صفر تا صد ماساژ تایلندی

جستجو در مجله گردشگری

گردشگری 22 آذر ، 1402 5 دقیقه

کشور تایلند از جمله کشورهای محبوب در زمینه گردشگری است که به چند دلیل شهرت جهانی دارد. از جمله موارد مهمی که باعث شهرت این کشور شده، ماساژ مخصوص آن است. ماساژ تایلندی یکی از ماساژهای پرطرفدار در دنیا است که فواید زیادی دارد. این نوع ماساژ علاوه بر اینکه باعث آرامش روح و جسم می‌شود، جنبه درمانی نیز دارد. افرادی که تحرک کمی دارند یا دچار مشکل کمر یا سرشانه هستند، می‌توانند از این نوع ماساژ سنتی کمک بگیرند.

در ادامه قصد داریم به این سوال پاسخ دهیم که ماساژ تایلندی چیست و چه فواید و عوارضی دارد. با ما همراه باشید تا اطلاعات کاملی درباره این نوع ماساژ در اختیار شما قرار دهیم.

ماساژ تایلندی چیست؟

اگر برای شما هم این سوال مطرح شده که «ماساژ تایلندی چیست؟» پاسخ سوال‌تان را در ادامه خواهیم داد. این ماساژ که به آن ماساژ یوگای تایلندی یا یوگای تنبل هم می‌گویند، تکنیکی است که به آرامش، انعطاف‌پذیری و درمان مشکلات بدن شما کمک می‌کند. در حقیقت این نوع ماساژ ترکیبی از یوگای اسیستید و تکنیک‌های ماساژ شیاتسو است. درمانگر زمانی که ماساژ بدن شما را شروع می‌‌کند، از حرکات یوگا و اصول طب فشاری استفاده می‌کند. این درمانگران آموزش دیده‌اند تا با استفاده از ترکیب این اصول‌ها و حرکات، سیستم انرژی بدن را متعادل کنند. این ویدیوی آموزشی ماساژ تایلندی می‌تواند مرجع خوبی برای آشنایی بیشتر شما با این نوع ماساژ باشد.

معمولا این نوع ماساژ از پا شروع می‌شود و با ماساژ معمولی تفاوت‌هایی دارد؛ مهم‌ترین تفاوتش اینجاست که سخت‌تر است و فشار بیشتری به بدن وارد می‌شود. در بیشتر موارد ماساژ از روی لباس انجام می‌شود، اما اگر شما درخواست کنید که از روغن‌ و لوسیون در حین ماساژ استفاده شود، در این صورت باید لباس خود را در قسمت‌هایی که ماساژ داده می‌شوند، در بیاورید.

تصویری از ماساژ تایلندی

تصویری از ماساژ تایلندی

تاریخچه ماساژ سنتی تایلندی

از آنجایی که اسناد مربوط به این نوع ماساژ درمانی در طول تاریخ از بین رفته، هیچ‌کس نمی‌تواند به صورت دقیق قدمت آن را تعیین کند، اما چند نقل قول درباره تاریخچه آن وجود دارد که یکی از آن‌ها قوی‌تر است. طبق این نقل قول، افراد زیادی معتقدند که ماساژ سنتی تایلندی قدمت طولانی دارد و حداقل به 2500 سال پیش برمی‌گردد. به اعتقاد این افراد یک پزشک هندی به نام «شیواگو کومارپاج» این نوع ماساژ را ابداع کرده است؛ از این فرد به عنوان «پدر طب» یاد می‌کنند.

قیمت ماساژ تایلندی

از آنجا که ماساژ تایلندی بخشی از فرهنگ مردم تایلند است، آن را با قیمت‌های گزاف انجام نمی‌دهند. شما می‌توانید در مراکز ماساژ متعددی که در سراسر تایلند وجود دارد، ماساژهای مختلف تایلندی را امتحان کنید و علاوه بر رفع انقباض‌های عضلانی، کاهش تنش‌های عصبی و اضطراب را نیز تجربه کنید. به طور کلی، میانگین قیمت دریافت ماساژ تایلندی، بسته به شهر و مرکزی که به آن مراجعه می‌کنید، بین 6 تا 45 دلار است.

تصویری از اتاق مخصوص ماساژ‌ تایلندی

تصویری از اتاق مخصوص ماساژ تایلندی

آشنایی با انواع ماساژ تایلندی 

 ماساژ در تایلند انواع دیگری غیر از نوع سنتی دارد که هر کدام هدف خاصی دارند. از مهم‌ترین و اصلی‌ترین انواع ماساژ معروف تایلندی می‌توان به موارد زیر اشاره کرد: 

ماساژ پا 

هدف از این ماساژ درمان اندام داخلی بدن است که دچار مشکل شدند. ماساژ پا تایلندی با تحریک نقاط فشار در کف پا شروع می‌شود. تحریک این نقاط در پا باعث حرکت انرژی و بهبود گردش خون در بدن خواهد شد. برای اینکه مراجعه‌کنندگان بتوانند از این نوع ماساژ نتیجه بگیرند، نیاز به چند جلسه درمانی است.‌

ماساژ صورت 

این نوع ماساژ با چند هدف انجام می‌شود که مهم‌ترین آن زیبایی و سلامت صورت است؛ همچنین بیماری‌هایی نظیر سینوزیت نیز با ماساژ صورت تایلندی درمان می‌شود. در این نوع ماساژ درمانگر از حرکت انگشتان در خطوط و مسیرهای مشخص کمک می‌گیرد و نقاط مهم صورت را فشار می‌دهد.

ماساژ گیاهی – دارویی 

این نوع ماساژ تکنیک جالبی دارد که شبیه ماساژ آروماتراپی است. برای انجام آن از گیاهان محلی خاصی کمک می‌گیرند و از آنها به صورت روغن یا بخور در طی جلسات ماساژ استفاده می‌کنند. هدف اصلی از ماساژ گیاهی - دارویی دفع سموم بدن و همچنین باز شدن چاکراه‌ها است.

ماساژ روغن

اگر  ماساژ سفت و محکم را نمی‌پسندید، ماساژ روغن تایلندی انتخاب مناسبی برای شما است. در این نوع ماساژ، به کمک روغن حرکات نرمی روی پوست انجام می‌شود که اثری آرامش‌بخش دارند. حتی ممکن است در زمان ماساژ به دلیل این حرکات آهسته و آرام شدن بدنتان خواب‌تان ببرد. در این نوع ماساژ از روغن‌هایی مانند نارگیل، گل رز، اسطوخودوس یا روغن یاسمن استفاده می‌کنند.

ماساژ تایلندی

تصویری از ماساژ گردن

مزایای ماساژ سنتی تایلندی

همانطور که گفتیم ماساژ سنتی تایلندی یک روش درمانی محسوب می‌شود که به کمک حرکات یوگا سعی می‌کند وضعیت اعضای مختلف بدن را با تحریک گردش خون و لنف بهبود بخشد. در ادامه به چند فایده مهم این ماساژ اشاره می‌کنیم:

  • بهبود تنفس
  • کاهش انقباض و دردهای عضلانی
  • درمان درد آرتروز
  • بهبود و پیشگیری از بیماری‌های داخلی

توضیحات بیشتر درباره هر مورد را در ادامه بخوانید.

بهبود تنفس

زمانی که درمانگر ماساژ را انجام می‌دهد، شما می‌توانید تنفس خود را عمیق‌تر کنید. اگر پیش از این تنفس شما مشکل داشت، این ماساژ وضعیت شما را بهبود می‌بخشد، زیرا اکسیژن در همه نقاط بدن توزیع می‌شود. بنابراین به جرئت می‌توان گفت برای افرادی که از مشکل تنفسی رنج می‌برند یا می‌خواهند آن را تقویت کنند، ماساژ تایلندی گزینه مناسبی است.

کاهش انقباض و دردهای عضلانی

حرکات کششی و طب فشاری که در این ماساژ وجود دارد، باعث کاهش درد و انقباض عضلانی می‌شود و در نتیجه دامنه حرکتی را بهبود می‌بخشد. به کمک این تکنیک، انعطاف‌‌پذیری بدن در نقاط مختلف از جمله شانه و زانو بیشتر می‌شود و اگر پیش از این درد و مشکلی در این نواحی داشتید، بعد از چند جلسه بهبود می‌یابد.

 درمان درد آرتروز

آتروز یکی از مشکلات رایج در بین مردم است و بسیاری از افراد درمانی برای آن پیدا نکرده‌اند؛ این درد، خود را در قسمت‌های مختلف بدن از جمله زانو، کمر و گردن نشان می‌دهد. تحقیقات جدید ثابت کردند که به کمک ماساژ درمانی تایلندی می‌توان سیستم اسکلتی عضلانی افراد دارای آرتروز را بهبود بخشید و در طول زمان درمان کرد.

بهبود و پیشگیری از بیماری‌های داخلی

بیشتر افراد در طول زندگی خود حداقل یک بار درگیر بیماری‌های داخلی می‌شوند. برای درمان این بیماری‌های داخلی می‌توان از ماساژ شفابخش تایلندی کمک گرفت. تحقیقات نشان داده این نوع ماساژ در بهبود شرایط اندام‌های داخلی تاثیر بسزایی دارد. از جمله بیماری‌هایی که ماساژ در بهبود آن‌ها تاثیر دارد می‌توان به التهاب مزمن معده، یبوست، پیری، فشار خون بالا و پایین، گردش خون ضعیف، درد عضلانی و کمردرد اشاره کرد.

تصویری از ماساژ تایلندی

تصویری از ماساژ تایلندی

عوارض ماساژ تایلندی چیست

این ماساژ معروف با اینکه فواید زیادی دارد اما برای برخی افراد ممکن است مناسب نباشد و حتی عوارضی در پی داشته باشد. بنابراین به افرادی که مشکلات زیر را دارند، توصیه می‌کنیم از این نوع ماساژ استفاده نکنند:

  • افراد مبتلا به دیابت
  • افراد دارای بیماری‌های قلبی
  • افرادی که پوکی استخوان دارند
  • افراد دارای سابقه بیماری‌های عصبی 
  • افراد با بیماری عروق کرونری
  • افراد تحت شیمی درمانی 
  • خانم‌های باردار

این نوع ماساژ برای چه کسانی مناسب است؟

همانطور که گفتیم این نوع ماساژ برای افرادی که می‌خواهند شرایط بدن خود را بهبود ببخشند، بیماری‌های داخلی خود را درمان کنند و مشکلاتی که در بخش عوارض به آن‌ها اشاره کردیم، ندارند مناسب است. به عبارت دیگر، افرادی که به دنبال آرامش روح و بدن هستند، یا می‌خواهند مشکلات عضلانی و جسمانی خود را بهبود بخشند، می‌توانند از این نوع ماساژ درمانی که مخصوص تایلند است، کمک بگیرند.

تفاوت ماساژ در تایلند با تکنیک های دیگر 

اگر بخواهیم این سبک را با تکنیک‌های سایر ماساژها مقایسه کنیم، می‌توان به این نکته اشاره کرد که در دیگر تکنیک‌ها از حرکات یوگا کمک نمی‌گیرند؛ در حالی که در ماساژ تایلندی حرکات کششی و یوگا نیز استفاده می‌شوند. این موضوع مهم‌ترین تفاوت این نوع ماساژ با انواع دیگر است. همچنین حرکاتی که در این نوع ماساژ وجود دارد، گاهی دردناک‌تر و سخت‌تر است.

نکات مهم قبل از ماساژ به روش تایلندی

قبل از اینکه به سراغ این ماساژ بروید، بهتر است به دو نکته مهم توجه کنید. اولین نکته این است که اگر آستانه درد پایینی دارید و برای اولین بار می‌خواهید به ماساژ درمانی بروید، شاید این نوع ماساژ برای شما مناسب نباشد، زیرا در ابتدا کمی دردناک است. پس اگر فکر می‌کنید که تحمل درد ندارید، ماساژ سوئدی گزینه مناسب‌تری محسوب می‌شود. مورد بعدی که بهتر است در نظر بگیرید، پوشیدن لباس‌های گشاد است؛ البته در برخی مراکز ماساژ لباس‌های مخصوصی در اختیار شما قرار می‌دهند.

اتاق مخصوص ماساژ تایلندی

تصویری از اتاق مخصوص ماساژ تایلندی

شما ماساژ تایلندی را امتحان می‌کنید؟

ماساژ تایلندی می‌تواند یکی از بهترین و مفیدترین تجربه‌های زندگی هر فرد باشد، به‌خصوص اگر این تکنیک را در خود کشور تایلند و توسط درمانگران حرفه‌ای تجربه کنید. در این مقاله سعی کردیم نکات مهم و کلیدی این نوع ماساژ را به شما بگوییم تا راحت‌تر تصمیم بگیرید که آیا می‌خواهید از این روش درمانی استفاده کنید یا اینکه ترجیح می‌دهید به سراغ انواع دیگر ماساژ بروید. در هر صورت ماساژ درمانی به بهبود شرایط جسمی و روحی شما کمک می‌کند. اگر تصمیم دارید این نوع ماساژ را تست کنید، به‌صرفه‌ترین پکیج تور تایلند را از هورام تهیه کنید و با خیالی آسوده، پول‌تان را برای تجربه‌های متنوع ماساژ در تایلند ذخیره کنید.

سوالات متداول

۱- ماساژ تایلندی چیست؟

ماساژ تایلندی یک نوع ماساژ سنتی است که جلوه‌های مختلف ماساژ فرهنگ تایلند را شامل می‌شود. این نوع ماساژ به عنوان یک تجربه آرامش‌بخش شناخته شده و اغلب با استفاده از فشار، انعطاف‌پذیری، و کشش انجام می‌شود. ماساژ تایلندی معمولا روی نقاط حساس بدن تمرکز دارد و به عنوان راهی برای تسکین درد عضلانی، کاهش استرس و افزایش انعطاف‌پذیری ترویج می‌شود.

۲- ماساژ تایلندی چه فوایدی دارد؟

ماساژ تایلندی به دلیل ترکیب مختلف تکنیک‌های ماساژ، فواید متعددی دارد. برخی از این فواید تسکین درد عضلانی، کاهش اضطراب، انعطاف‌پذیری بیشتر و جریان بهتر خون هستند. شامل موارد زیر می‌شوند. توجه داشته باشید که این فواید به تجربه و تخصص ماساژور و شخصیت هر فرد نیز بستگی دارد.