بهترین و کامل ترین راهنمای سفر به سریلانکا

جستجو در مجله گردشگری

گردشگری 20 آذر ، 1402 5 دقیقه

وقتی قصد سفر به یک کشور خارجی را دارید، بهتر است قبل از سفر اطلاعات کاملی درباره آن کشور داشته باشید. یکی از مقصدهای گردشگری جذاب در جهان، سریلانکا است که به دلیل جاذبه‌های فوق‌العاده‌ای که دارد، سالانه گردشگران زیادی را از اقصی‌نقاط جهان به خود جذب می‌کند. در ادامه هر آنچه که برای سفر به این کشور تماشایی باید بدانید، برای شما آماده کردیم؛ با ما همراه باشید تا بهترین راهنمای سفر به سریلانکا را در اختیار شما قرار دهیم.

 معرفی کشور سریلانکا 

جزیره زیبای سریلانکا در جنوب آسیا، در اقیانوس هند و جنوب هندوستان قرار دارد و نام رسمی آن جمهوری دموکراتیک سوسیالیستی سریلانکا است. در قدیم به این کشور سیلان می‌گفتند. جمعیت کشور سریلانکا حدودا ۲۱ میلیون نفر و مساحت آن 65.610 کیلومتر مربع است. این جزیره زیبا به واسطه مردم خونگرم، ساحل‌های پهناور، آثار تاریخی و گردشگری فراوان و غذاهای خوشمزه‌اش شهرت یافته و پایتخت آن کلمبو است‌. 

بیشتر مناطق سریلانکا دشت‌های تپه‌ ماهوری ساحلی را شامل می‌شود؛ البته در مناطق مرکزی و جنوب بیشتر شاهد کوهستان هستیم. زبان‌ رسمی این کشور سینهالی و تامیل است. حدود ۷۵ درصد این کشور از قوم سینهالی و بقیه شامل تبار تامیل می‌شوند. اکثر مردم این جزیره بودایی هستند، اما اقلیت‌های مذهبی مانند هندوها و مسلمان‌ها نیز در سریلانکا زندگی می‌کنند. روپیه واحد پول رسمی سریلانکاست. در مجموع این کشور به دلیل طبیعت زیبا و بکر، شهرت جهانی دارد.

تاریخچه سریلانکا

این کشور زیبا قدمت طولانی دارد و باستان‌شناسان توانسته‌اند فسیل‌های مربوط به 34 هزار سال پیش را در آنجا پیدا کنند. در سریلانکای باستانی «ودداها» زندگی می‌کردند که از قوم تامیل و تیره‌پوست بودند. این قوم در زمان‌های بسیار دور از هند قدیم به سریلانکا مهاجرت کرده بودند. همچنین اسناد تاریخی نشان می‌دهد که در سال 543 قبل از میلاد سینهالی‌‌ها به رهبری شاهزاده ویجایه به این جزیره زیبا مهاجرت کردند و در آنجا ساکن شدند؛ در حال حاضر هم بیشترین جمعیت این کشور، از سینهالی‌ها تشکیل می‌شود.

سریلانکا در طول تاریخ فراز و نشیب‌های زیادی را تجربه کرده است. این جزیره چند بار مورد حمله اقوام و کشورهای مختلف قرار گرفته و مدتی نیز مستعمره انگلیس بود. در سال‌های جنگ جهانی اول، سریلاتکا بالاخره توانست استقلال کامل خود را به دست بیاورد.  

تصویری از یک فیل در یک جنگل در سریلانکا

تصویری زیبا از سریلانکا

شهرهای معروف سریلانکا

در راهنمای سفر به سریلانکا بهتر است با شهرهای معروف این کشور آشنا شوید تا در زمان سفر به این منطقه از این شهرها هم دیدن کنید. در ادامه چند شهر مهم را به صورت مختصر معرفی خواهیم کرد.

شهر کندی

کندی دومین شهر بزرگ کشور سریلانکا است که یک جاذبه توریستی مهم محسوب می‌شود. از جمله جاهای دیدنی کندی می‌توان به معبد دالادا ماگی گاوا و باغ سلطنتی اشاره کرد. آب و هوای این شهر زیبا بسیار معتدل و دل‌انگیز است و گردش در آن می‌تواند تجربه‌ای فراموش نشدنی باشد.

تصویری از شهر کندی

تصویری از شهر کندی

شهر نووارا الیا 

شهر نووا الیا یک شهر توریستی زیبا است که در ییلاقات مرکزی سریلانکا قرار دارد. این شهر مناظر بسیار تماشایی و دمای معتدلی دارد و همین ویژگی‌ها باعث جذب گردشگران زیادی به این منطقه می‌شود. شهر نووارا الیا همچنین اصلی‌ترین محل تولید چای سریلانکا محسوب می‌شود.  

شهر گاله 

شهر تاریخی گاله یکی از محبوب‌ترین جاذبه‌های توریستی سریلانکا است و در امتداد جنوب غربی خط ساحلی این کشور قرار دارد. از جمله ویژگی‌های مهم این شهر می‌توان به مناظر تاریخی و فرهنگی جذاب اشاره کرد که مربوط به دوران حکومت پرتغالی‌ها، هلندی‌ها و بریتانیایی‌ها می‌شوند. بنابراین اگر به تاریخ علاقه دارید شهر گاله را در تور سریلانکا از دست ندهید.

شهر انورادهاپورا

انورادهاپورا یکی از شهرهای تاریخی کشور سریلانکا است که جاذبه‌های معروف و دیدنی زیادی دارد. این شهر برای علاقه‌مندان به آیین بودا یک گزینه فوق‌العاده است و می‌توان نمادهای زیادی از آیین بودا را در آن مشاهده کرد. مجسمه‌های زیبای باستانی این شهر شهرت زیادی دارند.

تصویری از شهر انورادهاپورا

تصویری از شهر انورادهاپورا

شهر میریسا 

شهر ساحلی میریسا در جنوب کشور سریلانکا و کنار اقیانوس هند قرار دارد و یکی از زیباترین مناطق گردشگری این کشور است. از جمله ویژگی‌های آن می‌توان به ساحل‌های شنی زیبا و هوای تمیز اشاره کرد. اگر به تفریحات آبی علاقه دارید، این شهر یک گزینه فوق‌العاده است.

زیباترین سواحل سریلانکا 

سفر به سواحل زیبا و لذت بردن از آن‌ها یکی از مهم‌ترین علاقه‌مندی‌های گردشگران است. در سرتاسر دنیا سواحل زیادی وجود دارد که برخی از آن‌ها شهرت جهانی دارند. سریلانکا از جمله جزایری است که سواحل معروفی دارد. در ادامه قصد داریم با زیباترین سواحل این کشور آشنا شویم.

سواحل بنتوتا

سواحل بنتونا بسیار تماشایی و تمیز هستند و می‌توانند یک سفر خاطره‌انگیز را برای شما رقم بزنند. یکی از تفریحات مهیج و مهم این منطقه موج‌سواری است. افراد با کمک مربی آموزش می‌بینند و یک تفریح هیجان‌انگیز را تجربه می‌کنند.  اگر به آفتاب گرفتن در ساحل کم‌نظیر و شنا در یک دریای زیبا علاقه دارید، بنتونا یک گزینه عالی است.

ساحل هیریکتیا

ساحل هیریکتیا سریلانکا بهشت موج‌سواران است و به  آن ساحل هیری نیز می‌گویند. این ساحل زیبا و دیدنی بیشتر به خاطر موج‌هایش معروف شده است. موج سواران از سرتاسر جهان حتی یک بار هم شده سعی می‌کنند به این منطقه سفر کرده و حال و هوای موج سواری در آن را تجربه کنند. البته نمی‌توان از مناظر زیبای این ساحل غافل شد. 

تصویری از ساحل هیریکتیا

تصویری از ساحل هیریکتیا

ساحل آروگام

از جمله ویژگی‌های مهم ساحل آروگام ماسه‌های سفید روشن و آبی عمیق آب‌هاست که هر چه به آن نزدیک‌تر شویم به تدریج سبز رنگ می‌شود. این ساحل به طرز چشمگیری زیبا است و موج‌های مناسبی برای موج سواری دارد. همین موضوع باعث شده میزبان موج‌سواران حرفه‌ای از سراسر دنیا باشد. 

ساحل هیکادوا

این ساحل زیبا در جنوب کلمبو قرار دارد و  یکی از بهترین سواحل سریلانکا است. اگر تصمیم گرفتید به شهر زیبای کلمبو سفر کنید، حتما به خط ساحلی فوق‌العاده آن هم سر بزنید. در ساحل هیکادوا علاوه بر تفریحات آبی، رستوران‌ها، هتل‌ها و مراکز اقامتی جذابی وجود دارد.

ساحل نیلاولی

ساحل نیلاولی در نزدیکی ترینکومالی قرار گرفته و تنها ۱۰ دقیقه با آنجا فاصله دارد‌ این ساحل زیبا یک امتداد بی‌پایان از شن‌های سفید است. از دیگر ویژگی‌های جذاب این ساحل می‌توان به آب کم‌عمق و کریستالی چشمگیر اشاره کرد. این ساحل به حدی زیباست که انگار یک نقاشی زنده تماشا می‌کنید. در این منطقه می‌توانید در کنار ساحل، گاوهای زیبایی را هم ببینید.

تصویری از ساحل نیلاولی

تصویری از ساحل نیلاولی

آب و هوای کشور سریلانکا

از آنجایی که کشور سریلانکا در منطقه استوایی قرار گرفته و وزش بادهای اقیانوسی نیز در آن جریان دارد، شرایط آب و هوایی آن متعادل است. به صورت کلی می‌توان گفت جنوب و جنوب غربی سریلانکا آب و هوای گرم و مرطوب دارند و شمال و شرق آن نیز شاهد آب و هوای گرم و خشک هستند. میانگین دمای سریلانکا در تمام فصل‌های سال بین ۲۵ تا ۳۲ درجه سانتی‌گراد است؛ البته دمای ارتفاعات این کشور به ۱۶ درجه سانتی‌گراد نیز می‌رسد.

جاذبه های گردشگری سریلانکا 

در ادامه راهنمای سفر به سریلانکا، بهتر است با جاذبه‌های معروف آن آشنا شویم. همانطور که قبلا اشاره کردیم این کشور دارای جاذبه‌های گردشگری بسیاری است. در ادامه به چند مورد مهم اشاره خواهیم کرد.

قله آدام

این قله زیبا یکی از بهترین و معروف‌ترین جاذبه‌های گردشگری طبیعی در کشور سریلانکا محسوب می‌شود. شما در قله آدام علاوه بر اینکه می‌توانید از زیبایی‌های منحصربه‌فرد آن لذت ببرید، امکان ثبت عکس‌ها و فیلم‌های بسیار زیبایی را نیز دارید.

تصویری از قله‌ی آدام

تصویری از قله آدام

معبد غار دامبولا

معبد غار دامبولا بزرگترین معبد سریلانکا است و مکانی تماشایی و جذاب محسوب می‌شود. این معبد زیبا یکی از جاذبه‌های گردشگری معروف در این کشور است که قدمت آن به قرن ۱۲ می‌رسد. این معبد در فاصله کمی از شهر کلمبو قرار دارد.

پارک ملی یالا

 اگر می‌خواهید یک تجربه هیجان‌انگیز در دل طبیعت وحشی داشته باشید، حتما به پارک ملی یالا سریلانکا بروید. در این مکان می‌توانید سوار یک سافاری شده و به دل طبیعت بروید. ساعت کار این پارک ملی در کلمبو ساعت ۶ صبح تا ۶ عصر است.

قبرستان جنگ در کندی

یکی از جالب‌ترین و عجیب‌ترین جاذبه‌های سریلانکا قبرستان جنگ در کندی سریلانکا است. این قبرستان یکی از جاذبه‌های مطرح سریلانکاست و به یادگارهای جنگ در این کشور مربوط می‌شود‌.

معبد دندان

یکی از معابد زیبای سریلانکا معبد دندان است که در لیست معروف‌ترین جاذبه‌های گردشگری این کشور قرار دارد. معماری این معبد زیبا بسیار چشمگیر است و تاریخ و افسانه‌های زیادی را در دل خود جای داده است.

پل نه قوس

این پل زیبا که به آن پل آسمان هم می‌گویند، ویژگی‌های جالبی دارد که باعث شده‌اند یکی از بهترین جاهای دیدنی سریلانکا به حساب بیاید. به عنوان مثال، در این پل به هیچ وجه از آهن استفاده نشده و تماما از سنگ و آجر است.

تصویری از پل 9 قوس

تصویری از پل ۹ قوس

بهترین هتل های سریلانکا

در کشور سریلانکا هتل‌های بسیار زیبا و مجهزی وجود دارد که از جمله مهم‌ترین و بهترین آن‌ها می‌توان به

  • هتل تاج بنتوتا
  • آماری گاله بنتوتا
  • سینامون بی بنتوتا
  • هتل توپاز کندی
  • مونپیک کلمبو
  • ایدن ریزورت

اشاره کرد. این هتل‌ها لوکس هستند و امکانات زیادی را در اختیار مسافران قرار می‌دهند؛ بنابراین نگران اقامت در این کشور نباشید. 

تصویری از یک هتل در سریلانکا

تصویری از یک هتل در سریلانکا

بهترین زمان سفر به سریلانکا

اگر در راهنمای سفر به سریلانکا به دنبال بهترین زمان سفر به این کشور هستید، به این نکته مهم توجه کنید که بهترین زمان برای سفر به نواحی مختلف سریلانکا متفاوت است و بنابراین در تمام طول سال می‌توانید به این کشور سفر کنید. اگر قصد سفر به سواحل غرب و جنوب را دارید، بهترین زمان از دسامبر تا مارس است. در حالی که بهترین زمان سفر به سواحل شرقی از آوریل تا سپتامبر است. 

شرایط ویزای کشور سریلانکا

شاید برای شما هم سوال‌هایی در مورد ویزای کشور سریلانکا پیش آمده باشد، خبر خوب این است که گرفتن ویزای توریستی کشور سریلانکا کار سختی نیست. برای مسافرت به این کشور، ویزای توریستی فرودگاهی بگیرید که اعتبار ۳۰ روزه دارد. شرایط گرفتن این ویزا شامل داشتن گذرنامه با حداقل ۷ ماه اعتبار، برگه تاییدیه رزرو هتل و بلیط رفت و برگشت هواپیما می‌شود. شما برای گرفتن ویزای سریلانکا نیازی به پرداخت هزینه ندارید.

غذاهای محبوب سریلانکا

همه کشورهای جهان غذاهایی دارند که مربوط به همان کشور است و مسافران دوست دارند این غذاها را در سفر امتحان کنند. در راهنمای سفر به سریلانکا بهتر است با اسامی غذاهای مخصوص این کشور آشنا شویم. از جمله غذاهای معروف سریلانکا می‌توان به خورشت سبزیجات، خورشت عدس، نان روتی، غذاهای دریایی، فالوده، خوراک گوشت، خوراک نارگیل با مرغ کاری و کوفته مخصوص این کشور اشاره کرد.

تصویری از غذاهای سریلانکا

تصویری از غذاهای سریلانکا

معروف ترین بازارها و مراکز خرید

خرید در سریلانکا بسیار جذاب است، زیرا این کشور مراکز خرید متنوعی دارد و شما می‌توانید کیف، کفش، سوغاتی و لباس‌های زیبایی از آنجا بخرید. از جمله معروف‌ترین مراکز خرید این کشور می‌توان به مجستیک‌، کلمبو سنتر، مارینو، لیبرتی پلازا و کندی اشاره کرد. همچنین سریلانکا بازارهای محلی زیبایی دارد که می‌توانید سوغاتی‌های خوب را با قیمت مناسب از آن بازارها بخرید.

فرودگاه های بین المللی سریلانکا 

سریلانکا دارای چند فرودگاه بین‌المللی است که مهم‌ترین آن‌ها، فرودگاه پایتخت این کشور، باندارانایک است. در این فرودگاه پروازهای خارجی زیادی به صورت رفت و برگشت انجام می‌شود. یکی دیگر از فرودگاه‌های بین‌المللی این کشور راتمالانا کلمبو است. البته این فرودگاه نسبت به باندارانایک پروازهای خارجی کمتری را پوشش می‌دهد.

تصویری از فرودگاه سریلانکا

تصویری از فرودگاه

مطالب راهنمای سفر به سریلانکا سفرتان را آسان می‌کند

در این مطلب کوشیدیم راهنمای سفر به سریلانکا را به صورت کامل در اختیار شما قرار دهیم و شما را با جزئیات مهم این کشور زیبا آشنا کنیم. در پایان یادآوری می‌کنیم که اگر به کشورهای ساحلی علاقه‌ دارید و می‌خواهید یک سفر متفاوت با اداب و فرهنگ خاص را تجربه کنید، این جزیره زیبا مقصد بسیار خوبی برای شما خواهد بود. می‌توانید برای سفر به این خطه جغرافیایی، تور سریلانکا را از هورام تهیه کرده و یک تجربه زیبا و یه‌یادماندنی برای خانواده‌تان بسازید.

سوالات متداول

۱- جاهای دیدنی مهم در سریلانکا کدامند؟

سریلانکا یک جزیره استوایی در اقیانوس هند با تاریخ و فرهنگی غنی است. برخی از جاهای دیدنی مهم در این کشور عبارتند از:

  1. کنیا: معبد سنتا کازه به عنوان یکی از مقدس‌ترین مکان‌های بودایی شناخته می‌شود.
  2. کندی: شهری در مرکز که در آن مراسم عروسی اسباب‌بازی الهه دالادا برگزار می‌شود.
  3. نوارا ایلیا: یکی از جاذبه‌های طبیعی برجسته با صخره‌های طلایی و سواحل زیبا.
  4. آنوراداپورا: با تپه‌های سبز و چاشنی تاریخی، این شهر به عنوان یک ورودی به تاریخ سریلانکا شناخته می‌شود.
  5. پیناوالا: مکانی که الهه گاجا بر سرپرستی فیل‌ها را بر عهده دارد و یک مرکز نگهداری فیل‌های وحشی است.

۲- بهترین زمان برای سفر به سریلانکا چه زمانی است؟

بهترین زمان برای سفر به سریلانکا از نوامبر تا آوریل است. در این دوره، هوا معتدل و خشک بوده، بارش‌ها کاهش می‌یابند و اکثر مناطق کشور از آب و هوای خوبی برخوردارند. اگر قصد سفر به مناطق ساحلی جنوبی را دارید، ممکن است ماه‌های دسامبر و ژانویه به دلیل بارش بیشتر، مناسب‌تر باشند.