به طوری که سر کمی جلوتر قرار بگیرد. البته این روش سلام دادن مختص مردم عادی است و خاندان سلطنتی و راهبان را شامل نمی‌شود. 

تصویری از سلام کردن در تایلند

تصویری از سلام کردن در تایلند

۱۳- در سفرتان به تایلند همیشه لبخند بزنید

مردم تایلند صمیمی و خونگرم هستند و لبخند زدن یکی از قوانین کشور تایلند برای زنان و مردان است. اگر دوست دارید در سفرتان به تایلند رابطه‌ خوب و نزدیکی با مردم محلی برقرار کنید توصیه می‌کنیم که در طول سفرتان و هنگام برقراری ارتباط با مردم لبخند به لب داشته باشید. این کار باعث می‌شود که آنها احساس امنیت و احترام کنند و با محبت و کمک‌هایشان لحظات شیرینی را برای شما رقم بزنند.

نگاهی گذرا به موارد ممنوع در تایلند

هر کشوری فرهنگ و سنت‌های خاص خود را دارد که علاوه‌بر مردم آن کشور، مسافران و گردشگرانی که به آن کشور سفر می‌کنند نیز موظفند این قوانین و سنت‌ها را رعایت کنند.

کشور تایلند نیز مثل تمام کشورهای آسیایی، قوانین و فرهنگ خاصی دارد که رعایت نکردن آنها بی‌احترامی به فرهنگ و مردم محسوب می‌شود؛ پس بهتر است قبل از سفر به هر کشور و قومیتی از آداب و رسوم و فرهنگ آن کشور اطلاعات کافی را داشته باشیم. 

در این مقاله سعی کردیم قوانین کشور تایلند برای زنان و مردان معرفی کنیم. امیدواریم در سفرتان به این کشور زیبا و جادویی نهایت لذت را ببرید.

سؤالات متداول:

۱- قوانین کشور تایلند برای زنان چیست؟

در تایلند برخلاف تصور بیشتر مردم که فکر می‌کنند با کشوری بی‌بند و بار طرف هستند، قوانین بسیار سختگیرانه‌ای برای زنان و مردان وجود دارد؛ از پوشش خاص در مکان های مذهبی گرفته تا آداب خاص سلام کردن و... در این مقاله می‌توانید همه این قوانین را بخوانید.

۲- در تایلند چه کارهایی انجام ندهیم؟

در سفرتان به این کشور زیبا، نباید موقع سلام دادن به کسی دست بدهید، نباید بر سر افراد، بخصوص کودکان، دست بکشید، نباید در مکان‌های عمومی به همسر خود ابراز احساسات کنید و چانه زدن را هم کاملاً فراموش کنید.