همه چیز درباره مترو دبی

جستجو در مجله گردشگری

گردشگری 08 مهر ، 1402 5 دقیقه

مردم در دهه‌های اخیر برای فرار از ترافیک و رفت‌وآمد آسان از یک وسلیه نقلیه عمومی به نام مترو استفاده می‌کنند. اغلب شهرهای بزرگ دنیا چندین خط مترو دارند که شهروندان را از شرق به غرب و شمال به جنوب شهر می‌رسانند. این وسایل حمل‌ونقل نه‌تنها در زمان صرفه‌جویی می‌کنند، بلکه قیمت پایینی دارند و بسیار مقرون‌به‌صرفه هستند.

در این مقاله تصمیم گرفتیم همه‌چیز درباره مترو دبی را برای شما عزیزان شرح دهیم تا در سفر به این شهر لاکچری و محبوب، رفت‌وآمد آسان و ارزان‌قیمتی را تجربه کنید. برای آشنایی با متروی دبی، ایستگاه‌های آن و نحوه تهیه بلیط برای استفاده از این مترو لطفاً تا انتهای مقاله همراه ما باشید.

آشنایی با مترو دبی

برای جلوگیری از ترافیک و ازدحام در خیابان‌ها، پروژه ساخت متروی دبی در سال 2006 کلید خورد. در سال 2009، از 10 ایستگاه در خط قرمز بهره‌برداری شد و سپس در سال 2011 خط سبز را راه‌اندازی کردند. تکمیل همۀ ایستگاه‌های مترو دبی و فعال‌سازی آن‌ها تا سال 2014 طول کشید. در حال حاضر، این مترو 49 ایستگاه فعال دارد و انتظار می‌رود در آینده به تعداد ایستگاه‌ها و خطوط آن اضافه شود.

ایستگاه های مترو دبی

متروی دبی به طور کلی دو خط قرمز و سبز دارد. این مترو در حال حاضر چهار منطقه از هفت منطقۀ دبی را در بر می‌گیرد و بسیار پرتردد است. خط قرمز مترو دبی با 29 ایستگاه از منطقۀ راشدیه آغاز و به جبل علی می‌رسد. خط سبز در سال 2011 افتتاح شد و 20 ایستگاه دارد. این خط از ایستگاه اتصالات شروع و به ایستگاه خور ختم می‌شود. اگر تور دبی خریده‌اید و قصد استفاده از متروی این شهر را دارید، در ادامه شما را با ایستگاه‌های خطوط قرمز و سبز دبی آشنا خواهیم کرد.

  • ایستگاه‌های خط قرمز: سنتر پوینت، امارات، ترمینال بین‌المللی 3، ترمینال بین‌المللی1، GGICO، سیتی سنتر دیره،‌ الرقه، الاتحاد،‌ برجمان، ABCD، الجافلیه، مرکز تجارت جهانی، برج امارات،‌ مرکز مالی، برج خلیفه، بیزنس بی، بانک نور، بانک ابوظبی، مرکز خرید امارات مال، مشرق، شهر اینترنتی دبی، الخیل، مارینا دبی، DMCC، جبل علی، ابن بطوطه، انرژی، دانوب، UAE Exchange
  • ایستگاه‌های خط سبز: اتصالات، القوز، منطقه آزاد فرودگاه مترو، النهده، استادیوم، القیاده، ابوالهیل، ابوبکر الصدیق، صلاح‌الدین، الاتحاد، میدان بنی‌یاس، بازار طلا، الراس، ال‌قبیبا، شرف دی‌جی، برجمان، عود میثا، شهر سلامت دبی، الجداف، خور

خطوط قرمز و سبز متروی دبی در ایستگاه‌های UNION و برجمان با یکدیگر تلاقی می‌کنند. برای آشنایی بهتر با این خطوط، نقشۀ متروی دبی را که در پایین آورده‌ایم با دقت بررسی کنید. اپلیکیشن مترو در این شهر هنوز طراحی نشده است؛ اما برای کسب اطلاعات درباره هر ایستگاه مترو در دبی و ساعت رفت‌وآمد قطارها و همچنین سایر وسایل نقلیه در سفر به دبی از اپلیکیشن Dubai Metro2 استفاده کنید.

سفر به دبی یکی از هیجان‌انگیزترین سفرهای خارجی هرکسی محسوب می‌شود؛ چراکه دبی شهر مدرنی است و جان می‌دهد برای خرید کردن. پیشنهاد ما به شما در سفر به این کشور، بازدید از مرکز خرید لاکچری دبی مال است. 

نقشه مترو دبی

عکسی از نقشه مترو دبی 

ساعت کار و قیمت بلیط متروی دبی

متروی دبی از شنبه تا چهارشنبه از ساعت 05:00 تا بامداد فعال است. این مترو روزهای پنجشنبه تا ساعت 01:00 به فعالیت خود ادامه می‌دهد و روزهای جمعه چند ساعت دیرتر یعنی از ساعت 10:00 آغاز به کار می‌کند و تا ساعت 01:00 به فعالیت ادامه می‌دهد. اگر با تور امارات قصد سفر به دبی را دارید این نکته را در نظر بگیرید که متروهای دبی بدون راننده و کاملاً اتوماتیک هستند.

هزینه متروی دبی ارتباط مستقیم با نوع کارت مترو دارد. کارت‌های مترو دبی با نام کارت نول شناخته می‌شوند و در چهار رنگ قرمز، نقره‌ای، طلایی و آبی به فروش می‌رسند و هرکدام قیمت و امکانات متفاوتی دارند. کارت‌های قرمز همچون کارت‌های تک‌سفره هستند و با هزینۀ حدود 6 درهم 10 بار شارژ می‌شوند. کارت‌های نقره‌ای با پنج‌سال اعتبار امکان شارژ شدن دارند و هزینه آن‌ها حدود 7 درهم و هزینۀ کارت‌های طلایی بین 5 تا 13 درهم است. البته در اتوبوس‌های درون شهری نیز می‌توانید از کارت‌های طلایی استفاده کنید. کارت‌های آبی مترو برای دانش‌آموزان، دانشجویان و سالمندان طراحی شده‌اند و هزینه‌ای بین 2 تا حدوداً 7 درهم دارند.

اگر با تور قصد سفر به شهر زیبای دبی را دارید تا از تفریحات دبی لذت ببرید، پیشنهاد ما به شما این است که یک‌بار با متروی این شهر رفت‌وآمد کنید.

چگونه کارت مترو دبی بگیریم؟

همۀ ایستگاه‌های مترو، ایستگاه‌های اتوبوس و سوپرمارکت‌های مجهز کارت Nol مترو را دارند. برای شارژ کردن این کارت‌ها باید به باجه‌های بلیط در ایستگاه‌های مترو مراجعه کنید یا از دستگاه‌های فروش خودکار استفاده کنید. در نظر داشته باشید که کارت‌های نقره‌ای، مقرون‌به‌صرفه‌ترین کارت مترو در دبی هستند.

کارت مترو دبی

تصویری از کارت مترو دبی 

نکات مهم در استفاده از متروی دبی

پیش از استفاده از مترو در دبی، باید به برخی نکات توجه کنید. در ایستگاه‌ها و واگن‌های قطار این شهر قوانین سخت‌گیرانه‌ای وجود دارد که در صورت رعایت نکردن آن‌ها قطعاً جریمه می‌شوید. در ادامه تعدادی از مهم‌ترین نکات در استفاده از مترو در دبی را برای شما شرح می‌دهیم.

  • در مترو آدامس نجوید؛ چراکه جریمه می‌شوید.
  • ورود حیوانات به داخل مترو ممنوع است.
  • در ایستگاه‌ها و داخل قطار سیگار نکشید.
  • برای ورود به مترو حتماً کارت معتبر خریداری کنید.
  • پای خود را روی صندلی‌های مترو قرار ندهید.
  • چرت زدن در متروی دبی ممنوع است.
  • برای واگن‌های طلایی متروی دبی بلیط جداگانه فروخته می‌شود؛ حتماً هنگام سوار شدن به این نکته توجه کنید.
  • اغلب مراکز خرید و جاذبه‌های گردشگری دبی در خط قرمز مترو هستند.
  • کودکان کمتر از پنج‌سال و کودکانی با قد زیر 90 سانتی‌متر به بلیط نیاز ندارند.

از نقض قوانین و جریمه شدن جداً خودداری کنید؛ اما در صورتی که در مترو این شهر جریمه شدید با مراجعه به سایت RTA و با استفاده از کارت نول، این جریمه را پرداخت کنید.

ما به شما پیشنهاد می‌کنیم در سفر به دبی حتماً سری به پارک های آبی دبی و گاردن گلو بزنید و اوج هیجان را در مسافرت خود تجربه کنید.

سخن پایانی

مترو یکی از بهترین و ارزان‌ترین وسایل حمل‌ونقل عمومی در کشورهای مختلف دنیا است. اگر در طول سفر خارجی از مترو استفاده کنید، تا حد قابل‌توجهی در هزینه‌های رفت‌وآمد خود صرفه‌جویی کرده‌اید. در این مقاله ایستگاه‌های مترو دبی را به شما عزیزان معرفی کردیم و نحوۀ خرید و شارژ انواع کارت بلیط را شرح دادیم. در سفر به دبی با استفاده از مترو به اغلب بخش‌های اصلی شهر دسترسی خواهید داشت.

اگر تجربۀ سفر به این شهر و استفاده از متروی آن را دارید، حتماً نظرهای خود را برای ما و خوانندگان این مقاله بنویسید.

سؤالات متداول:

1. متروی دبی چند ایستگاه دارد؟

متروی دبی به طور کلی دو خط قرمز و سبز با 49 ایستگاه فعال دارد. این مترو در حال حاضر چهار منطقه از هفت منطقۀ دبی را در بر می‌گیرد و بسیار پرتردد است.

2. قیمت کارت مترو در دبی چقدر است؟

متروی دبی چهار کارت مختلف دارد: رنگ‌های قرمز، نقره‌ای، طلایی و آبی که هرکدام قیمت و امکانات متفاوتی دارند. کارت‌های قرمز کارت‌های تک‌سفره با هزینه‌ای حدود 7 درهم، کارت‌های نقره‌ای با هزینه‌ای حدود 6 درهم، کارت‌های طلایی با هزینه‌ای بین 5 تا 13 درهم و کارت‌های آبی مترو برای دانش‌آموزان، دانشجویان و سالمندان با هزینۀ 6 درهم طراحی شده‌اند.