جشن هولی؛ جشن رنگ هند

جستجو در مجله گردشگری

گردشگری 28 مرداد ، 1402 5 دقیقه

جشن هولی یکی از مهم‌ترین و پرطرفدارترین جشن‌های کشور هند به‌ شمار می‌رود که در سراسر این کشور به مناسبت فرارسیدن فصل بهار و به شکرانه‌ی نعمت و دوری از پلیدی برگزار می‌شود. به این جشن، جشن رنگ نیز می‌گویند؛ چراکه در طول این جشنواره مردم با ریختن رنگ‌های مختلف روی یکدیگر، شادمانی و خوشحالی خود را به دنیا نشان می‌دهند. ما در این مقاله قصد داریم تا درباره‌ی تاریخچه‌ی جشن رنگ هند، داستان‌ها و افسانه‌های مرتبط با جشن هولی و محل برگزاری این جشن بپردازیم. تا انتهای این مطلب با ما همراه باشید تا جشن رنگ را در کشور هند بیشتر بشناسید.

تاریخچه جشن هولی در هندوستان

در اساطیر هندی، جشن رنگ ها در هندوستان به  عنوان جشن پیروزی خوبی بر بدی شمرده می‌شود. بیایید به همراه این افسانه به چند هزار سال پیش برویم. پادشاهی به نام هیراناکاشیپو (Hiranakashipu) بر هند حکومت می‌کرد که خداوند هندوها یعنی ویشنو را نمی‌پرستید. هیراناکاشیپو خدایان دیگر را عزل کرد و به مردم هند دستور داد تا او را در جایگاه خداوند پرستش کنند. یگانه پسر پادشاه باوفاداری، ویشنو را می‌پرستید و از دستور پدرش سرپیچی کرد.

هیراناکاشیپو تصمیم گرفت به دلیل سرپیچی، پسرش را بکشد و با خواهرش هولیکا نقشه‌ قتل پسر را ریختند. قرار بر این بود که هولیکا پسر را در آتش بسوزاند؛ بنابراین هولیکا آتشی بر پا کرد و لباسی بر تن خود پوشاند که او را از سوختن مصون بدارد. او و پسر پادشاه به درون آتش رفتند اما هولیکا در آتشی که خودش ساخته بود سوخت و پسر نجات یافت. بازیگران در جشن رنگ های هند این افسانه را اجرا می‌کنند و مردم بسیاری آن را باور دارند.

جشن رنگ هندوستان

تصویری از جشن رنگ در هندوستان 

نحوه‌ی برگزاری جشن رنگ چگونه است؟

جشن رنگ بازی هند در دو روز متوالی برگزار می‌شود. نحوه‌ی برگزاری و آداب روز اول در سراسر هندوستان به این صورت است که مردم با یکدیگر آتش روشن می‌کند و گرد آتش می‌نشینند و به عبادت می‌پردازند. آن‌ها عروسک هولیکا را به آتش می‌کشند و خاکستر آن را به صورت خود می‌زنند تا از بدی‌ و زشتی دور بمانند.

در روز دوم، مردم در اقصی‌نقاط کشور هند به یکدیگر می‌پیوندند و به یکدیگر رنگ می‌پاشند و به رقص و پای‌کوبی مشغول می‌شوند. بهتر است بدانید که این رنگ‌ها مخصوص هستند و اغلب به طور سنتی از گیاهانی مانند زعفران ساخته می‌شوند. در روزهای جشن هولی این رنگ‌های گیاهی در فروشگاه‌های کشور هند به کرات یافت می‌شوند و قابل‌تهیه هستند. با خرید تور هند از این جشن باستانی و مهیج دیدن کنید.

خوراکی و غذاهای جشن رنگ در هندوستان

هولی، جشن شورش رنگ‌هاست؛ حتی ارتعاش رنگ‌ها در غذاهایی که در این جشن پخته می‌شوند نیز مشهود است. جشن رنگ هولی در پایان زمستان برگزار می‌شود که این زمان، فصل طبیعت و فراوانی غذا است. در ادامه، غذاهای معروف در جشن رنگ هند را به شما معرفی می‌کنیم.

● گوجیا: این غذا مهم‌ترین غذای جشن رنگ در هندوستان به حساب می‌آید. جشن هولی بدون تصور گوجیا غیرممکن است. این غذا به طور کلی در حوالی فستیوال هولی طبخ می‌شود. گوجیا به غذاهای چینی شباهت بسیاری دارد. خمیر این غذا را در روغن فراوان سرخ می‌کنند و بعد در محلول غلیظ شکر می‌غلتانند تا شیرین شود. با مغز هل طعم‌دارش می‌کنند و با پودر پسته و نارگیل و مغز بادام سرو می‌شود.

● مالپوا: مالپوا یک پنکیک سرخ شده است که با شیره‌ی غلیظ سرو می‌شود و روی آتش خیلی آهسته به مدت یک الی دو ساعت می‌جوشد و سپس طعم‌دار می‌شود.

تاندای: تاندای از نوشیدنی‌های غیرقابل‌حذف جشن هولی محسوب می‌شود. از ترکیب‌های اصلی نوشیدنی تاندای می‌توان به آب، زعفران، بادام، دانه‌ میوه‌هایی همچون خربزه و هندوانه، ساقه‌ لوتوس، شکر و فلفل سفید اشاره کرد.

پاکوره: پاکوره همچون کوکو است و با آرد برنج و گندم به همراه تخم‌مرغ و سبزیجات و ادویه‌های مخصوص درست می‌شود.

● فرنی: برنج یکی از مواد اصلی فرنی به حساب می‌آید. شیر و شکر، هل، زعفران، مغزهای مختلف و ... از دیگر مواد این خوراکی خوشمزه و پرطرفدارند. مردم هندوستان برای جشن رنگ گاهاً به‌جای برنج از کینوآ برای پخت فرنی استفاده می‌کنند.

● نمک پاره: یکی دیگر از غذاهای ساده و آسانی که در جشن هولی خورد می‌شود، نمک پاره است. ترکیب این غذا آرد و نمک و زیره و روغن است.

همچنین شکر پاره نیز از غذاهای جشن هولی هندوستان به شمار می‌آید و یک شیرینی ترد و سبک است. آماده‌سازی شکر پاره آسان و قابلیت نگه‌داری از آن طولانی است. از زمان‌های بسیار قدیم این شیرینی از خوراکی‌های جدانشدنی جشن رنگ هند به شمار می‌رفت.  با خرید تور خارجی کشور هندوستان، سفر به سرزمین عجایب را تجربه کنید.

جشن هولی هند

تصویری از برخی غذا‌های معروف در جشن هولی هند

تاریخ برگزاری جشن رنگ هند

جشن رنگ هند تاریخ مشخصی دارد و در ماه مارس انجام می‌شود. در طول برگزاری این جشن در دو روز متوالی، سراسر کشور هند تعطیل رسمی است و تمام مردم با آسودگی خاطر می‌توانند در این فستیوال شرکت کنند و جشن بگیرند. اگر شما نیز قصد حضور در جشن رنگهای هندوستان و این تجربه‌ی بی‌نظیر و سفر به هند را دارید؛ باید حداقل یک ماه قبل از جشن، برای درخواست ویزا و خرید تور گوا یا هند اقدام کنید. در غیر این صورت ممکن است نتوانید در زمان مورد نظر به هند سفر کنید.

 محل برگزاری جشن هولی

بهترین شهرها برای جشن رنگ در کشور هند، شهرهای بمبئی، دهلی و همچنین جیپوره هستند. اگر قصد حضور در این فستیوال را دارید، پیشنهاد ما به شما این است که به این شهرها بروید و از فضای مهیج آن‌ها و همدلی و شادی مردم کنار هم لذت ببرید و خاطره‌ای به‌یادماندنی برای خود بسازید. اگر به هند سفر می‌کنید، حتماً به تماشا و بازدید از تاج محل بروید که یکی از مهم‌ترین جاذبه‌های گردشگری هندوستان به شمار می‌آید.

نکات مهم جشن هولی

برای حضور داشتن در جشن رنگ هند باید یک‌سری نکات را در نظر داشته باشید. در ادامه به مهم‌ترین نکات قبل از شرکت در فستیوال هولی می‌پردازیم.

● در جشن هولی موها و پوستتان به طور کامل به رنگ آغشته می‌شود. گاهی پاک کردن این رنگ‌ها ممکن است کار راحت و چندان آسانی نباشد. برای اینکه بعد از فستیوال این رنگ از موها و پوست شما راحت‌تر پاک شود، بهتر است قبل از شرکت در جشنواره، پوست و موهای خود را با روغن گیاهی چرب کنید.

● نصف رنگ‌هایی که در جشن هولی هندوستان به کار برده می‌شود مایع هستند؛ بنابراین از همراه داشتن لوازمی که در برابر آب صدمه می‌بینند اجتناب کنید.

همچنین در نظر داشته باشید که امکان دارد چشم‌های شما در جشن رنگ‌ در معرض مواد رنگی و مخصوصاً پودرهای رنگی قرار بگیرند. برای جلوگیری از آسیب و محافظت از چشم‌های خود می‌توانید از عینک آفتابی استفاده کنید. ترجیحاً از عینک‌هایی ارزان‌قیمت استفاده کنید که در صورت صدمه، خسارت زیادی به شما وارد نشود.

جشن رنگ هند؛ آیینی دوست‌داشتنی و جذاب در هندوستان

جشن رنگ هند، یک مراسم سنتی و فرهنگی است که به مناسبت فرا رسیدن فصل بهار و به شکرانه‌ نعمت، محصول و پیروزی خیر بر شر در هندوستان برگزار می‌شود. این رویداد به عنوان یک فرصت برای تقویت ارتباط‌های اجتماعی و خانوادگی در هند شناخته شده است. همچنین جشن رنگ نماد عشق، شادمانی و همبستگی محسوب می‌شود. برای شرکت در جشن رنگ در کشور هندوستان می‌توانید تور هند را از آژانس گردشگری هورام گشت تهیه کنید و یک بهار به‌یادماندنی را برای خود رقم بزنید.

سؤالات متداول:

1. به جز کشور هند در کدام کشورها جشن هولی برگزار می‌شود؟

علاوه‌بر کشورهای شبه‌قاره‌ی هند، این جشن در سنگاپور، آمریکای جنوبی، کانادا و استرالیا جشن گرفته می‌شود.

2. آیا رنگ هایی که در جشن هولی استفاده می شوند، نماد مفاهیم خاصی هستند؟

بله! رنگ سبز نماد طراوت و طبیعت، رنگ بنفش نماد قدرت و شجاعت، رنگ آبی سمبل صلح و صفا و آسایش، رنگ قرمز نماد عشق و شور و شوق و رنگ زرد نماد خوشبختی و امید است.