معرفی بهترین سوغات ارمنستان

جستجو در مجله گردشگری

گردشگری 01 آبان ، 1402 5 دقیقه

سوغات ارمنستان به دلیل تنوع بالا و زیبایی شهرت جهانی دارد و به همین دلیل گردشگران با گزینه‌های مختلفی برای خرید مواجه ‌می‌شوند. تور ارمنستان از جمله تورهای پرطرفدار است که سالانه افراد بسیاری برای تفریح و گردش به این کشور سفر می‌کنند. اگر شما هم قصد سفر به این کشور زیبا را دارید، علاوه‌بر بازدید از جاذبه‌های طبیعی بی‌نظیر آن می‌توانید به کمک اطلاعاتی که در این مقاله در اختیار شما قرار می‌دهیم، سوغاتی مدنظر خود را تهیه کنید. 

1. صنایع‌ دستی ارمنستان

صنایع‌دستی یکی از بهترین سوغاتی‌های ارمنستان است که با خرید تور ارمنستان می‌توانید انواع سوغاتی‌های جذاب ارمنستان را بخرید. این صنایع‌دستی شامل خاکچار، شال ابریشم، فرش و قالی، سفال، وسایل چوبی و عروسک‌های ارمنی می‌شوند. احتمالاً واژه «خاکچار» برای شما جدید باشد؛ در اصل خاکچار متعلق به کشور ارمنستان است و یکی از قدیمی‌ترین صنایع‌دستی این کشور محسوب می‌شود. این اثر هنری در بین مردم ارمنستان ارزش فراوانی دارد و از تکه‌های سنگ در ابعاد مختلف با نقش صلیب ساخته می‌شود.

فرش و قالی ارمنی هم یکی از سوغاتی‌های نفیس این کشور است که محبوبیت بسیاری دارد. از جمله ویژگی‌های جالب‌توجه قالی ارمنی می‌‌توان به نخ‌های طبیعی و ابریمشی به‌کاررفته در آن اشاره کرد. فرش‌‌های دست‌بافت این کشور کیفیت بالا و نقش و نگارهای زیبایی دارند. در بازارهای صنایع‌دستی ارمنستان می‌توانید این محصولات جذاب را پیدا کنید. 

وسایل چوبی هم جایگاه خاصی در بین صنایع‌دستی ارمنستان دارند. منبت‌کاری و کنده‌کاری روی چوب در این کشور بسیار رایج است و شما می‌توانید جعبه جواهرات چوبی بسیار زیبایی ببینید که ارزش خرید دارند. یکی دیگر از صنایع‌دستی معروف این منطقه هم عروسک‌های ارمنی بسیار زیبایی هستند که این عروسک‌ها لباس محلی بر تن دارند و ارزان‌قیمت هستند. نکته قابل‌توجه این است که برخی از این عروسک‌ها از چوب ساخته می‌شوند.

 فرش و قالی از سوغات ارمنستان

عکسی از فرش و قالی ارمنی

2. انواع لباس و پوشاک در ارمنستان

یکی از معروف‌ترین سوغات ارمنستان پوشاک و لباس‌های محلی و سنتی این کشور است. این لباس‌ها طرح‌های بسیار جالب و زیبایی دارند و با چند رنگ خاص تولید می‌شوند. این رنگ‌ها هرکدام معنایی دارند و اوضاع اجتماعی و سیاسی ارمنستان را به تصویر می‌کشند‌. به عنوان مثال، رنگ مشکی نشان‌دهنده اوضاع سیاسی، رنگ سفید نماد آب و پاکی، زرد نماد خاک و رنگ قرمز نماد خون و رشادت است. در کل، لباس‌‌های سوغات ارمنستان طرح‌ها و رنگ‌های متنوعی دارند و هرکدام مربوط به مناطق مختلف این کشور می‌شوند. 

اگر به لباس زیبای سنتی پر از رنگ علاقه دارید، حتماً سری به بازارهای ارمنستان بزنید. همچنین این لباس‌ها را می‌توانید در فستیوال‌ها و جشنواره‌ها در رنگ‌ها و طرح‌های مختلف مشاهده کنید. علاوه‌‌‌بر این لباس‌های محلی و سنتی، در مراکز خرید این کشور می‌توانید از برندهای معروف جهان با قیمت مناسب خرید کنید. قیمت پوشاک در ارمنستان بالا نیست و با خیال راحت‌تر می‌توانید با خرید تور خارجی به سراغ خرید از برندهایی نظیر پوما، آدیداس، اسکادا، دی‌ اند‌ بروید.

لباس محلی از سوغات ارمنستان

تصویری از لباس‌های محلی ارمنستان

3. خوراکی های خوشمزه ارمنستان

یکی از بهترین سوغات ارمنستان خوراکی‌‌های خوشمزه‌ای هستند که برخی از آن‌ها را نمی‌توانید در جای دیگر پیدا کنید. اگر می‌خواهید یک سوغاتی خوب و به‌صرفه بخورید، بخش خوراکی‌ها به دلیل تنوع بالا و قیمت مناسبی که دارند انتخاب درستی هستند. اگر قصد خرید خوراکی‌های خوشمزه را دارید معروف‌ترین خوراکی های سوغات ارمنستان شامل قهوه، شکلات، مربای گردو، لواشک و میوه‌های خشک هستند.

یکی از خوشمزه‌ترین و مرغوب‌ترین قهوه‌های جهان، قهوه ارمنستان است. اگر طرفدار قهوه هستید یا می‌خواهید یک سوغاتی کم‌نظیر بخرید، این گزینه را فراموش نکنید. فروشگاه‌های قهوه بسیاری در ارمنستان و به‌خصوص ایروان وجود دارند که می‌توانید از آن‌ها خرید کنید و در صورت نیاز دانه‌های قهوه را برای شما پودر می‌کنند. همچنین ارمنستان یکی از بزرگ‌ترین تولیدکننده‌های شکلات در جهان است که می‌توانید خوشمزه‌ترین شکلات‌ها را در این کشور پیدا کنید؛ بنابراین، شکلات معروف ارمنستان هم می‌تواند یک سوغاتی عالی باشد.

همانطور که اشاره کردیم لواشک و میوه‌های خشک‌شده نیز از خوردنی‌های محبوب در ارمنستان هستند؛ به همین دلیل در زمان سفر به این کشور میوه‌های خشک‌شده و لواشک‌های توت، زردآلو، هلو و انار را فراموش نکنید. علاوه‌بر این موارد، مربای گردو و نان گاتا نیز از خوشمزه‌ترین خوردنی‌های این منطقه هستند که می‌توانند در لیست خرید شما به عنوان سوغاتی قرار بگیرند.

خوشمزه ترین سوغاتی های ارمنستان

تصویری از شیرینی‌های معروف ارمنستان

4. جواهرات نقره 

جواهرات یک گزینه خوب برای هدیه دادن هستند؛ چراکه هم ماندگاری دارند و هم یک هدیه لوکس محسوب می‌شوند. در بیشتر موارد چون قیمت بالایی دارند افراد ترجیح می‌دهند به عنوان سوغاتی به سراغ این گزینه نروند. نکتۀ جالب توجه این است که جواهراتی نظیر نقره در ارمنستان قیمت بسیار ارزانی دارد و به همین دلیل یکی از محبوب‌ترین سوغات این کشور است.

 اگر بخواهیم قیمت جواهرات نقره در ارمنستان و ایران را مقایسه کنیم، این جواهرات در ایران حدوداً سه الی چهار برابر گران‌تر هستند. همین موضوع نشان می‌دهد که خرید جواهرات نقره از کشور ارمنستان یک انتخاب اقتصادی خوب است. 

جواهرات نقره از سوغات ارمنستان

عکسی از جواهرات نقره ارمنستان

5. فصل حراج در ارمنستان

از آنجایی که سفر هزینه‌های مختلفی دارد، بیشتر مسافران و گردشگران ترجیح می‌دهند از زمان حراجی‌ مقصد خود مطلع شوند تا بتوانند قدرت خرید بالاتری داشته باشند. فصل حراج در ارمنستان هم یکی از سؤالات متداول مسافران است. در این کشور زیبا حراجی در چند فصل سال برگزار می‌شود؛ شما در فصل بهار و تابستان می‌توانید شاهد حراجی‌های خیلی خوب باشید؛ برخی از حراجی‌ها نیز در فصل پاییز و زمستان اتفاق می‌افتند. 

البته برای این حراجی‌ها نمی‌توان به تاریخ و روز دقیقی اشاره کرد و در زمان‌های متغیر برگزار می‌شوند. به عبارت دیگر، زمان برگزاری این حراجی‌ها به عوامل مختلفی از جمله وضعیت بازار و فروشگاه‌ها بستگی دارد. وب‌سایت‌ها و رسانه‌هایی در ارمنستان وجود دارند که درباره زمان دقیق حراجی اطلاع‌رسانی می‌کنند. همچنین می‌توانید از مراکز گردشگری نیز دربارۀ حراجی‌ها سؤال کنید.

سفر به ارمنستان و خرید سوغاتی های آن

خرید سوغاتی یکی از بزرگ‌ترین دغدغه‌های ایرانی‌ها در سفر است و از آنجایی که ارمنستان یکی از مقاصد گردشگری پرطرفدار محسوب می‌شود، این سؤال در ذهن بیشتر افراد به وجود می‌آید که از این کشور چه سوغاتی‌ای بخریم؟ در این مطلب سعی کردیم در مورد بهترین و معروف‌ترین سوغات ارمنستان صحبت کنیم تا با خیال راحت از بازارهای آن دیدن کنید و یک خرید خوب داشته باشید.

سؤالات متداول:

1. بهترین سوغات ارمنستان چیست؟

جواهرات نقره، صنایع‌دستی، خوراکی‌های خوشمزه و انواع لباس و پوشاک از جمله بهترین سوغاتی‌های ارمنستان محسوب می‌شوند.

2. فصل حراج در ارمنستان چه فصلی است؟

در ارمنستان حراجی در چند فصل سال برگزار می‌شود؛ در فصل بهار و تابستان می‌توانید شاهد حراجی‌های خیلی خوب باشید؛ برخی از حراجی‌ها نیز در فصل پاییز و زمستان اتفاق می‌افتند.