برج خلیفه، بلندترین برج دنیا

جستجو در مجله گردشگری

گردشگری 10 مهر ، 1402 5 دقیقه

حتما تابه‌حال نام برج بلند خلیفه (Burj Khalifa) را شنیده‌اید. این برج، نماد شهر دبی و بلندترین برج دنیا است. بسیاری از افراد این برج را به عنوان بلندترین سازه دنیا می‌شناسند و اطلاعات دیگری دربارۀ آن ندارند. در این مقاله قرار است به معرفی کامل برج خلیفه بپردازیم و این برج را به طور کامل برای شما بررسی کنیم. پس از مطالعۀ این مطلب همۀ سؤال‌ها و ابهام‌های شما درباره برج مدرن خلیفه در دبی برطرف می‌شود.

آشنایی با برج خلیفه

برج مرتفع خلیفه که در ابتدا برج دبی نام داشت، در سال 2010 به صورت رسمی افتتاح شد و یکی از جاهای دیدنی دبی محسوب می‌شود. در آن زمان،‌ همۀ پروژه‌های عمرانی شهر دبی از جمله این برج دچار بحران شده و در آستانه تعطیلی بودند. حاکم ابوظبی به کمک آن‌ها رفت و به همین دلیل نام برج دبی را به برج خلیفه تغییر دادند.

حاکم دبی از سال‌ها پیش تحت‌تأثیر ساختمان امپایر استیت نیویورک ایدۀ ساخت بلندترین برج جهان را در سر پرورانده بود. این برج با هدف جلب‌توجه جهانیان و بهبود صنعت گردشگری دبی طراحی و ساخته شد و هم‌اکنون بلندترین برج جهان محسوب می‌شود. با خرید تور دبی برج عظیم و جذاب خلیفه را از نزدیک ببینید.

برج خلیفه دبی

تصویری از برج خلیفه دبی

معماری برج خلیفه دبی؛ الهام گرفتن از گل هایمنوکالیس

ساخت برج مدرن خلیفه دبی حدود شش سال طول کشید. این برج با ارتفاع 830 متر و 163 طبقه بلندترین برج دنیا است و بیشترین متریال‌هایی که در ساخت آن به کار رفته‌اند شیشه و فلز هستند. این برج در حقیقت با الهام از گل هایمنوکالیس ساخته شده است و ظاهری خیره‌کننده و تماشایی دارد.  شرکت معماری اسکیدمور که وظیفۀ طراحی برج عظیم خلیفه را به عهده داشت، تلاش کرد تا در طراحی خود از عناصر فرهنگی کشور امارات استفاده کند.

داخل برج تماشایی خلیفه نیز مانند خارج آن با ظرافت و دقت طراحی شده و برای ساخت آن بهترین متریال دنیا به کار رفته است. سازندگان این برج با چالش‌های مختلفی همچون نرم بودن خاک و احتمال نشست سازه روبه‌رو بوده‌اند؛ اما در نهایت موفق به خلق یک شاهکار شده‌اند. برج دیدنی خلیفه 110 هزار تن وزن دارد و از شگفتی‌های ساخته دست انسان به شمار می‌رود. اگر دوست دارید برج تماشایی خلیفه را نزدیک ببینید، همین الان دست‌به‌کار شوید و تور امارات را بخرید.

برج خلیفه دبی چه امکاناتی دارد؟

برج تماشایی خلیفه بخش‌های مختلفی دارد که از جمله آن‌ها می‌توان به واحدهای مسکونی، هتل‌ها، رستوران‌ها، واحدهای اداری و سکوی تماشا اشاره کرد. از طبقه یک تا 39 به هتل آرمانی که از جمله بهترین هتل های دبی است اختصاص دارد. طبقه‌های 40 تا 108 اغلب واحدهای مسکونی هستند و شامل 900 آپارتمان می‌شوند. طبق گفته‌ها، این آپارتمان‌ها در کمتر از هشت ساعت به فروش رفته‌اند.

لابی‌های اختصاصی اسکای در طبقه‌های 63، 74 و 123 واقع شده‌اند و شامل مجهزترین و لوکس‌ترین استخرهای سرپوشیده و روباز، باشگاه‌های ورزشی و اتاق‌های سرگرمی هستند. البته ساکنان این برج برای دسترسی به استخر می‌توانند از استخرهای موجود در طبقه‌های 43 و 76 استفاده کنند.

از طبقه 108 تا 154 به بخش‌های اداری اختصاص داده شده است. طبقه‌های 124، 125 و 148 سکوی تماشا هستند و بازدید از آن‌ها برای عموم آزاد است. همچنین افراد عادی می‌توانند به لانژ برج مدرن خلیفه در طبقه‌های 152، 153 و 154 نیز دسترسی داشته باشند. طبقه 154 تا 163 نیز به تأسیسات برج اختصاص دارند.

خبر خوش این است که مترو دبی ایستگاهی برای برج دبی دارد؛ پس به‌راحتی با خرید تور خارجی دبی و با استفاده از مترو می‌توانید جذاب‌ترین و بلندترین برج دنیا را از نزدیک مشاهده کنید.

برج خلیفه دبی

سکوی تماشای برج خلیفه

آدرس برج خلیفه دبی و نحوه دسترسی به آن

برج بی‌نظیر خلیفه در امارات متحده عربی، دبی، بلوار شیخ محمد بن رشید واقع شده است و این ساختمان در مرکز شهر قرار دارد؛ ازاین‌رو برای دسترسی به آن مشکلی نخواهید داشت. یکی از بهترین راه‌ها برای رسیدن به برج زیبای خلیفه استفاده از مترو دبی و خط قرمزرنگ آن است. وقتی در ایستگاه برج خلیفه پیاده شوید، پس از طی مسافتی کوتاه به این برج می‌رسید. اتوبوس‌های خط F13 نیز در نزدیکی برج مدرن خلیفه ایستگاه دارند.

ورودی‌های اصلی برج برای تردد کارکنان و مهمانان است؛ پس اگر قصد بازدید از برج را دارید باید از ورودی موجود در طبقه همکف دبی مال استفاده کنید.

موقعیت جغرافیایی برج خلیفه روی نقشه گوگل

هزینه بازدید از برج خلیفه چقدر است؟

اغلب طبقه‌های برج دبی به هتل‌های لوکس و مجهز آرمانی اختصاص داده شده و برخی از واحدهای آن نیز مسکونی است؛ اما مردم عادی می‌توانند از باشگاه، سکوهای تماشا و لانژ بازدید کنند. هزینه بازدید از برج بلند خلیفه برای سنین مختلف، متفاوت است. کودکان کمتر از چهار سال می‌توانند به صورت رایگان از این برج بازدید کنند؛ اما اشخاص بالاتر از چهار سال با توجه به سن و زمان بازدید باید در سال 2023 مبلغی بین 149 تا 459 درهم پرداخت کنند. پیش از بازدید از برج، برای اطمینان حاصل کردن از هزینه‌ها حتماً سایت برج خلیفه را بررسی کنید.

رکوردهای برج خلیفه؛ از بلندترین سازه تا مرتفع ترین مسجد

بیش از یک دهه است که برج منحصربه‌فرد خلیفه در دبی به عنوان بلندترین سازه دنیا محسوب می‌شود و همچنان ساختمان دیگری روی دست آن نیامده است؛ اما رکوردهای برج عظیم خلیفه دبی به اینجا ختم نمی‌شود. در ادامه به تعدادی از رکوردهای جهانی این برج اشاره می‌کنیم.

  • بلندترین سازۀ مستقل جهان بدون استفاده از کابل
  • بلندترین تأسیسات آسانسور جهان
  • بلندترین سکوی تماشا در فضای باز
  • اولین ساختمان بلند با داشتن فضای مسکونی
  • بیشترین طبقات در جهان (163 طبقه)
  • بلندترین استخر در جهان (طبقه 76)
  • بلندترین مسجد در جهان (طبقه 158)
  • بلندترین کلاب شبانه در جهان (طبقه 144)
  • بلندترین رستوران در جهان (در طبقه 122)

به نظر می‌رسد برج جذاب خلیفه همۀ رکوردهای دنیا که مربوط به بلندترین‌ها هستند را از آن خود کرده است. با رفتن به سکوهای تماشای این برج نه‌تنها شهر دبی، بلکه آسمان را نیز زیر پاهای خود حس خواهید کرد.

عکسی از برج خلیفه بلندترین سازۀ مستقل جهان بدون استفاده از کابل 

هتل های اطراف دبی مال و برج مدرن خلیفه

برج چشمگیر خلیفه در نزدیکی مرکز خرید دبی قرار گرفته و موقعیت مکانی بسیار خوبی دارد. اقامتگاه‌های متعددی نیز داخل برج وجود دارد، اما هزینه اقامت در آن‌ها برای عموم مردم بسیار سنگین است؛ ازاین‌رو بسیاری از افراد برای نزدیکی به اماکن گردشگری اقامت در هتل‌های اطراف این برج را انتخاب می‌کنند. هتل ارمنی، هتل آدرس مال، هتل رامادا بای ویندهام و هتل منزل از جمله بهترین هتل‌ها در فاصله کمتر از دو کیلومتری برج تماشایی خلیفه هستند که امکانات رفاهی مناسبی به مهمانان عرضه می‌کنند.

اگر به دبی سفر کردید، در کنار بازدید از برج مدرن و بلند خلیفه از هیجان‌انگیزترین تفریحات دبی نیز بهره‌مند شوید. 

برج بلند خلیفه؛ نماد شهر دبی

در این مقاله به معرفی برج خلیفه و تاریخچه آن پرداختیم و اطلاعات کاملی را دربارۀ این برج در اختیار شما عزیزان قرار دادیم. برج دیدنی خلیفه به عنوان یکی از مهم‌ترین نمادهای دبی شناخته می‌شود و از توریستی‌ترین اماکن این شهر است. اگر دوست دارید یک سفر خاطره‌انگیز به دبی را برای خود و عزیزانتان برنامه‌ریزی کنید، همین حالا تور دبی را از سایت هورام گشت خریداری کنید.

سؤالات متداول:

1. برج خلیفه کجاست؟

برج مدرن خلیفه در امارات متحده عربی، دبی، بلوار شیخ محمد بن رشید واقع شده است و این ساختمان در مرکز شهر قرار دارد.

2. برج بلند خلیفه چه امکاناتی دارد؟

از جمله امکانات برج بلند خلیفه می‌توان به واحدهای مسکونی، هتل‌ها، رستوران‌ها، واحدهای اداری و سکوی تماشا اشاره کرد.

3. برج مدرن خلیفه چند طبقه دارد؟

برج منحصربه‌فرد خلیفه با ارتفاع 830 متر و 163 طبقه بلندترین برج دنیا است و بیشترین متریال‌هایی که در ساخت آن به کار رفته‌اند شیشه و فلز هستند.

4. برج خلیفه چند متر است؟

برج مدرن خلیفه 828 متر ارتفاع دارد و بلندترین آسمان‌خراش و سازه در جهان محسوب می‌شود.